Верховна Рада днями прийняла в першому читанні законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України» щодо вдосконалення порядку отримання, декларування та поводження з вогнепальною зброєю №9538. Документом передбачено зобов'язати громадян, які мають незареєстровану вогнепальну зброю, задекларувати її у відповідному порядку. Після постановки цієї зброї на облік, чим займатиметься поліція, остання має повернути її громадянам до закінчення воєнного стану. Водночас, поки діє воєнний стан, володільці цивільної зброї не нестимуть відповідальності за застосування її проти окупантів. Як же передбачено врегулювати зазначені процедури наведеним законопроєктом і які можуть бути складнощі у застосуванні його норм на практиці проаналізував для Mind адвокат Ігор Тетеря.
Читайте також: Захистити себе: як цивільним отримати зброю за спрощеною процедурою під час війни
Номер і дата реєстрації: №9538 від 28.07.2023
Автори: Кабінет Міністрів України
Альтернативні законопроєкти: відсутні
Етап: ухвалено за основу. Готується до другого читання
Ціна питання: з пояснювальної записки до законопроєкту випливає, що його реалізація не потребуватиме додаткового фінансування з державного та місцевих бюджетів України.
Зміст.: Законопроєктом встановлюються умови для легалізації цивільними особами наявної у них необлікованої зброї та боєприпасів шляхом їх декларування в органах (підрозділах) Національної поліції України. Задекларована зброя і боєприпаси прирівнюватимуться до отриманої зброї для відсічі та стримування збройної агресії рф відповідно до порядку, затвердженого постановою уряду від 15 квітня 2022 року №448. Незадекларовану в передбачені законопроєктом строки зброю, відомості про яку відсутні у відповідних реєстрах МВС України, заборонено буде носити, зберігати, перевозити, застосовувати на території, де не ведуться бойові дії. В іншому разі передбачено, що цивільні особи понесуть кримінальну відповідальність за описані дії. Також законопроєкт встановлює, що після декларування зброї передавати її іншим цивільним особам заборонятиметься.
Декларуванню підлягатиме така вогнепальна зброя: калібру не більше 12,7 мм, гладкоствольна вогнепальна зброя калібру не більше 23 мм, боєприпаси до них, відомості про які відсутні в відповідних реєстрах МВС України та які перебувають у володінні та можуть використовуватися цивільними особами у відсічі та стримуванні збройної агресії рф та/або інших держав. Цивільні особи зобов’язані будуть здати отриману або задекларовану ними зброю до органів (підрозділів) Національної поліції України не пізніше 90 днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні.
Також документ встановлює, що у випадку, якщо цивільна особа знайшла зброю чи її частини, вона зобов’язана протягом 24 годин повідомити поліцію про знахідку. Якщо ж знайдена чи задекларована зброя може бути причетною до вчиненого злочину, в ній змінено маркування, або вона не відповідає вимогам, встановленим для зброї, яка видається для відсічі та стримування збройної агресії – така зброя вилучатиметься працівниками поліції.
Законопроєктом встановлюються тільки загальні норми щодо декларування зброї. Більш детально порядок декларування зброї та правила її носіння, зберігання і перевезення буде розроблено МВС України протягом місяця з дня набрання законом чинності.
Закон, у разі його ухвалення, набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і буде введений в дію через місяць із дня набрання ним чинності. Впродовж місяця з моменту введення в дію закону цивільні особи, які матимуть незадекларовану зброю, повинні будуть звернутися до органів (підрозділів) Національної поліції України для її декларування або здачі.
Позиція юристів. Загалом цей законопроєкт є потрібним і важливим для нашого суспільства. Адже ніхто не знає, скільки зброї та боєприпасів є у цивільного населення нашої держави внаслідок збройної агресії рф і як така зброя може бути використана. З початком повномасштабного нападу рф на нашу державу проконтролювати, кому з цивільного населення та скільки було видано зброї для участі у відсічі та стримуванні збройної агресії рф, а також, скільки необлікованої зброї потрапило у володіння цивільних осіб з інших причин, не видається можливим.
Законопроєкт створює передумови для такої можливості. Документом встановлено чіткі строки для декларування зброї та передбачено наслідки: якщо зброя не буде задекларована у відповідні строки – уже очевидно, що вона буде поза законом, а володілець зброї нестиме кримінальну відповідальність, зокрема передбачену ч. 1 ст. 263 КК України, якою встановлено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до семи років.
Разом з тим у цьому законопроєкті є і недоліки. У ньому зазначено певні випадки, за яких зброя вилучається в особи, що звернулася до поліції для її декларування. Однак законопроєкт не відносить до таких випадків, зокрема, психічний стан особи, який не дозволяє їй володіти зброєю, оскільки це може бути небезпечним для суспільства. Отже, необхідно було б встановити певні критерії володільця зброї, за яких остання або залишається особі, або вилучається в неї.
Можливо, певні додаткові умови для її вилучення будуть передбачені у відповідному порядку декларування або правилах носіння та зберігання зброї. Проте ймовірно, що ці умови мають бути зазначені саме в законі, оскільки в такому разі буде дотримано ієрархії нормативних актів.
Взагалі більша частина норм, які детально описуватимуть порядок декларування й правила носіння та зберігання зброї, міститимуться у відповідних порядку й правилах, що будуть ухвалені МВС України. Тому висновки щодо того, як працюватиме запропонована ідея, можна буде робити після ознайомлення із цими підзаконними нормативними актами.
Хто буде в плюсі. На моє переконання, цей законопроєкт не зможе погіршити ситуацію для суспільства, яка вже існує. Адже зброї, внаслідок прийняття цього законопроєкту, більше не стане, а менше необлікованої зброї – так. Водночас держава зможе під час дії режиму воєнного стану контролювати кількість зброї, яка легально знаходиться у володінні цивільного населення, і розмежувати легальне володіння зброєю і нелегальне, що може сприяти боротьбі зі злочинністю.
Хто буде в мінус. Особи, зацікавлені в незаконному володінні, користуванні та продажі зброї, адже після прийняття цього законопроєкту в умовах воєнного стану це буде робити значно складніше.
Висновки. Зброя легалізована для цивільного населення в багатьох високорозвинених країнах, таких, як США та Швейцарія, при тому, що там немає війни. Законопроєкт пропонує легалізувати наявну в цивільних осіб зброю на час воєнного стану в Україні шляхом її декларування. Вважаю це правильною ініціативою, з невеликими поправками, описаними вище. На мою думку, цей законопроєкт здебільшого матиме позитивний ефект для суспільства. А наскільки – покаже час.