ПДВ за онлайн: хто, де [читай «За що?»], коли має платити «податок на Google»

І як він вплине на підприємців, що працюють із міжнародними інтернет-платформами

Фото: УНІАН

З 1 січня 2022 року повністю вступив в силу закон, який запроваджує європейські норми і зобов’язує міжнародні інтернет-компанії (нерезидентів) платити ПДВ за ставкою 20% (№ 1525-ІХ), або «податок на Гугл». Так Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо скасування оподаткування доходів, отриманих нерезидентами у вигляді виплати за виробництво та/або розповсюдження реклами, та удосконалення порядку оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам» набув чинності 2 липня 2021 року. Зазначеним документом, до 31 березня 2022 міжнародні інтернет-компанії зобов’язані зареєструватись платниками ПДВ. Як вплине цей документ на українських підприємців, які купують послуги у наведених інтернет-платформ, та як відбуватиметься контроль за сплатою ПДВ, розповіла Mind  партнерка юридичної компанії ESQUIRES Вікторія Ковальчук

У кого виник обов’язок зареєструватись платником ПДВ, і хто реально заплатить ці 20%?

Нарахування податку на електронні послуги або так званого «податку на Google» було очікуваним і передбачуваним. Подібні правила діють у понад 80 країнах світу.

До запровадження податку на електронні послуги міжнародні інтернет-компанії гіганти такі як Google, Facebook, Netflix, Viber з доходів, отриманих в Україні від фізичних осіб і фізичних осіб-підприємців (ФОП), які не є платниками ПДВ, податки не сплачували.

Бажання країни поширити обов’язок зі сплати податків на нерезидентів, які не мають представництва в Україні та надають тут електронні послуги, стрімкий розвиток обсягу наданих/спожитих цифрових послуг створили передумови для прийняття Закону № 1525.

У пояснювальній записці до законопроєкту зазначалась мета – збільшення доходів Державного бюджету від податку на додану вартість за рахунок залучення до оподаткування податком на додану вартість нерезидентів, що надають фізичним особам електронні послуги, місце постачання яких розташоване на митній території України та створення сприятливих умов ефективного та не обтяжливого адміністрування для бізнесу й держави процедур, пов’язаних зі сплатою податку. Власне на наповнення Державного бюджету націлений Закон про «податок на Гугл».

З набуттям чинності закону № 1525-ІХ ряд компаній-нерезидентів без фізичної присутності в Україні, які надають послуги фізичним особам, вважаються платниками ПДВ на електронні послуги та будуть вимушені зареєструватись платниками податку на прибуток, знімаючи відповідну ознаку з представництва. Податкові зміни не поширюються на нерезидентів, які надають електронні послуги через свої представництва в Україні.

Хто ще «попав» за новим законом?

Крім кінцевого споживача електронних послуг цей закон напряму зачепить підприємців, що здійснюють свою господарську діяльність через інтернет-майданчики, наприклад, Amazon, Ebay, Etsy, Upwork, оскільки міжнародні маркетплейси є нерезидентами, що дають можливість реалізовувати свої товари за певну винагороду через ряд електронних послуг.

Податковий закон визначає, що платником «податку на Гугл» є такі нерезиденти, які:

Держава не вважатиме платниками податку нерезидентів, які:

То ж під оподаткування ПДВ підпадають лише електронні послуги, що постачаються нерезидентами на території України фізичним особам та фізичним особам-підприємцям, які не є платниками ПДВ, виходячи з критерію місця резиденції особи.

Якщо ж, наприклад, рекламу в Гугл чи Фейсбук чи інші електронні послуги купує українська компанія-платник ПДВ, то за діючими і раніше правилами 20% ПДВ ця компанія сплатить фактично зі своїх коштів. На практиці це виглядатиме так: ТОВ-платник ПДВ купує рекламу Фейсбук, в день платежу за рекламу складає податкову накладну на операцію, 20% ПДВ до сплати. Цю суму українська ТОВка включить до податкового кредиту. Тому для платників ПДВ новий закон нічого не змінює.

Вже зараз платформи дійсним користувачам надіслали запити на оновлення інформації, в т.ч. про статус платника податків і індивідуальний податковий номер платника ПДВ. Крім того, реєстр платників ПДВ є публічним, тому інфо отримати можна і не від покупця.

Як нараховується податок?

ПДВ за онлайн: Хто, де [читай «За що?»], коли має платити  «Податок на Google»

Фото: shuttrstock

Для визначення місця резидентства у процесі ідентифікації осіб самі інтернет-компанії можуть збирати і на практиці збирають дані про:

На теперішній час практичної складності для визначення місця надання електронної послуги фактично немає. За загальним правилом під час створення облікового запису інтернет ресурси самі визначають та встановлюють критерії індивідуалізації особи.

Відповідно до оновленої редакції Податкового кодексу до електронних послуг, які підпадають під цифровий податок, відносяться:

У випадку використання маркетплейсів або фріланс-платформ, цей податок утримуватиметься лише з комісій та вартості послуг самих інформаційних компаній-нерезидентів, та не нараховуватиметься на суму вартості проданого товару або наданих послуг продавцем-користувачем маркетплейсу. Тому з великою вірогідністю можна стверджувати, що цей податок буде неіндивідуалізований та не показуватиме загальну суму наданих послуг або проданого товару конкретною особою.

Як адмініструватимуть податок нерезиденти?

Для нерезидентів встановлюються спрощені механізми адміністрування податку на електронні послуги.
При запровадженні «податку на Гугл» відразу передбачили, що реєстрація нерезидентів і подальша комунікація з податковими органами в Україні відбуватиметься через спеціальне портальне рішення.

На офіційному сайті Державної податкової служби України вже працює Кабінет «Особам-нерезидентам – постачальникам електронних послуг», доступний українською та англійською мовами. Кабінет містить і законодавство, і роз’яснення щодо його застосування, а також інструменти для реєстрації нерезидентів як платників та подальшого управління нерезидентом своїм обліковим записом.

Отже, такі міжнародні компанії як Google, Netflix, Booking, Apple, Coursera та інші з 1 січня 2022 року мають обов’язок зареєструватись платником ПДВ на електронні послуги, звітувати та сплачувати ПДВ за надання електронних сервісів в Україні. Станом на початок лютого 2022 реєстр вже зареєстрованих компаній не функціонує, тому перевірити хто виконав вимоги наразі неможливо.

Однак для користувачів електронних послуг та осіб, які є кінцевими споживачами міжнародних інтернет-майданчиків, прогнози не дуже втішні. Деякі компанії вже розіслали повідомлення користувачам про збільшення вартості послуг на фактичну суму податку. Тобто фактична сплата «податку на Гугл» відбуватиметься за рахунок споживача.

Після граничного строку, наданого компаніям-нерезидентам на реєстрацію платниками ПДВ в Україні, очікуємо активізації податкових органів на виявлення порушників вимоги і активне донарахування та стягнення з цих компаній сум податку.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS