Під Новий рік всі думки про головне: завершити робочі справи, підготувати подарунки рідним та налаштуватися на перепочинок. Так само як ми активізуємось у пошуку подарунків, активнішими стають і кібершахраї. Передсвяткова ейфорія та можлива неуважність роблять нас вразливими до оман в онлайні. Як захистити свої кошти від шахраїв під час святкового шопінгу розповів Mind заступник директора з питань безпеки національного платіжного сервісу UAPAY Сергій Досенко.
Згідно з даними опитування OLX за літо 2021 року, кожен сьомий українець втрачав гроші через фішинг. У більшості випадків йдеться про підроблені платіжні форми, що розсилаються в месенджерах – Viber, Telegram та інших.
Торгівля в інтернеті, звісно, відрізняється від вуличної, проте правила безпеки схожі до тих, яких ми дотримуємося у ТРЦ чи при купівлі на ринку – про них нижче.
У передсвятковий період шахраї стають більш винахідливими. Тут і підробні сайти, і фейкові магазини в Instagram з тисячами дописувачів, і махінації з функціями оплати. Платіжні оператори роблять все, аби убезпечити користувачів, активізують пильність на свята. Працюють системи скорингу, оцінки надійності інтернет-магазинів, репутації. Але й вам раджу тримати голову холодною.
До свят ми часто плануємо купівлю мрій та значні витрати на техніку, одяг, сімейні покупки. Ви навряд станете купувати коштовний товар у підвалі, без світла та у продавця, що не викликає довіри.
Так і тут. Щоб купівля вдалася, зважайте на ці пункти:
Тут мова про ваші гроші та персональні дані: користуйтесь тільки відомими платіжними сервісами та дивіться, які дані та куди вносите при оплаті. З усіх питань звертайтесь до служб підтримки платіжного сервісу – вони, як правило, працюють 24/7.
Пам’ятайте, що перед купівлею ви завжди можете перевірити реєстраційні дані підприємства, історію, дізнатися про засновника. Скористайтесь відкритими сервісами Мін’юсту або платформами на кшталт Youcontrol.
Можна також зробити так звану «пробну купівлю» – пройти весь шлях замовлення на сайті, оцінити свій комфорт і потім вже перейти до оплати.
Це стосується як платіжної інформації, особистих даних, так і власне подарунку.
Перед оплатою подивіться, чи правильно обрали потрібний розмір/колір/кількість. Перевірте номер поштового відділення, й ваша уважність збереже вам та продавцеві час – бажані подарунки приїдуть швидше.
Ще декілька загальних порад:
Важливо розуміти, що онлайн-продавець теж чимало ризикує, торгуючи онлайн. Це особливо актуально у роботі з накладеним платежем. Є випадки, коли товар псують при огляді, підмінюють.
Впевнений, що з часом будуть розвиватися нові формати страхування, аби убезпечити і продавця, і покупця від можливих ризиків.
Також постає питання перевірки покупця. Адже в Україні тільки набирає обертів ідентифікація за eSim. Тому визначати, хто саме замовляє щось онлайн, та як знайти цю людину у разі чого, проблематично.
Додам базові принципи, яких пропоную дотримуватися і покупцям, і продавцям при онлайн-взаємодії:
Світовий ринок онлайн-платежів росте та пропонує все більше форматів захисту продавців та покупців.
Так, аналітичний центр TBWA Backslash у звіті Future of Finance 2021 пророкує стрімкий ріст інструментів біометрії – розпізнавання онлайн за обличчям, голосом, відбитком пальця. Росте доповнена реальність (AR), робота через чат ботів та інші інновації.
Змінюються й наші базові уявлення про гроші – все більшу вагу набирає комфорт. Ми відкрито говоримо про роль фінансів у житті, ту цінність, яку вони приносять – радість, добрі емоції, спокій. Змінюються формати споживання та купівельних звичок. У цьому багато викликів, а ще – багато можливостей. І ми відкриті до них і до нового 2022 року.
Добрих вам свят та гарних подарунків!