Мораторій на перевірки підприємців продовжує діяти. Проте законодавці вже зовсім близькі до того, аби його скасувати. Так, у Верховній Раді вже зареєстровано відповідний законопроєкт щодо відновлення перевірок бізнесу. Водночас, поки він діє, експерти зазначають, що в певних галузях господарства це шкодить економіці країни. Йдеться про відновлення ринкового нагляду для окремих категорій енергообладнання – електричних і газових котлів. Попри те що в Україні працюють виробництва цього обладнання, інші підприємці завозять в Україну на продаж імпортні товари із цього переліку. Чим це шкодить економіці країни і чому потрібно відновити для цієї категорії обладнання ринковий нагляд, пояснила Mind керівниця департаменту комітетів Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Куликова.
Не секрет, що бізнес в Україні не надто любить перевірки, а запровадження будь-якого мораторію на припинення заходів державного нагляду (контролю) підприємці вітають. І на це є причини, зокрема негативний попередній досвід комунікації компаній з органами, що проводять перевірки.
Адже в Україні, на жаль, непоодинокими були випадки, коли за якісь незначні або надумані порушення, наприклад незначну деформацію маркування продукту, товари знімали з полиць. Або, наприклад, інспектор щось недодивився і виніс неправомірне рішення. У результаті компанії часто були змушені оскаржувати такі рішення в судах, що призводило до суттєвих фінансових і часових втрат.
Водночас у розвинених країнах ринковий нагляд – важливий інструмент для гарантування справедливого, безпечного та стабільного функціонування ринків, що сприяє економічному розвитку країни. Ринковий нагляд є важливим, зокрема, з огляду на такі важливі аспекти.
Така ситуація може бути на руку недобросовісним підприємцям, що у свою чергу негативно впливає на ринок.
Найкраще це можна проілюструвати на прикладі з імпортом в Україну заборонених неенергоефективних котлів, введення в обіг яких заборонено Технічним регламентом з екодизайну для обігрівачів приміщень. Так, починаючи з 29 серпня 2022 року, постачання більш дешевих, але низькоефективних котлів мало бути припинено.
Водночас через мораторій на перевірки та, як наслідок, відсутність державного ринкового нагляду і контролю, деякі бізнесмени продовжують ввозити заборонені котли, що не лише порушує вимоги Технічного регламенту, а й має низку інших негативних наслідків.
Окремо варто зазначити, що, коли процес порушень не буде зупинений 2023 року, всі описані проблеми, зокрема додаткові витрати зі споживання газу та недоотримання податків, залишаться і в наступних роках пропорційно обсягу ввезених неенергоефективних котлів.
Виходом із цієї ситуації може стати термінове внесення змін до постанови Уряду №303, яка не лише передбачає мораторій на перевірки державного ринкового нагляду під час дії воєнного стану, а й встановлює окремі виключення, та, наприклад, дозволяє здійснення заходів державного ринкового нагляду щодо побутових ламп.
Тож, зважаючи на критичність ситуації з ввезенням заборонених неенергоефективних котлів в Україну, перелік виключень необхідно як мінімум поширити ще й на це обладнання. Також було б добре дати представникам митниці та Держпродспоживслужби дієві інструменти, які б допомогли їм швидко та просто відрізнити дозволений енергоефективний котел від забороненого неенергоефективного.
Допомогти із цим може внесення змін до Закону України №1818-IX «Про енергетичну ефективність» з метою приєднання України до бази даних EPREL, яка містить інформацію про всі дозволені в ЄС енергоспоживчі товари.
Відсутність тієї чи іншої моделі котла в базі EPREL свідчить про те, що це обладнання заборонене не лише в ЄС, а й в Україні, адже Україна вже гармонізувала відповідні вимоги з нормами законодавства ЄС. Отже, відсутність котла в базі дозволить перевіряльникам і простим споживачам швидко відрізнити енергоефективний котел від забороненого неенергоефективного. Наскільки відомо, такі зміни плануються до прийняття, але відповідний законопрєкт поки що не зареєстрований у парламенті.
Європейська Бізнес Асоціація неодноразово наголошувала в комунікаціях із різними державними органами на важливості якнайшвидшого внесення змін і до постанови уряду №303 від 13 березня 2022 року і до закону «Про енергетичну ефективність».
Але часові перспективи ухвалення таких змін залишаються дуже туманними, а тим часом неенергоефективні котли продовжують ввозити в України, держава продовжує споживати більше газу, а громадяни сплачувати за це.