Оподаткування волонтерів: як користуватися новими перевагами і не «обпектися»

І як зміниться ситуація для тих хто «поза Реєстром»

Фото: УНІАН

Волонтерська і благодійна діяльність – це сфери, до яких сьогодні дотичний буквально кожен з нас. Тож зовсім не дивним є те, що упродовж 2022 року до законодавства, яке урегульовує ці сфери, вносилися зміни різного характеру та масштабу. Що змінилось в оподаткуванні волонтерської діяльності останнім часом і чого очікувати від цих змін протягом року, розповіла Mind  керівник практики аутсорсингу бухгалтерського обліку та аудиту Nota GROUP Світлана Кучер. 

Наприкінці 2022 року набрали чинності зміни до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Народні обранці вдосконалили порядок включення благодійників до Реєстру волонтерів (у законодавстві фігурує значно довша назва цього Реєстру, яку ми розсудливо залишимо за межами цієї статті). Далі говоритимемо про ці зміни як про Закон №2757.

Також законодавець вніс зміни до Податкового кодексу України та звільнив від оподаткування благодійну допомогу, зібрану волонтерами, – Закон №2747

Реєстр дозволяє зменшити оподаткування волонтерів 

За Законом №2757, благодійника (при цьому йдеться лише про фізичних осіб, а не організації) можна включити до Реєстру волонтерів за його заявою.

Заяву можна подати до територіального органу ДПС у паперовій або електронній формі. Законодавчою новинкою є те, що тепер разом із заявою не потрібно подавати копію:

При цьому реквізити рахунків у банку, реєстраційний номер та номер паспорта мають зазначатися у заяві.

Тобто фактично однієї заяви від волонтера достатньо контролюючому органу для того, аби включити такого волонтера до Реєстру.

Якщо волонтер зареєструвався в Реєстрі до 1 січня 2023 року, то сума благодійної допомоги (яку той отримав, починаючи з дати повномасштабного вторгнення росії) не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. Інакше отримання значних коштів на особисті рахунки є, за законодавством України, підставою для їх оподаткування 18% ПДФО і 1,5% військового збору.

Хто не сховався – які податки вже чекають на сплату

Якщо ви волонтер і встигли зареєструватися у Реєстрі до початку цього року, що ж, ми аплодуємо вашій сумлінності й далекоглядності.

Якщо ж не встигли, то радимо відшукати вільний час та навести лад в рахунках, оцінити отриману та надану допомогу. Це допоможе побачити реальну картинку з нарахування та сплати податків.

Якщо раніше законодавчі поступки стосувалися лише допомоги, яка адресується переселенцям з Донецької, Луганської областей та Криму, то зараз Закон №2747 значно розширив сферу податкової знижки, яка надається зареєстрованим волонтерам.

Тепер не оподатковуватимуться благодійні кошти, які були витрачені в період воєнного і надзвичайного стану на користь:

Волонтерська діяльність потребує підтвердження

Найкраще, якщо волонтер матиме письмовий запит на ту чи іншу форму допомоги, документи на придбання необхідних товарів, обладнання, автомобілів… а також, звісно ж, документ, який підтверджує факт приймання-передачі такої допомоги.

Усім зрозуміло, що в реаліях сьогодення дотримуватися таких формальностей вкрай важко, але треба до цього прагнути. Це потрібно, щоб упорядкувати власні справи, звітувати перед благодійниками і, у разі потреби, – щоб відповісти на запитання контролюючих органів.

Варто відзначити те, що ДПС України досить широко роз’яснила відповіді на найпоширеніші запитання у контексті здійснення волонтерської діяльності платниками податків.

В інформаційному листі №8/2022 від 16 грудня 2022 року йдеться про оподаткування коштів, які надходять на розрахунковий рахунок волонтера, витрати та їх документальне підтвердження, звітність. Зосередимося на найважливішому.

Хто відноситься до членів сімей учасників бойових дій?

До якого терміну доходи у якості благодійної допомоги не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку?

До 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому:

Благодійна допомога, яка виплачується (надається) благодійниками на користь військовослужбовців – учасників бойових дій не оподатковується в будь-якій сумі (вартості). Але, як завжди у таких випадках, є певні умови.

Така благодійна допомога має витрачатися виключно для:

Точний перелік таких умов визначається Кабінетом Міністрів України.

Чи потрібно, наприклад, військовослужбовцю, реєструватися у Реєстрі, якщо на його розрахунковий рахунок надходять кошти як благодійні внески і направляються іншим військовослужбовцям – учасникам бойових дій для придбання ними спеціальних засобів індивідуального захисту?

Відповідь на це запитання є простою – так, таким особам доцільно зареєструватися у Реєстрі волонтерів.

Водночас, якщо військовослужбовець, учасник бойових дій, отримує на свій рахунок кошти для придбання спеціальних засобів індивідуального захисту або технічних засобів спостереження для себе – він не зобов’язаний реєструватися у Реєстрі волонтерів.

Волонтери мають подавати звітність, але є і винятки

Чи повинен подавати будь-яку звітність учасник бойових дій – військовослужбовець у разі отримання благодійної допомоги від благодійника – фізичної особи, внесеного до Реєстру; фізична особа – благодійник, яка зареєстрована у Реєстрі та отримує благодійні внески від фізичних осіб – резидентів/нерезидентів? Авжеж. Вони повинні звітувати.

Такі платники податку зобов'язані подавати річну декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію).

Утім є певні винятки. Звітувати не потрібно, якщо вони отримували доходи:

Податкова декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним (крім випадків, передбачених розділом IV ПК України).

Облік доходів складається за первинними документами

На благодійника, внесеного до Реєстру волонтерів, покладена відповідальність отримувати та зберігати документи, які підтверджують надання благодійної допомоги особам.

Платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

При цьому платникам податків заборонено формувати показники податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, які не підтверджені документами.

Статус фізичних осіб – платників податку, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах, та які отримують благодійну допомогу, виплачену (надану) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, визначається самостійно надавачами благодійної допомоги.

Так само при визначені статусу фізичної особи, яка постраждала внаслідок збройної агресії рф, у період дії правового режиму воєнного стану тимчасово до прийняття урядом відповідного порядку статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.

Як ми вже зауважували вище, кошти, отримані на розрахунковий рахунок фізичної особи як благодійні внески, якщо така особа не зареєстрована у Реєстрі волонтерів, – оподатковуються (18% ПДФО і 1,5% військового збору).

Чи потрапляють отримані кошти в поле зору податківців – залежить від багатьох факторів. Таку інформацію контролюючі органи можуть отримати від банку, отримувачів (надавачів) допомоги чи третіх осіб.

Проте слід пам’ятати, що інформація щодо отриманих доходів та витрат громадян щороку стає більш відкритою для контролюючих органів.

Уже є низка ситуацій, коли до фізичних осіб спочатку зверталися банки з проханням аргументувати доходи, отримані на особисті рахунки, а якщо відповідь була не вичерпною, до особи могли завітати й контролюючі органи.

Оплата податків у розмірі 18% та 1,5% відраховується від загальної суми отриманих доходів за податковий період. Їх сплата проводитися самостійно фізичною особою на розрахункові рахунки казначейства, відкриті за місцем реєстрації такої особи.

Отже, користуватися перевагами оновленого законодавства про благодійну діяльність і ПК України слід розсудливо, адже практично у кожній нормі є підводні камені розміром з невеликий айсберг.

Також слід бути обачним і тим, хто не користується перевагами нового правового регулювання. Навіть безкорисливе надання допомоги може супроводжуватися ризиками бюрократичного сьогодення.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS