Проте вже сьогодні, завдяки розробці та широкому поширенню вакцин проти COVID-19, у людей та бізнесів з'явилася надія на новий, гібридний формат роботи. Він поєднує в собі віддалений і фізичний формати, являючи собою універсальну операційну модель як для компаній, так і для людей, що опинилися у світі невизначеності, що зростає.
Завдяки пандемії ми усвідомили, що можливість віддаленої роботи визначається не лише професіями, а й завданнями та видами діяльності. Віддалена робота, як і раніше, є викликом для багатьох компаній та їхніх співробітників. Бізнеси розмірковують, як найкраще налаштувати робочий процес без втрати його якості, як облаштувати робочі простори з урахуванням заходів безпеки своїх працівників і як зберегти корпоративний дух. Зі свого боку співробітники намагаються знайти баланс між роботою та домом, зберегти продуктивність і не вигоріти.
В останньому опитуванні, підготовленому компанією Gensler, взяли участь понад 10 000 офісних працівників із чотирьох країн: США, Великобританії, Франції та Австралії. Під час дослідження були виявлені деякі відмінності, але було й те, що поєднувало людей: для більшості офісних працівників важливою є гібридна модель, оскільки на їхню думку, офіс, як і раніше, залишається найкращим місцем для спілкування, співпраці та соціалізації. На момент опитування 72% людей у Франції працювали в гібридному форматі. Це пояснюється тим, що французькі працівники найбільше покладаються на особисте співробітництво. Однак офісні працівники інших країн також не сильно відстають і більш ніж у 50% вибирають гібрид.
Наприклад, польська платформа для набору персоналу зі штаб-квартирою у Варшаві та представництвами в США, Великобританії та Німеччині швидко адаптувала свої бізнес-процеси під новий формат, надавши співробітникам вибір працювати з дому чи офісу. Крім цього, мобільним співробітникам (людям, які часто працюють у подорожах або просто живуть в інших країнах) був забезпечений доступ до будь-якого робочого місця у більш ніж 800 коворкінгах компанії у світі, щоб кожен міг знайти для себе найкраще місце роботи.
Водночас відома німецька хімічна компанія працює над корпоративним проєктом під назвою flex work. Концепція проєкту передбачає створення/адаптацію офісного дизайну, а також надання порад щодо того, як налагодити співпрацю в гнучких робочих групах. Всупереч тому, що профіль компанії – виробництво хімічної продукції та багато її співробітників змушені бути присутніми на місцях, тут намагаються не нав'язувати якийсь єдиний формат роботи всім працівникам без винятку, і тим, хто може поєднувати офісну роботу з роботою вдома, компанія дає зелений світло.
Щоб виміряти рівень зацікавленості людей у збереженні офісного простору, ми в IWG ініціювали власне дослідження. І завдяки йому дізналися, що 72% офісних працівників віддали б перевагу гібридному формату роботи – навіть якщо повернення до стандартного графіка з понеділка по п'ятницю означало б підвищення заробітної плати на 10%. Ба більше, 2/3 опитаних у віці 25–34 років навіть не розглядали б роботодавця, який не пропонує гібридну модель роботи у своїй компанії. Для компаній, які хочуть залучити нові кадри й утримати наявних співробітників у штаті, це може бути приводом для роздумів. Особливо, якщо врахувати наміри понад 85% українців змінити роботу в найближчий рік.
Підкріпленням цих даних може бути опитування, проведене редакцією AIN ще 2020 року, згідно з яким 62% респондентів виявили бажання відвідувати офіси час від часу. Відтоді ця цифра зросла рівно на 10%. Це не дивно, адже після двох років перманентної роботи з дому багато співробітників довели, що можуть бути продуктивними як в офісі, так і поза його стінами, і повернення до щоденних поїздок в офіс втратило свою актуальність.
Понад три чверті керівників вищої ланки, опитаних McKinsey в липні цього року, очікують, що середньостатистичний співробітник зможе відвідувати офіс три або більше днів на тиждень.
Адже, попри те що грандіозний експеримент по роботі вдома виявився напрочуд ефективним, на їхню думку, він завдав великої шкоди організаційній культурі та приналежності. Чого приховувати, роботодавці з нетерпінням чекають повернення співробітників в офіс і готові адаптувати свої стратегії та норми, які будуть гнучкими, але не сильно відрізнятимуться від пандемії.
До недавнього часу віддалений формат був єдиним можливим варіантом роботи для переважної кількості працівників у всьому світі. Однак навіть сьогодні залишається дуже багато людей, які ні до пандемії, ні зараз не мають можливості працювати повністю віддалено. Це індустріальні працівники, медпрацівники, фармацевти, аграрії, співробітники ресторанного бізнесу та ін.
Наприклад, Індія добре відома у всьому світі своїми високотехнологічними галузями, але більша частина її робочої сили (понад 400 млн осіб) залучена в таких сферах, як роздрібна торгівля та сільське господарство, які неможливо трансформувати у віддалений формат.
Але, навіть якщо професія передбачає віддалений формат роботи, часто працівники мають намір відмовитися від нього. Згідно з офіційним документом Глобального альянсу Fibre Council Global Alliance (FCGA), 52% респондентів з опитування повідомили, що пропускна спроможність (швидкість завантаження/вивантаження) та підключення до інтернету були одними з основних проблем, з якими вони стикаються під час роботи з дому. Для працівників, які мають дітей або ділять простір з іншими родичами, що працюють вдома, віддалений формат також є викликом. Ці та інші категорії людей, які опинилися в схожій ситуації, можна сказати, є заручниками обставин, і їм гібридний формат роботи міг би допомогти хоч трохи гармонізувати процеси.
Хочеться вірити, що віддалений формат роботи буде доступний лише за бажанням самих працівників, а не викликаний вимушеними заходами, пов'язаними з поширенням пандемії. У новій реальності люди все частіше стали вибирати соціалізацію та очікують від компаній відповідних дій.
І у світі, і в Україні зокрема, компанії поступово адаптують свої бізнес-моделі під новий гібридний формат, щоб їхні співробітники завжди мали вибір. Великі міжнародні бренди, стартапи та локальні IT-компанії дивляться у бік гнучких робочих просторів, які служать співробітникам повноцінним місцем роботи і при цьому унеможливлюють регулярну необхідність відвідування головного офісу, який зазвичай розташований у центрі міста.
Гнучкий робочий простір є продовженням правильно реалізованої гібридної моделі та дозволяє організаціям залучати таланти, впроваджувати інновації та створювати цінність для всіх зацікавлених сторін.