Розвиток підприємництва: особливості жіночого бізнесу в Україні

Цьогоріч підсилено соціальну та екологічну складову компаній

Фото надане організаторами конкурсу "Створено жінками"

Жінки все активніше присутні в бізнесі, особливо в мікро- та малому. Це продемонстрували й результати конкурсу «Створено жінками», якими поділилися з Mind його організатори Мод Жозеф, директорка Франко-української торгово-промислової палати, і Тетяна Шевролеорганізаторка конкурсу для підприємиць «Створено жінками», президентка журі однойменної премії.

Конкурс «Створено жінками» проводився Франко-українською торгово-промисловою палатою вже вп’яте. Він покликаний підтримати українських підприємиць. Цього року на конкурс подалася рекордна кількість учасниць – 307. Це вдвічі більше, ніж до повномасштабного вторгнення.

Протягом 2020–2021 років в Україні підприємиці відкривали 51% нових ФОПів, через військові дії цей показник трохи знизився (до 48% у 2022-му). І вже цього року динаміка знову пішла вгору  – кожен другий ФОП (51%) відкривають жінки. 

Підприємства створені жінками навіть у цей надскладний час демонструють стійкість і сталість. Так, майже третина (96) компаній, що подалися на конкурс, існують від 6 до 10 років, одна шоста (52)  – від трьох до п'яти років. Також було досить багато й нових проєктів, які на ринку лише перший рік (46) або один-два роки (39), що говорить про сміливість засновувати власну справу. 

Як і щороку, найбільше тішить розмаїття сфер, у яких жінки створюють свій бізнес: від сільського господарства до медицини, від юридичних фірм до будівництва. У нас було багато проєктів, присвячених освіті, індустріям краси та моди. Це, безумовно, сектори, у яких жінки зазвичай дуже сильно присутні. Також традиційно лідерство тримають компанії, що займаються роздрібною торгівлею та продовольством. Трохи шкода, що ми не отримали більше технологічних проєктів, однак це так.

Не менш різноманітна географія учасниць – від Києва до Львова та Івано-Франківська, від Дніпра, Запоріжжя і Харкова до Луцька, Рівного і Сум. Серед областей провідні позиції у Київської, Львівської та Закарпатської.

Цього року вразила сильна соціальна та/або екологічна складова компаній. Жінки-підприємиці не тільки справляються з хаосом, а і йдуть у ногу з часом, інтегруючи підходи корпоративної соціальної відповідальності. У найскладніший період, навесні 2022 року, чимало підприємств зупинили свою роботу, але змогли зберегти команду завдяки волонтерській діяльності та допомозі фронту.

Цьогорічні фіналісти – хто вони? 

До фіналу премії «Створено жінками» вийшли 10 учасниць із проєктами настільних ігор, фотовідеостудії, виробництва борошна та очищення води, професійних меблів для закладів, доставки здорового харчування, виробництва ефірних олій, екологічного посуду, екосистеми відповідального поводження з відходами та соціального підприємства для літніх людей.

Розвиток підприємництва: особливості жіночого бізнесу в Україні

Цього року ми особливо пишаємося фіналістками, які отримали найвищі оцінки від журі, бо знаємо, що можемо допомогти саме цим паросткам підприємництва. Кожна з них перебуває на різних етапах своєї підприємницької діяльності.

Починаючи від чудового малого та середнього бізнесу, який виходить на міжнародний рівень, як-от компанія Maven group Олени Егамової, що виготовляє якісні професійні меблі. Торік вона отримала відзнаку «Меблевик року в сегменті HoReCa» та експортувала свою продукцію навіть до Дубая. Обравши її, ми хочемо популяризувати українську культуру та дизайн, який ще маловідомий у світі.

До зовсім маленьких підприємств, як у Лідії Черниги, що виробляє доступну питну воду для своєї громади на Полтавщині, і фінансова допомога від Укрсиббанку дійсно стимулюватиме її діяльність.

