Цифрова школа: програми для відновлення та розвитку освіти в Україні

Які регіональні стратегії вже працюють і який міжнародний досвід може стати у пригоді

Фото: depositphotos.com

Війна в Україні завдала значних руйнувань освітній інфраструктурі країни. За даними KSE Institute, від початку повномасштабного вторгнення було пошкоджено або зруйновано 3800 закладів освіти. Загалом пошкоджено та зруйновано об'єктів інфраструктури на загальну суму $155 млрд. Як має відновлюватись освітня інфраструктура й що таке цифрова школа, розповів Mind директор освітніх програм БО «БФ «Фонд освітніх ініціатив», доктор філософії (PhD), доцент, професор кафедри природничо-математичних дисциплін та методики викладання Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Віктор Шабанов

Відновлення освітньої інфраструктури має відбуватися за кращими сучасними стандартами, з урахуванням прогресивних світових тенденцій. Сучасна освіта має бути орієнтована на розвиток критичного мислення, креативності, творчості, навичок вирішення дослідницьких завдань і співпраці.

Цифрова освіта з використанням сучасних технологій для навчання дозволить ефективно працювати над розвитком ключових компетентностей і наскрізних вмінь. Такий підхід забезпечить українським школярам та студентам якісну освіту, яка відповідає їхнім потребам і вимогам сучасного світу.

Особливо важливим є також розвиток STEAM-освіти, яка інтегрує гуманітарні, природничі, математичні та технологічні дисципліни. STEAM-освіта готує учнів до успішної кар’єри в сучасному високотехнологічному світі, а розвиток STEAM-освітніх технологій значно підвищує конкурентоздатність територіальних громад.

Прикладом реалізації цифрової освіти в Україні на державному рівні є вебпортал «Дія.Цифрова освіта». Проєкт впроваджено Міністерством цифрової трансформації України та спрямований на підвищення рівня цифрової грамотності та цифрових навичок українців.

У відповідь на виклики війни створюються регіональні освітні осередки та STEM-хаби. До прикладу:

Міжнародна підтримка освіти

Країни-партнери, міжнародні організації та приватні фонди виділяють значні кошти на відновлення освіти в Україні.

Так, ООН виділила $100 млн, ЮНІСЕФ – $60 млн, а Всесвітній банк – $300 млн. Ці кошти спрямовані на відновлення пошкоджених і зруйнованих закладів освіти, забезпечення доступу до освіти для дітей, підвищення кваліфікації вчителів тощо.

Приклади деяких програм із відновлення освіти, які реалізують міжнародні донори:

Регіональні стратегії розвитку освіти

Критичним питанням є також необхідність створення регіональних концепцій впровадження STEM-освіти, які будуть ухвалені та реалізовані місцевими громадами. Для виконання цього завдання необхідно підключати національних експертів із питань впровадження STEM у закладах освіти, а також шукати рішення для цифровізації освіти.

Зокрема, компанія Accord Group у партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Департаментами (управлінь) освіти і науки, обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти, закладами вищої освіти, навчальними центрами та ІТ-компаніям організовує освітні заходи для розвитку інфраструктури STEM-освіти. А також забезпечує заклади освіти інструментами STEM: посібниками, обладнанням – і надає технічну підтримку щодо роботи обладнання та розв'язання можливих проблем із ним. 

Так, за підтримки соціально відповідальних компаній, таких, як Accord Group, ІТ-Іntegrator, МТІ, видавничий дім «Освіта», Cisco, Освіторія, Asbis, Prestigio, ERC, Makeblock, fischertechnik, Microsoft, Gios, у 2018 та 2019 роках відбулися змагання з моделювання розумних пристроїв STEM House, які надали майданчик школярам для розкриття своїх талантів в ІТ.

Сьогодні таких благодійних ініціатив дуже не вистачає. І ми маємо надію, що коло благодійників в Україні протягом найближчого часу розширюватиметься.

Для реалізації цифрової школи в Україні потрібно:

  • забезпечити фінансування для відновлення та цифровізації освітньої інфраструктури з доступом до якісного інтернету та сучасних цифрових пристроїв;
  • розробити й впровадити національну стратегію цифровізації освіти з використанням цифрових навчальних матеріалів та інструментів, які відповідають сучасним стандартам;
  • суттєво поліпшити якість підвищення кваліфікації педагогічних працівників із питань цифровізації навчальної діяльності. Це повинно забезпечити впевнене використання широким загалом вчителів сучасних цифрових застосунків, опанування новітніми методиками навчання із застосуванням сучасних цифрових технологій.

Виклики останніх років (COVID-19, початок повномасштабних бойових дій) призвели до суттєвого збільшення часу на дистанційну форму навчання, переоцінки традиційних методів навчання, створення інноваційних підходів. Останні кілька років показали, що цифрова школа стала важливим фактором успішного майбутнього України. Вона сприяє розвитку дітей і молоді, підготовці їх до нових реалій життя та забезпечує країні конкурентоспроможність у глобальному світі.

Попри суттєві успіхи в цифровізації освіти, слід визнати, що цих дій наразі недостатньо для успішного та сталого розвитку навчальних технологій, формування такого освітнього простору в Україні, який відповідав би сучасним світовим трендам.

Такі дії вимагають спільних зусиль держави, бізнесу та громадськості. І ми маємо надію, що в Україні сформується потужна консолідована сила, яка призведе до прориву в становленні сучасної української цифрової школи.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS