Клієнт завжди прав? або Навіщо створювати реєстри несумлінного бізнесу

Як захищають права споживачів у Чехії і чому може повчитися Україна

Фото: depositphotos

Протягом останніх років у Чехії створено ефективну публічну систему захисту прав споживачів (ЗПС). Цього було досягнуто, насамперед, завдяки схваленню 2017 року нового профільного закону й розбудові багаторівневої інституційної системи, що об’єднує багатьох публічних і недержавних стейкхолдерів і працює лише в інтересах споживача. Які наріжні особливості чеської системи ЗПС і що може запозичити з цієї моделі Україна, розповів Mind президент ГО «Українська організація захисту споживачів послуг» Олег Тітамир.

Сьогодні Чехію можна мати за приклад, як країну, де права споживачів надійно захищені. Хоча ще з десять років тому чеська система ЗПС була далека від ідеалу, бізнес масово нехтував інтересами клієнтів, а профільні держоргани не мали ефективних інструментів впливу на несумлінні компанії. Час від часу спалахували скандали в контексті відверто ганебних порушень прав споживачів з боку різноманітних компаній, які переважно спеціалізувалися на роздрібній торгівлі, зокрема й у сфері е-комерції.

Значною мірою давався взнаки «постсоціалістичний» спадок. До того ж «старий» профільний закон, Цивільний кодекс і низка галузевих правових актів, що стосувалися ЗПС, не враховували новітніх трендів ЄС у цій царині, а надто реалій, що визначалися стрімким розвитком цифрових технологій, а відтак – е-комерції.

Починаючи приблизно з 2014–2015 років чеська влада усвідомила ці системні недоліки, тож 2017-го було здійснено «апдейт» профільного законодавства та схвалено новий правовий акт «Про захист прав споживачів». Ще раніше, 2016 року, було затверджено на рівні закону вимогу до всіх без винятку компаній, що здійснюють роздрібну торгівлю і надання послуг, видавати клієнтам фіскальні чеки (навіть щодо чашки глінтвейну на різдвяному ярмарку).

Водночас створено гнучку інституційну систему, у якій різні публічні та недержавні «гравці» взаємодоповнюють один одного в контексті ЗПС, впроваджено сегментований захист прав споживачів в окремих галузях, а надто – забезпечено доступ споживачів до інструментів альтернативного розв’язання спорів.

«Родзинки» профільного закону Чехії із ЗПС

У 2017 році обидві палати чеського парламенту схвалили новий закон «Про права споживачів», розроблений Міністерством промисловості і торгівлі та Міністерством юстиції країни. У документі докладно прописані вимоги щодо сумлінної практики продавця й виробника, всебічного інформування споживача про продукцію, її якості та споживчих властивостей, щодо процедури розгляду бізнесом скарг і рекламацій із боку клієнтів тощо.


Нижче кілька найбільш суттєвих положень чеського закону ЗПС, які на практиці забезпечують посилений захист споживачів.

У законі існує навіть норма, яка для України може видатися фантастичною: якщо бізнес-структура надсилає споживачу з вимогою оплати товар, якого він не замовляв, то споживач має право лишити цю річ собі, не заплативши за неї.

Як чеські споживачі можуть захищати свої права

У чеського споживача є широкі можливості для публічного й громадського захисту своїх прав завдяки як чіткій державній інституційній структурі, так і децентралізації повноважень із ЗПС, значна частина яких передається до спеціальних підрозділів місцевої влади, а головне – організаціям громадського сектору. Водночас акцент робиться на процедурах альтернативного розв’язання спорів (АРС).

Центральним публічним органом щодо ЗПС є Чеська інспекція торгівлі (Česká Obchodní Inspekce) при Міністерстві промисловості і торгівлі країни. Цей орган не лише розглядає скарги споживачів у сегментах роздрібної торгівлі й послуг (зокрема, е-комерції), здійснює перевірки бізнес-структур, накладає штрафи на порушників, а й з 2016 року також здійснює позасудове врегулювання споживчих спорів у сегментах роздрібної торгівлі (чи можна уявити, щоб цю функцію виконувала вітчизняна Держпродспоживслужба?!).