Або соціальне підприємство Vbrani Оксани Бриндзак, у якої незабаром збільшиться кількість бабусь-майстринь, які плестимуть, а отже, зможуть реалізуватися, додатково заробити та порадувати споживачів якісними крафтовими виробами.

Сподіваємось, що завдяки нашому журі та компаніям-членам Франко-української торгово-промислової палати  для наших лауреаток буде створена мережа для співпраці, що допоможе втілити їхню мету.

Щоб Дарія Корнійчук, переможниця конкурсу, змогла незабаром отримати міжнародну сертифікацію для своєї продукції, натуральних ефірних олій Aroma Fields, та експортувати їх за кордон.

Розвиток підприємництва: особливості жіночого бізнесу в Україні
Переможниця конкурсу Дарія Корнійчук – власниця Aroma Fields, компанії з виробництва терапевтичних ефірних олій та аромакосметики
aromafields.com.ua

Євгенія Аратовська, засновниця вже знаної організації No Waste Ukraine, могла ефективніше сортувати відходи наших компаній, а Антоніна Борисюк, що створила фотовідеостудію в приміщенні занедбаного київського палацу культури, – організовувати міжнародним компаніям рекламні зйомки.

Тенденції розвитку жіночого підприємництва

Основна цьогорічна тенденція полягає в тому, що всі 307 проєктів, які були подані на конкурс, зазнали трансформацію через повномасштабну війну. Військові події в Україні внесли в усі компанії певні нові складові, але через це вони стали стійкими.

В історіях майже половини проєктів йдеться не лише про роботу компанії чи певної групи людей, а й про громадську діяльність.

Допомога, волонтерство на будь-якому рівні розвивається паралельно. Раніше ми спостерігали, що бізнес спочатку шукав себе, ставав незалежним і потім починав допомагати іншим. Зараз допомога починається відразу й триває весь час. Це досить незвично, і таких прикладів в інших країнах світу немає.

Існує відмінність і щодо географії. Раніше це були переважно великі міста: Київ, Одеса, Львів, Чернівці. Сьогодні компанії переміщаються країною. Проєкт з Одещини зараз працює у Вінниці, з Київської області – на Львівщині. Чимало компаній подорожують з місця на місце, і це також говорить про їхню сталість і вміння адаптуватися до мінливих умов сьогодення.

Переважно на конкурс подавали свої проєкти представниці мікро- і малого бізнесу. Присутні всі сфери, і на цьому хочу наголосити. Сьогодні немає «нежіночого» бізнесу. Серед учасниць  – багато засновниць виробництв, і це надихає. Є і технології, IT. Водночас левова частка проєктів усе ще у притаманних жінкам сферам освіти та сервісу.

Підприємиці знаходять фінансування для своїх проєктіа

Здебільшого підприємиці, з якими ми мали справу, для заснування та розвитку свого бізнесу не боялися йти в різні європейські інституції та шукати кошти. Тих, хто використовував сімейні заощадження небагато, – до 10%. Інші подавалися на конкурси. Є такі, хто почав свою діяльність із маленького гранту і потім прийшов до нас.

Насправді отримати кредитні кошти, особливо для початківців, – складніше, оскільки діє залогова система. А залучення грантових грошей дає змогу підприємицям розвиватися з більшою швидкістю.

Якщо для чоловіків зазвичай характерні глобальні ідеї щодо розвитку бізнесу, то жінки набагато конкретніші та чітко знають, що саме їм потрібно. Серед найпоширеніших запитів щодо використання отриманих коштів, були об’єкти для виробництва, певне обладнання, необхідне для розширення діяльності компанії. Також підприємиці планували використати отримані гроші для поліпшення своїх сайтів і диджитал-комунікацій. Третій найпоширеніший запит – створення нових робочих місць, залучення співробітників, які допомагатимуть розвивати бізнес.

Мета премії «Створено жінками» – відзначити підприємиць, які продовжують вести свою справу, платити податки та створювати робочі місця, а також надихнути інших на створення бізнесу.

Загалом за весь час участь у конкурсі взяли 654 підприємиці, а призовий фонд досяг понад 800 000 грн.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS