Попри війну, розв'язану росією проти України, Міносвіти анонсує плани щодо запуску нового навчального року в офлайн-форматі. Так, вчителі в шкільних онлайн-групах уже активно опитують батьків щодо обрання форми навчання дітей – очної чи дистанційної. Водночас у Державній службі надзвичайних ситуацій (ДСНС) наголошують, що до початку офлайн-навчання готові лише 23% закладів освіти України. Проте в будь-якому разі навчальний рік в Україні має початись традиційно з 1 вересня, і до цієї дати варто бути готовим як освітянам, так і учням та їх батькам. Як налаштуватися на навчання під час війни всім учасникам освітнього процесу, розповіла Mind психологиня освітніх проектів та програм мережі MRIYDIY (офлайн/онлайн-школа, дитячий садок, фундація, навчання для освітян) Маріанна Актаєва.
Воєнний час – період, коли вчителям, батькам, дітям постійно треба пристосовуватися до нових обставин. Психологи зазначають, що фаза повернення людини до стабілізації триває від 6 до 36 місяців. Але зараз ми не можемо скористатися такою можливістю, оскільки живемо у високому перманентному стресі, який коливається залежно від подій. Тому маємо приділяти особливу увагу власному психічному стану і психічному стану дітей, їхньому здоров’ю та поповненню ресурсів. Чим складніші обставини, тим більше варто потурбуватися про відпочинок і психологічне відновлення дитини.
Щодо освіти – вчені довели, що чим довша пауза у навчальному процесі, тим складніше мозку повертатися до нього в майбутньому. Спілкування дитини з вчителями та однокласниками – не менш важлива частина розвитку та психологічного комфорту дитини.
Свідченням того, що паузи в навчанні для дітей є критичними, бачимо наочно з дослідження International Rescue Committe через освітню кризу у воєнний час у Сирії: 59% учнів 6-го класу, 52% учнів 7-го класу та 35% учнів 8-го класу не змогли прочитати просту розповідь із семи речень; 64% учнів 6-го класу та 46% учнів 8-го і 10-го класів не змогли розв'язати задачу на віднімання. Жахливо, але розвиток навичок читання та рахування в цих дітей залишився на рівні 2-го класу.
Цей приклад говорить нам, що школи мають бути підготовленими до змін, ефективними та адаптивними при різних сценаріях, пропонувати різні формати навчання залежно від ситуації.
Зараз, як для батьків, так і для педагогів важливим є підтримати дітей. Не лише дати знання, а й мотивувати їх здобувати, дієво залучити до навчального процесу школярів. Коли дитина психологічно налаштована, відчуває підтримку, в неї з’являється більше мотивації навчатися, вона звільняється від зайвих хвилювань та направляє енергію на те, що їй цікаво, що її розвиває.