Цілий рік Україна живе в новій реальності. Повномасштабна війна є величезним стресом – вона вимагає марафонської витримки, до якої ані люди, ані бізнес не були готові. Ми не маємо розкоші зупинитися на кілька місяців, адже це загроза для людей, бізнесу й навіть держави. Війна триває одночасно на багатьох фронтах, і один із найважливіших – інформаційний. Стало очевидним, що комунікації є незамінним інструментом, яким не варто нехтувати, а економія на цьому може не лише боляче вдарити по бізнесу, а й поховати його.
Тож як і чим живе українська сфера комунікацій? Що змінилося та з якими викликами гравці ринку стикаються ледь не щодня розповіла Mind CEO агенції «ВАРТО» Наталія Холод.
Понад 20 років я працюю у сфері комунікацій, 17 із них – очолюю агенцію комунікацій «ВАРТО». Базуючись на досвіді, який має наша команда, розкажу про головні уроки, засвоєні за цей період.
За даними дослідження CASES, станом на березень 2022 року близько 40% компаній у креативних індустріях зупинили свою роботу. Як завжди під час кризи, у перші місяці бізнес сповільнюється й демонструє розгубленість, що означає також певну економію на маркетингу та піарі. Деякі агенції, які не мали фінансових резервів, кризового сценарію і можливостей швидко реорганізувати роботу команди, з 24 лютого закрилися назавжди.
Проте вже влітку ситуація почала змінюватися. Власники бізнесу побачили, що без комунікацій і маркетингу бізнес припиняє приносити гроші взагалі. А отже, почалося обережне відновлення PR-активностей.
На жаль, комунікації не запрацюють лише разовими комунікаційними виходами: одне відірване від стратегії повідомлення не дасть стабільний потік нових грошей.
Осінній бізнес-сезон, попри чергову хвилю обстрілів і блекаут, виявився активним і продуктивним.
Відновивши зовнішні активності з просування, бренди на собі відчули, що пряма реклама зараз викликає роздратування, а PR сприймається органічно та викликає довіру споживачів. Українські бізнеси побачили велику потребу в нових комунікаціях: десь звільнився ринок через зниження активності закордонних брендів-конкурентів, десь відбулася релокація підприємств, і треба розказати про себе в новому місці та набрати персонал, а в когось відбувається запуск нових продуктів.
Останній барометр стану цифрової індустрії у період бойових дій від IAB Ukraine, серед опитаних учасників (рекламних агенцій і платформ) немає тих, хто не відновив комерційну діяльність.
Якщо говорити про практичний досвід агенції «ВАРТО», то попри те, що перші чотири місяці були збитковими, ми повернулися до плюсової динаміки й перетнули точку збитковості, вийшли на довоєнні обсяги з точки зору проєктів та почали додатково наймати людей. За ці місяці війни команда взяла участь у проєктах понад 40 компаній. Ось декілька ключових уроків, які ми для себе зафіксували.
З 24 лютого команда агенції «ВАРТО» не припинила свою діяльність – навпаки, ми продовжили щоденну роботу. Чому? Бо розуміли, що під час такої кризи потрібен рух. Як це вдалося? Внутрішня комунікація – сила.
Як власниця та керівниця, я усвідомлюю, що емоційне вигорання для лідерів є розкішшю. Маємо не лише протистояти викликам зовнішнього світу, а й приділяти багато уваги турботі про команду.
Важливо пам’ятати, що працівники переживають зовсім різний і водночас дуже схожий досвід. Ментальне здоров’я є критично важливим.
Тому ми, наприклад, залучили психологиню, яка проводить індивідуальні зустрічі та створює персоналізовані рекомендації, як підтримати й допомогти.
У перші тижні вторгнення я активно записувала щоденні відеозвернення, щоб підтримати команду. HR-відділ посилено працював над налагодженням стабільного зв’язку для спілкування з колективом. Тривалий час мали челендж «Твій ранок», аби члени команди обмінювалася моментами з життя.
Загалом спілкування є частиною корпоративної культури. Двічі на тиждень проводимо «Хвилинки позитиву», де кожен ділиться тим, що позитивного вдалося зробити на професійному й особистісному рівнях. Окрім цього, попри війну (і будь-які катаклізми), маємо щотижневі збори, де керівники звітують перед командою.
Не можна не згадати й про важливість планування в підтримці команди. У «ВАРТО» маємо стратегію на рік, ще амбітнішу, ніж до 24 лютого, – її я оголосила у травні. Люди потребують орієнтирів та усвідомлення мети, тому в агенції вирішили робити річні плани з переглядом кожні два-три місяці.
Клієнти стали обережнішими, коли йдеться про комунікації. Вони хвилюються, чи можна рекламувати продукти та запускати новинки. Усвідомлюють, що не можуть дозволити собі «не попасти в контекст». Часом це несе негативні наслідки, бо коли потрібно показати позицію, частина компаній вагається й втрачає актуальність.
Переживають більше не через те, що комунікувати, а як. Реклама стала значно більш ризикованою, тому чимало брендів надають перевагу PR, хоч він є довшим.
Можна виокремити чимало тенденцій у роботі з клієнтами, але найголовнішим став саме індивідуальний підхід до кожного з них.
У перші місяці «ВАРТО» активно працювала на безкоштовну комунікаційну підтримку бізнесу. Наш відділ продажів телефонував у компанії, які не є клієнтами агенції, і пропонував допомогу.
Нам вдалося підтримати 37 підприємств у налагодженні комунікацій воєнного часу, з багатьма продовжуємо співпрацю. З UNIDO організували навчальну програму «Комунікації під час війни» для державних органів та бізнес-асоціацій.
І ми не ховаємо такі свої історії. Вважаємо, що нині як ніколи потрібно розповідати про діяльність, успіхи й невдачі.
Маємо всією професійною спільнотою демонструвати важливість комунікацій, адже це чудовий шанс підвищити значення піару як сфери та професії. Комунікаційна галузь потребує історій, публічності, активного висвітлення того, що в таких кризових ситуаціях вона є вкрай потрібною. Яким буде майбутнє сфери – залежить від професійної спільноти.
Наразі спостерігаю, що медійна активність колег знизилася, тож агенції не так голосно звучать, але сподіваюсь, що невдовзі це зміниться. У «ВАРТО» ми обрали шлях публічності та вирішили комунікувати про те, що у нас відбувається. Ми знаємо: маємо власним прикладом надихати галузь і наголошувати на важливості нашої професії.
Мій девіз – лови хвилю. Як і будь-яка галузь українського бізнесу, комунікаційна переживає чимало викликів. Проте це вибір: сприймати їх як перешкоди чи частину нової реальності, що дає нові можливості.
Переконана, що піар – про відносини. І хоча йдеться про взаємини між людиною і брендом, правила дружби такі самі, як і в буденному житті. Попри всі виклики й невизначеність, у якій працюємо, українським комунікаційникам вдається підтримувати бренди у створенні відвертих відносин із своїми аудиторіями, де навіть непопулярні рішення комунікуються чесно.
І це неабияка сміливість, у якій поєднані всі ми.