Кабінет Міністрів на початку вересня подав до Верховної Ради законопроєкт №8008 «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843». Зі свого боку Mind продовжує розглядати пропозиції законотворців і розповідати на кого і як вплине та чи інша ініціатива. Так, серед іншого, у законопроєкті пропонується внести олігархів до переліку вискоризикованих клієнтів суб'єктів первинного фінмоніторінгу (СПФМ). Які саме новації пропонує уряд і чи має законопроєкт шанси на підтримку народними обранцями, пояснив Mind юридичний радник Kreston Ukraine Павло Пирков.
Номер і дата реєстрації Законопроєкту: 8008 від 07.09.2022
Автори: Шмигаль Денис Анатолійович
Етап: законопроєкт опрацьовується в комітеті
Мета законопроєкту:
Для реалізації заявленої мети урядовці пропонують таке.
1. При визначенні бездоганної ділової репутації пропонується враховувати не відсутність незнятої або непогашеної судимості, а зважати на відсутність судимості за кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, громадської безпеки, власності, у сфері господарської діяльності, у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку.
По суті, нове формулювання дещо розширює перелік кримінальних правопорушень, які мають бути враховані при визначені ділової репутації як бездоганної.
2. Уряд хоче конкретизувати визначення поняття операцій із нерухомим майном. Зокрема, під такими операціями пропонується розуміти операції, спрямовані на:
Така конкретизація, з одного боку, розширює поняття «операцій з нерухомістю», з іншого – надає чітке визначення понять і правил, за якими необхідно кваліфікувати ті чи інші дії (послуги).
3. Конкретизувати, у якому значенні вживаються терміни «збройна агресія» і «культурні цінності», а саме:
4. Розширити перелік суб’єктів господарювання, які отримують статус СПФМ.
Так, згідно із запропонованими змінами, передбачається покладання обов’язків щодо первинного фінансового моніторингу на суб’єктів, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном. Тобто не лише тих, що надавали посередницькі послуги під час здійснення операцій із купівлі-продажу нерухомості, а також суб’єктів господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, що пов’язані з такою купівлею-продажем, – як це передбачено чинною редакцією закону.
Крім того, пропонується додати до переліку осіб, на яких покладені функції первинного фінмоніторингу, осіб, що здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або посередництво в такій діяльності.
5. Уряд пропонує розширити перелік обставин, при наявності яких, СПФМ зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) із клієнтом.
Так, уряд пропонує зобов’язати СПФМ встановлювати високий ризик ділових відносин щодо клієнтів:
Розширення вищезазначеного переліку абсолютною більшістю (із наведеного переліку) обставин в умовах збройної агресії росії проти України є цілком доречним та обґрунтованим. Проте включення до згаданого переліку такої обставини, як наявність клієнта у Реєстрі осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів), є дуже суперечливим.
Так, зокрема, європейські партнери та опозиція зазначали політичну вмотивованість і правову сумнівність норм, прописаних у законі «Про запобігання загрозам національній безпеці, пов’язаним із надмірним впливом осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)».
Тому подальша інтеграція в правове поле України вкрай суперечливих норм закону про так звану деолігархізацію (принаймні до того, як норми цього закону будуть суттєво змінені) не дуже корелюється з метою законопроєкту №8008 – протистояння збройній агресії росії та/або реалізація рекомендацій ЄК щодо заявки України на членство в ЄС.
6. Пропонується скоротити перелік обставин, наявність який зобов’язує суб’єкта первинного фінансового моніторингу встановити неприйнятно високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин).
Так, на сьогодні (згідно з чинною нормою закону) суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний відмовити у встановлені ділових відносин клієнту в разі виявлення, що до такого клієнта застосовано спеціальні економічні або інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції».
Уряд пропонує цю норму виключити.
7. Пропонується доповнити вимоги до осіб, які залучені до проведення первинного фінансового моніторингу. Зокрема, встановити, що зазначені особи не можуть мати громадянства (підданства) держави, яка здійснює збройну агресію проти України.
8. Пропонується внести зміни до переліку та умов правочинів, при яких забезпечується виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
Зазначені обов’язки будуть виконуватися, зокрема:
9. Пропонується до критеріїв, за наявності яких операція визнається пороговою, додати умову про те, що фінансова операція є пороговою, якщо крім інших умов (які присутні в чинній на сьогодні редакції закону) – хоча б одна із сторін – учасників фінансової операції має відповідну реєстрацію, місце проживання чи місцезнаходження в державі, яка здійснює збройну агресію проти України.
10. Уряд пропонує прибрати норму, яка обмежує застосування відповідальності принципом: за одне порушення не може бути застосовано більше одного заходу впливу.
Така ініціатива уряду потребує суттєвого доопрацювання, адже, враховуючи чималі санкції (зокрема штрафи) за порушення в сфері первинного фінансового моніторингу, сама система відповідальності у цій сфері вочевидь потребує суттєвого удосконалення.
11. Уряд пропонує встановити, що в разі відсутності можливості в суб’єктів первинного фінансового моніторингу виконувати обов’язки, передбачені цим Законом, у встановлені строки, вони звільняються від відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії на період перебування територіальної громади у такому переліку за умови обов’язкового виконання таких обов’язків протягом одного місяця після її виключення з цього переліку.
Йдеться про суб'єктів первинного фінмоніторінгу, місцезнаходженням яких є населені пункти територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), що формується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Якщо законопроєкт ухвалять, він набере чинності з дня наступного за днем його опублікування
Запропонований урядом законопроєкт містить низку вкрай важливих норм, щонайшвидше прийняття яких буде, безперечно, дуже корисним для захисту економічних і внутрішніх інтересів національної безпеки України, її територіальної цілісності, а також для реалізації рекомендацій Європейської комісії щодо заявки України на членство в ЄС.
Проте цей же законопроєкт містить низку норм, які, на нашу думку, потребують суттєвого доопрацювання.
Чи ухвалить Верховна Рада документ в урядовій редакції – спрогнозувати вкрай важко.
На сьогодні законопроєкт розглядає профільний комітет Верховної Ради України. Чи буде він суттєво удосконалений парламентарями в процессі його прийняття, ми скоро побачимо.
Якщо депутати провладної партії зможуть досягти компромісу з опозиційними фракціями проукраїнської опозиції (щодо зміни або усунення сумнівних норм цього законопроєкту), то перспективи ухвалення законопроєкту не викликають жодних сумнівів.
Якщо ж провладні депутати не зможуть (або не захочуть) досягти згоди з фракціями опозиції, то перспективи прийняття цього документу залежатимуть від їх здатності мобілізувати на голосування власну фракцію і долучити до цього голосування «резерви» від розпущеної ОПЗЖ.
Але, враховуючи те, що збройна агресія проти України триває і росія вочевидь не збирається в осяжному майбутньому відмовлятися від своїх намірів по знищенню України, можемо побажати нашим народним депутатам зваженості та політичної мудрості. Останнє дозволить уникнути необачних рішень, які можуть поставити під загрозу єдність українського суспільства, а отже, і перемогу України в цій війні, а також перспективи її членства в Європейському Союзі та НАТО.