Разом до перемоги: як сьогодні виживає видавничий бізнес з Харкова

Як захистити своїх і продовжити діяльність у нових умовах

Фото: depositphotos.com

Багато бізнесів під час війни вирішили перенести свою діяльність у більш безпечне місто або країну. Частині компаній це вдалося, частина – ще в процесі релокації, частина ще тільки готується це здійснити. Досвід кожної з них унікальний й може стати в пригоді тим, хто ще обирає свій шлях для збереження бізнесу. Про досвід харківського видавництва Vivat, друкарські процеси якого зупинилися в перший день війни, та майже увесь колектив якого роз'їхався світом в пошуку безпеки, але згодом відновив роботу, розповіла Mind генеральна директорка зазначеного видавництва Юлія Орлова.

Війна переїхала катком усі бізнеси в країні. Хтось її очікував, то ж мав час трошки підготуватись. Хтось (я також належу до цієї групи) навіть уявити не міг подібного розгортання подій і зіткнувся зі всіма проблемами вже постфактум. Досвід кожної компанії є унікальним в теперішніх умовах. Я вважаю за потрібне ділитися ним, адже це може допомогти іншим відповісти на певні запитання або надихнути у відродженні своєї справи.

Як переживає війну команда?

Налякані та розгублені працівники, для яких головне завдання кожного дня – вижити.

Обстріли нашого міста почалися з першого дня війни та не припиняються до сьогодні. Щодня колеги вирішували питання забезпечення власної безпеки, харчування, евакуації та інших «принад» воєнного часу. Деякі виїхали в перші дні, хтось тягнув до останнього в надії, що саме до його будинку «не прилетить».

Одна з наших редакторок Марія Бірченко навіть цілий місяць прожила в підземці. Але, як видно з новин, безпечних районів у місті більше немає.

Тож на сьогоднішній день евакуювалося 95% співробітників. Не можна було відновлювати роботу доти, поки усі колеги не опиняться в безпеці та відносному спокої. При цьому нині розпочати або продовжити свою роботу повністю або частково змогли всі 100% співробітників.

Як забезпечили матеріальну евакуацію?

Офіс з усією технікою та склад з книгами залишилися в місті. І це стало другою проблемою для видавництва. Техніка необхідна була багатьом колегам для роботи, а книги мали поповнити запас книгарні у Львові та продаватися в інтернет-магазині.

Забрати та розіслати техніку вдалося оперативно через кілька тижнів після початку війни. З книгами ж потрібно було трохи попотіти. Видання вивозилися партіями в ті моменти, коли було трохи тихіше з обстрілами.

Окрім цього, був знайдений новий склад в Рівному, який тимчасово буде домівкою для врятованих видань.

Немає книг – немає грошей

У Харкові станом на квітень не працює жодна з друкарень. Процеси, що пов'язані із друком книжок, повністю зупинені.

Також додамо сюди ситуацію зі складом у Харкові й отримаємо збитки у 90%. Тобто під час війни ми змогли виконати 10% від плану.

Але видавництво продовжує готувати новинки, яких на сьогодні назбиралося понад 50.

Відновлення прибутків компанії проходить поступово на декількох напрямках:

  1. Продаж авторських прав іноземним партерам. З початку війни українські книжки почали мати більший попит. У першу чергу це зумовлено кількістю біженців за кордоном. Вони хочуть читати та купувати книжки рідною мовою, адже ці книги допомагають створити певний місток, який з’єднує їх з Батьківщиною та мирним життям. Але й самі іноземці відтепер хочуть більше знати про нашу країну, її культуру, історію та звичаї. 
  2. Налагодження співпраці з іноземними партнерами. Війна показала певні можливості, на які раніше зверталося менше уваги. Так, видавництво ще активніше виходить на іноземний ринок та відкриває нові офіси. Вже зовсім скоро ми відкриваємо фірму у Польщі, аби займатись дистрибуцією наших книг до цієї країни. Додатково йде робота над створенням аудіокнижок для їх розміщення на європейських майданчиках.
  3. Пристосовуємося до нових умов. Завдяки книгам, вивезеним зі складу, ми нарешті можемо виконати ті замовлення, які були зроблені ще до війни. Та навіть окрім них, уже зараз нам поступають нові. Щоб мати змогу виконати їх в повному обсязі та продовжити видавати новинки, ми знайшли нову типографію у Львові, аби відновити друк книжок і,  відповідно, продажі.
  4. Відновлюємо культурне життя. Так, на перший погляд може здатися, що навіщо ті культурні заходи людям, які живуть від однієї повітряної тривоги до іншої. Але ми вважаємо інакше. Людям потрібна відрада, щось таке, що може повернути їх хоча б ненадовго в ті часи, коли за вікном не було війни. Тож на наших сторінках в соціальних мережах ми проводимо читання казок для дітей, психологічні клуби для дорослих. Нещодавно навіть вдалося провести першу книжкову презентацію в країні з часів війни. Вона відбулася в одному з харківських бомбосховищ і під час неї Сергій Жадан та харківський гурт «Село і люди» представили пісню «Баю, бляха, бай» за мотивами однойменної книги Адама Мансбаха.

Як не втратити гідність та зберегти команду?

З першого дня війни ми прийняли важливе рішення: головна наша мета – зберегти команду. Тобто ніяких звільнень заради збереження коштів. Звичайно, можна звільнити тимчасово «непотрібних» працівників, від яких поки не залежить функціонування видавництва. Але як таке рішення пояснити колегам, які й без того були вимушені покинути свої домівки та рушити по світах? Чи буде це чесно стосовно тих, хто і так знаходиться в кризовій ситуації та повній невизначеності щодо майбутнього?

Керівництво – це відповідальність. То ж якщо ви готові були розділити свою справу з цими людьми в мирний час, на мій погляд, чесно це зробити й у воєнний. Так, враховуючи наші збитки, ми поки що не можемо виплачувати заробітні плати в повному обсязі. Але варіанти грошової підтримки та збереження робочого місця будуть в будь-якому випадку значно кращі за звільнення.

Як бачите, ведення бізнесу – це гнучкий процес, який можна пристосувати до тих умов, в яких він опинився. І навіть така річ, як книга, яка не є життєво необхідною сьогодні, має продовжувати жити та підтримувати економіку країни. Я вірю, що після перемоги буде новий ренесанс української книжки. Ба більш, я бачу сенсом свого життя і своєю місією як видавця –  аби весь світ знав про події цієї війни, а ми ніколи про них не забували.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS