Оскільки українська економіка доволі молода й не пройшла першого повного циклу зміни підприємницького покоління, яке реалізувало свій хист у роки незалежності України, сучасні власники бізнесів не схильні замислюватися, що буде з їхнім бізнесом через 20–30 років. Простіша ситуація в тих підприємців, які планують передати свій бізнес наступникам і свідомо здійснюють їхню підготовку. Більшість власників не обмірковують, як та коли вони планують виходити з бізнесу в майбутньому, а головне, яка вартість їхнього бізнесу та як її можна підвищити. Вони воліють залишатися в сьогоднішньому стані справ і періодично проводити «стратегічні сесії», на яких намагаються розробити стратегію розвитку їхнього бізнесу на наступні 5 років. З чого складається вартість бізнесу й навіщо її підраховувати, розповів Mind лідер практики Company Growth Program у Baker Tilly Ukraine, резидент Reactor.ua, Роман Козир.
Надзвичайно мала кількість підприємців може озвучити орієнтовну ринкову вартість свого бізнесу, а ще менша кількість може відверто сказати за скільки вони готові продати свій бізнес.
Вартість бізнесу складається з продукту (або послуги) і внутрішньої бізнес-інфраструктура, що його продукує.
Поширеною помилкою підприємців при оцінці свого бізнесу є те, що вони прирівнюють вартість своїх активів у вигляді нерухомості та обладнання до вартості бізнесу, але це далеко не так. Ключовими факторами, що впливають на вартість бізнесу, є нематеріальні речі, такими є інноваційність бізнес-моделі, цінність якої генерує бізнес для клієнтів, наявність унікальної експертизи або розробок.
Конкуренти можуть побудувати аналогічний завод і закупити ідентичне обладнання, але без нематеріальних речей у них не вийде отримати аналогічного бізнесу. Однак при наявності інноваційного та ціннісного продукту сучасні підприємці особливо не приділяють уваги внутрішній бізнес-інфраструктурі, яка також формує вартість бізнесу. Досить часто можна спостерігати, що розвиток інфраструктури на декілька кроків відстає від розвитку продукту та бізнесу загалом.
Основна цінність – це розуміння драйверів, які впливають на збільшення цієї вартості. Маючи розуміння, власнику простіше визначити пріоритетні напрями, на яких треба сконцентруватися для збільшення капіталізації бізнесу.
Досить часто підприємці вважають другорядною цілу низку елементів внутрішньої інфраструктури, що фактично зменшує вартість їхнього бізнесу, якщо йтиметься про його продаж.
Сучасній українській культурі ведення бізнесу притаманні такі негативні явища, за якими «ховається» його вартість:
Оскільки в основі математичного розрахунку вартості бізнесу все-таки лежить його рентабельність, власникам варто також контролювати місце, де «ховається» прибуток.
Де ж найчастіше прихований прибуток?
Показник вартості бізнесу надзвичайно важливо власнику почати аналізувати вже зараз, оскільки це дає можливість завчасно вжити заходів для максимізації вартості бізнесу. Крім того, це ефективний інструмент стратегічного управління бізнесом. Варто зазначити, що частина внутрішніх змін у бік поліпшення ефективності та збільшення вартості може зайняти значну кількість часу, це варто враховувати при ухваленні рішень.
[INSERT_BLOCK_PROMO_REACTOR]