Власна відповідальність: що таке імпакт-бізнес

У чому переваги соціального інвестування

На щастя, благодійність і меценатство протягом останніх років перестають бути священною коровою для бізнесу. Якщо раніше м’які іграшки та кольорові олівці для вихованців дитбудинку вважалися реальною допомогою, сьогодні нарешті прийшло розуміння, що це радше шкода, ніж допомога. Про те, що таке імпакт-бізнес, розповів Mind власник компанії Global Genesis, до якої входить центр креативних технологій для підлітків TUMO Kyiv, Артур Гарслян.

Останні 20 – 30 років бізнес успішно заробляв гроші, купуючи собі індульгенцію та суспільне схвалення подарунками й презентами. Якщо згадати знайому всім аналогію з рибою та вудочкою, тут йшлося саме про рибу. Ніхто не замислювався про необхідність довгострокових інвестицій у майбутнє тих, хто справді цього потребує. Нас влаштовували короткострокові блага, які привчали до безпорадності, а не до самостійності.

Так було, доки на ринку не з’явилися перші імпакт-рішення. Якщо коротко, імпакт-бізнес інвестує не лише заради прибутку, а шукає проєкти, фінансування яких дасть ще й користь суспільству. Сьогодні підприємців у всьому світу хвилюють не лише гроші, а й соціальна роль компанії. Такий підхід має властивість бумеранга й повертається до бізнесу в ролі довіри та підтримки від нових клієнтів.

Хто вже працює в імпакт-форматі? 

Це все може виглядати гарною теорією, якщо не оперувати фактами.

А факти такі: за результатами глобального дослідження корпоративної репутації Global RepTrak 2021, лідерами ринку стали компанії, які приносять благо в суспільство та чітко визначили власний соціальний напрям. Цифри неймовірні: 78% респондентів згодні купляти продукцію саме цих компаній, 70% бажають у них працювати, а 64% – готові допомогти в разі кризи.

Реальний кейс – американська ІТ-корпорація Cisco Systems, яка визначала своєю головною метою інклюзивне майбутнє для всіх клієнтів. Ось що говорить віцепрезидент компанії Джеррі Еліот: «Ми вважаємо, що все починається з довіри й турботи про наших людей, наше суспільство й планету».

Важливий момент: у рейтингу Global RepTrak за 2020 рік Cisco Systems посідала 69-те місце, а сьогодні – 39-те. Це неймовірний прогрес, з огляду на рівень конкуренції та репутацію інших компаній. Факти говорять самі за себе, і такі показники є прямим результатом імпакт-інвестувань.

Сьогодні філософію соціально-перетворювальних інвестицій підтримують у всьому світі, особливо – у США. В серпні 2021 року 181 американська компанія підписала заяву про готовність відмовитися від максимізації прибутку акціонерів заради більш виразного акценту на благо клієнтів. Серед підписантів – Amazon, Coca-Cola, IBM, Jacobs, Apple, American Express. Імпакт стає трендом, який поліпшує наш світ.

Чому варто орієнтуватися на 17 цілей ООН? 

Ще один важливий момент – імпакт-бізнес тісно пов’язаний із цілями сталого розвитку ООН, які, без перебільшення, враховують усі світові лідери. Так, бізнесу, який бажає почати імпакт-інвестування, достатньо обрати одну чи декілька цілей та направити свої фінанси на їхнє вирішення.

Наприклад, четверта мета – забезпечення справедливої і якісної освіти протягом усього життя для всіх. Особисто для мене це стало мотивацією, яка перетворилась у відкриття центру для підлітків TUMO Kyiv. Так, це бізнес, ми на ньому заробляємо, але програма передбачає багато пільг і стипендій для тинейджерів, сім’ї яких не можуть дозволити собі приватну освіту.

Які переваги соціального інвестування? 

Розмірковуючи над темою імпакт-формату, проглядаючи останні звіти й рейтинги, я виділив щонайменше чотири очевидних переваги соціального інвестування перед звичайним бізнесом.

  1. Реальний результат. Інвестуючи у благо свого міста чи країни, ви стаєте частиною реальних змін, допомагаєте тим, хто цього потребує, робите внесок у побудову нового, сучасного й рівного для всіх світу.
  2. Загальне зростання добробуту. За даними Світового банку, за останні 20 – 30 років кількість людей, що опинилися за межею крайньої бідності, скоротилася з 2 млрд до 600 – 700 млн. Однак ця цифра все ще масштабна і проблемна. Інвестуючи в соціальні проєкти, бізнес може скоротити цей показник, отримавши взамін очевидну вигоду. Адже коли базові потреби людей задоволені, вони починають думати про більш глобальні речі, прагнуть збільшити свій рівень заробітку, а відтак зростає і рівень попиту на ринку. 
  3. Репутація. Перераховані вище рейтинги від Global RepTrak за 2020 – 2021 підтверджують, що імпакт-бізнес отримує дещо значно більш цінне, ніж просто прибуток. Це довіра та чуйність клієнтів. Зазначу, що ці показники щорічно збільшуються (згадайте приклад Cisco).
  4. Майбутнє. За останній рік світовий імпакт-ринок зріс на 29%, і це лише початок. Спектр соціального інвестування постійно розширюється, а його практики стають дедалі більш довгостроковими та глибокими. Імпакт – це майбутнє для бізнесу, який бажає справді допомагати, а не імітувати допомогу.
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS