Міністерство освіти та науки України визначило 20 областей і Київ, де буде сформовано попередню мережу тимчасових екзаменаційних центрів для проведення національного мультипредметного тестування (НМТ) випускників. Що таке мультитест і як до нього підготуватися, розповіла Mind керівниця освітніх програм у школі повного дня КМДШ Мирослава Товкало.
Мультитест – це цілком нова в Україні освітня реалія, яка зародилася в умовах війни. Задовго до війни тільки вузьке коло експертів із числа працівників центрів оцінювання якості освіти та «просунутих» освітян обговорювали теоретичну можливість такого комплексного комп’ютерного тестування у віддаленому майбутньому, покладаючись на Стратегію розвитку освітніх оцінювань в Україні до 2030 року.
А вже у березні, на чергову спробу чинного міністра освіти будь-якими методами знівелювати ЗНО, українська громадськість відгукнулася майже єдиним фронтом: процедуру ЗНО варто спростити, бо її важко дотриматися у воєнний час, а от суть ЗНО потрібно зберегти. Ця суть, зокрема, й у принципах оцінювання, задекларованих, зокрема, Радою Європи: поваги, справедливості, рівності, прозорості та практичності.
Саме з огляду на ці принципи, національний мультитест виглядає досить оптимальним інструментом для вступу до університету.
Наприклад, при вступі за спеціальністю «Комп’ютерні науки» результати з математики матимуть коефіцієнт 0,5, з української мови – 0,3, з історії України – 0,2.
Звичайно, тестування має і свої ризики та недоліки, пов’язані здебільшого зі спрощенням процедури та й самим форматом тестів. Погодьтеся, що завдання, які вимагають розгорнутої відповіді, більш об’єктивні та валідні. Однак таких завдань у мультитесті не буде.
Комп’ютерне тестування та терміни перевірки робіт впливають на це рішення. Самі ж абітурієнти радіють, що не буде «відкритих» завдань, бо їх вважають найскладнішими.
Якщо коротко, то національний мультипредметний тест – це 60 завдань, які має виконати абітурієнт у комп’ютерному форматі за 120 хвилин, продемонструвавши максимум своїх знань і вмінь із трьох предметів.
На сьогодні найбільше побоювань викликала поява серед предметів мультитесту історія України, бо, на відміну від обов’язкових української мови та математики, не всі учні, які готувалися до складання ЗНО-2022, обрали цей предмет.
Вихід із цієї ситуації був знайдений: зміст навчального матеріалу обмежили історичним періодом 1914 рік – початок ХХІ століття, спростивши випускникам підготовку до тестування.
Саме на стислі терміни підготовки до складання тестів з історії України скаржаться багато учнів. Але, до їх честі, я не чула нарікань із приводу вибору самого предмета. Війна розставила правильні акценти: історія важлива, а її уроки мають знати всі українці.
Загалом, якщо говорити про виклики, пов’язані з національним мультитестом, то найбільший із них – це, безперечно, воєнні дії та загроза життю і здоров’ю для великої частини українців. Саме тому Всеукраїнський центр оцінювання якості освіти не проводитиме мультитест у Донецькій, Луганській та Херсонській областях.
Для українських абітурієнтів, які живуть в умовах воєнного стану, освітні громадські організації і волонтерські хаби запропонували свою безкоштовну допомогу. Уже стартували всеукраїнські проєкти з підготовки до мультитесту «0 стрес» «Навчай для України» та Фінського посольства, а також «Мультитест без проблем» платформи ILearn та «Освіторії» (за підтримки Юнісеф).
За кілька днів розпочинається Всеукраїнський проєкт Благодійного фонду «Співдія» «Мультитест? Будь the best! (теж за підтримки Юнісеф). Цікаво, що останній відважився запропонувати не просто підготовку в рекордно стислі строкии, а й офлайн (!) навчання на базі семи українських міст, зокрема Львова, Івано-Франківська, Вінниці, Луцька, Хмельницького, Тернополя та Кривого Рогу, для решти куточків України – в онлайні.
До участі в проєкті запрошено найкращих викладачів, зокрема українських приватних закладів освіти. Уже від початку червня на 11-класників, і не тільки з числа переміщених осіб, чекають навчальні зустрічі в рамках підготовки до мультитесту.
Традиційно свою безкоштовну допомогу у вигляді тренажеру для мультитесту пропонують регіональні центри оцінювання якості освіти.
Ще одним викликом для проведення національного мультитесту став пошук фізичних локацій, безпечних з огляду на численні тривоги та оснащених відповідним обладнанням для складання комп’ютерного мультитесту.
Ситуацію додатково ускладнює те, що велика частина шкільних приміщень сьогодні перетворена на прихистки, і повноцінно готуватися школам до проведення таких серйозних іспитів важко. Тому вважаю дуже цінною волонтерську ініціативу окремих приватних шкіл, які погодилися надати свої приміщення і комп’ютери для проведення тестування. Час і місце проведення тестувань із міркувань безпеки не оголошують.
Мультитест, як і багато інших речей, що відбуваються сьогодні в Україні, є великим випробуванням для українського суспільства. І може стати одним із успішних кейсів української освіти для світу. Чого бажаю і освітянам, і нашим абітурієнтам.