Важливим аспектом діяльності Інспекції є контроль за якістю, споживчою відповідністю та безпекою товарів. У разі порушення законодавства держорган може не лише відповідним приписом зняти з реалізації невідповідну партію товару, а й зупинити діяльність несумлінної компанії та навіть відкликати ліцензію. Наприклад, 2020 року регулятор заборонив реалізацію крупної партії дитячих подушок, які за всіма ознаками нагадували диню і їх можна було сплутати з реальною їжею. Або того ж року інспекція відкликала ліцензію в компанії, що торгувала небезпечними в технічному плані чайниками, що багато разів спричиняли удар користувачів електричним струмом. Перед цим суб’єкт торгівлі  відмовився виконувати припис регулятора й зняти партію товару з продажу.

Серед компетенцій Чеської інспекції торгівлі – також адміністрування реєстру несумлінних компаній, на який часто орієнтуються споживачі при виборі постачальника товарів і послуг. На спеціальному сайті розміщені назви бізнес-структур із багатьох сегментів, характер порушення закону із ЗПС і накладені санкції.

Наприклад, лідером антирейтингу серед ресторанів став відомий в Чехії заклад U Vejvodů. Йдеться про обрахунок споживачів, недолив напоїв, неякісну їжу, вимагання чайових, що не були вписані в рахунки, тощо. Ресторан нещодавно був оштрафований на 160 000 чеських крон (192 000 грн).

Крім того, на спеціальному сайті регулятора постійно оновлюється чорний список суб’єктів онлайн-торгівлі, де кожен споживач може перевірити, чи є конкретний онлайн-магазин у цьому списку.

Права клієнтів бізнесу, захист яких не входить до компетенції Чеської інспекції торгівлі, захищають різні профільні відомства, які мають у своїй структурі відповідні департаменти ЗПС. Наприклад, Офіс регулювання енергетики відповідає за захист прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг; Чеське бюро телекомунікацій – за ЗПС електронних комунікаційних послуг; Міністерство охорони здоров’я – за дотримання прав пацієнтів тощо.

Водночас у Чехії працює розгалужена мережа недержавних структур, яку неформально в цій країні називають системою «споживчого омбудсмена». Це громадські організації, адвокатські об’єднання, професійні асоціації, профільні експертні групи тощо. Зазвичай звернення споживачів до довільно вибраної структури, яка працює в цій захисній системі, є ефективним, оскільки далі відбувається тісна взаємодія з компаніями-порушниками і держагенціями. Останні ж суттєво ризикують втратою ділової репутації, якщо не виконають вимоги споживчого захисника.

Ще однією особливістю чеської системи ЗПС є розгалужена система альтернативного розв’язання спорів. Близько 200 організацій із медіації, адвокатських об’єднань безкоштовно модерують процедури АРС між клієнтами й бізнесом, отримуючи фінансування у вигляді грантів від держави та ЄС і внесків від профільних бізнес-асоціацій. Як результат, близько 60% споживчих конфліктів компромісно розв’язуються поза судовою системою.

До того ж у Чехії працюють потужні й авторитетні громадські організації із ЗПС, що здебільшого об’єднані в Асоціацію споживчих організацій і Коаліцію громадської споживчої діяльності (займаються споживчою освітою, дослідженнями й тестуванням різноманітної продукції, представляють інтереси споживачів у держорганах і судах тощо).

До того ж, починаючи з 2000-х років, НДО отримують субсидоване фінансування з держбюджету через Міністерство промисловості і торгівлі (сукупно від 15 до 50 млн чеських крон щорічно залежно від можливостей головного кошторису, або від 21,6 до 60 млн грн) – для реалізації різноманітних проєктів та участі в системі омбудсмена із ЗПС.

Який досвід Чехії буде корисний Україні

Чеська модель ЗПС заслуговує на те, щоб деякі її елементи запозичити до української системи захисту прав споживачів, а саме:

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS