Тиша для грошей: як інвестувати з розумом

І бути успішним

depositphotos.com

Однією з основних проблем молодого підприємства є відсутність чіткої стратегії розвитку та розрахунку всіх можливих варіантів бізнес-умов у майбутньому. Так само важливими проблемами є відсутність управлінського досвіду у власників, невміння просувати товар на ринку, відсутність досвіду в побудові механізму продажів. Відомо чимало історій, коли стартап, що володів, на перший погляд, перспективним продуктом чи технологією, не зміг досягти успіху, оскільки не мав чіткого алгоритму виходу на ринок. Чому так відбувається, з погляду професійного менеджменту проєктів розповів Mind менеджер інвестиційних проектів «Октава Капітал» Сергій Гарбар.

Життєвий цикл будь-якої компанії, незалежно від сфери діяльності, поділяють на кілька основних стадій. За приблизною аналогією з біологічним розвитком тут налічується п’ять етапів:

Звичайно, краще не доводити компанію до занепаду, адже навіть на зрілій стадії розвитку завжди можна знайти можливості для зростання, змінюючи бізнес-модель або відкриваючи нові напрями розвитку.

Наприклад, Amazon починала з продажу книг онлайн, e-commerce і сьогодні превалює в бізнесі компанії, проте її новий напрям Amazon Web Services хоч і займає відносно невелику частку в загальній структурі продажів, але приносить незрівнянно більшу маржу, а смарт-колонки від Amazon взагалі визначили тренд на ринку гаджетів.

Що потрібно для успішного бізнесу?

А є інший приклад, коли побічний проєкт компанії згодом навпаки став основним і дуже успішним, як, наприклад, усім відомий сервіс мікроблогів Twitter був лише додатковим продуктом каталогу подкастів Odeo, який вважався основним продуктом для стартапу на той момент.

Хороша новина в тому, що не завжди засновник компанії проходить усі етапи розвитку до кінця, тобто до занепаду. Насправді він може вийти з бізнесу, тобто продати або передати його на будь-яких умовах – практично на будь-якій стадії.

Тут слід акцентувати, що для швидкого переходу до кожної наступної фази розвитку потрібні інвестиції – власні або сторонні.

Якщо розвиватися тільки власним коштом, ваш прогрес може бути надто повільним і вас випередять конкуренти.

Так, на стадії швидкого зростання вам доведеться наймати більше людей, купувати нове обладнання (якщо це виробнича компанія) чи транспортні засоби (якщо це логістичне підприємство) тощо. При переході до зрілої стадії розвитку знадобляться більше оборотних коштів для діяльності, активного просування, підключення відділів, які навряд чи потрібні на початкових стадіях розвитку (наприклад, юридичний чи фінансовий відділ). На стадії перезапуску вам потрібні гроші для покупки інших перспективних бізнесів, оплати раніше взятих кредитів тощо.

Де взяти гроші?

Тобто від розвитку проєкту засновник має відволіктися до пошуку інвестиційного капіталу.
Є чимало способів, як отримати фінансові вливання. Декілька з них приведені далі.

Насамкінець нагадаємо, що абсолютно всім фаундерам також слід пам'ятати, що успіх проєкту на 70–80% залежить від вдалого маркетингу й управління, і тільки на 20–30% – від самого продукту.

І саме венчурний капіталіст має досвід і зв'язки, що дозволяє йому проштовхнути ваш бізнес вгору. А оскільки інвестор зацікавлений примножити свої гроші, а не втратити, то буде сумлінно працювати разом із підприємцями-засновниками, поки не побудує стабільний і прибутковий бізнес, що і є головною перевагою саме інвестицій за моделлю smart money на будь-якому етапі розвитку вашого проєкту.

Інвестуйте та розвивайте ваш проєкт «із розумом» і будьте успішні!

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS