Ретельного підбору фахівців і залучення найкращих кандидатів уже давно не достатньо для успіху компанії. Створення умов праці, у яких вони хотітимуть жити й творити довгостроково, є важливою складовою розвитку бізнесу. Головною цінністю групи компаній «Vodafone Україна», до якої входять Vega та ФРІНЕТ, є люди – як зовнішні клієнти, так і внутрішні. З огляду на специфіку нашого бізнесу, навіть якщо процеси автоматизовані, люди створюють продукти, управляють сервісами й обслуговують абонентів, тому це – найцінніший актив.
Коли ми говоримо, що компанія побудувала нову енергоефективну мережу, відновила пошкоджені ворогом лінії та устаткування чи забезпечила інтернет-доступ під час відключень електропостачання – за усім цим стоїть неймовірна праця людей. Усі вони зі своїми переживаннями, хвилюваннями, своїм болем від війни, з індивідуальним сприйняттям дійсності та різним рівнем страху. При цьому між тривогами вони мають встигати все й часто робити неможливе, щоб українці завжди були на зв’язку. Ресурс цих людей має міць, але, щоб він не вигорів, про нього треба дбати. Тому ми обираємо стратегію, у якій розвиток людського капіталу – це інвестиція у майбутнє. Обсяг цих інвестицій має бути достатнім, щоб забезпечити міцне підґрунтя для ефективної діяльності в найближчій перспективі й у повоєнний період.
Компанії можуть обирати різні програми й методи для підвищення рівня ефективності команди відповідно до своїх цілей і завдань, та обов’язковими сьогодні я б виділив турботу про безпеку працівників, про їх фізичне й ментальне здоров’я, про розвиток персоналу та регулярний зворотний зв'язок.
Початок повномасштабного вторгнення не залишив часу на плани й роздуми. Рішення про перехід на дистанційну роботу всіх, чиї завдання дозволяють працювати віддалено, було миттєвим. При цьому забезпечення зв’язком українців потребує безпосередньої присутності багатьох наших фахівців на робочому місці й безпосередньо «в полях», тому всі технічні працівники забезпечені засобами захисту й аптечками, навчені основ тактичної медицини. Ми почали організовувати укриття. Спочатку простіші, потім їх вдосконалювали, а київський головний офіс навіть перевезли у простір «Vodafone Україна», у якому є повноцінне укриття зі зручностями та комфортними умовами для роботи й відпочинку.
Люди є джерелом невичерпних ідей, творчості та інновацій. Від того, як бізнес дбатиме про це джерело, особливо в період нестабільності, спричиненою війною, залежать і результати.
Тут ми використовуємо широко відомий в управлінні процесами та поліпшенні ефективності бізнесу принцип Парето. Відповідно 80% робочого часу працівника має бути приділено безпосередньо роботі, тоді як 20% – розвитку й підвищенню кваліфікації. Навчальною програмою ми особливо пишаємось, бо, крім зовнішніх майстер-класів і тренінгів, багато курсів організовуємо силами нашої HR-команди. Зокрема, створили й запустили автоматизовану систему дистанційного навчання. Вона базується на принципі індивідуального підходу – дозволяє людям опановувати нові знання в будь-якому місці, у будь-який час та у зручному темпі. Для компанії – це хороший інструмент управління талантами. Він дозволяє призначати обов'язкові курси, міряти результати, визначати й відзначати найактивніших, створювати програми під запити та потреби.
Особливу увагу в проєктах розвитку ми звертаємо на збереження життя, фізичного та ментального здоров’я співробітників. Розвиваємо, як Hard, так і Рeople skills.
У пакеті Hard skills, окрім навчальних курсів спеціальних програм, які забезпечують бізнес-процеси, доступні різні рівні курсів «Excel», «Microsoft PowerPoint» і «Power BI» для більш просунутих користувачів.
Для безпеки робочих процесів, важливо прокачувати навички й знання з інформаційної безпеки. Ефективний захист, у який компанія вкладає сотні доларів на одну людину, може зійти нанівець через необережність працівників. Тому курсів із цього напряму в нас багато й вони обов’язкові. Один зі співробітників сказав, що в нас стільки курсів з інформаційної безпеки й ми приділяємо цій темі таку увагу, що складається враження, ніби ми є підрозділом спецслужб.
Для прокачування важливих навичок із тактичної медицини та самозахисту всі охочі пройшли практичний зовнішній тренінг із невідкладної допомоги, також у нашій системі навчання є курси «Дії співробітників при виникненні надзвичайних ситуацій» та «Протипожежна безпека», де ми розглядаємо основні правила поведінки в разі вибуху чи пожежі, захоплення в заручники, загрози ураження стрілецькою зброєю чи при артилерійському обстрілі. Ці знання важливі, оскільки в нас іде війна й деякі регіони постійно перебувають під обстрілами.
Також для прокачування соціально-комунікативних навичок (Soft skills), чи як їх ще називають Рeople skills, пропонуємо курси: «Зворотний зв'язок», «Асертивна комунікація». Допомагаємо опанувати навички впевненого відстоювання своєї мети, дбайливо доносити свою думку до інших людей, не порушуючи водночас їхніх кордонів, але утримуючи свої. До речі, інформувати про запуск нових активностей із навчання та розвитку нам допомагає віртуальний помічник Степан, який створений за допомогою штучного інтелекту.
Оскільки ми всі зараз перебуваємо під дією постійних стресів, підготували курс «Емоційний інтелект», де в ігровому форматі співробітники можуть навчатися долати негативні емоції, знайомитися з техніками подолання емоційного вигорання та його попередження.
І це вже з програми турботи про ментальне здоров’я.
Умови нинішньої нестабільності негативно впливають на стан людей. Постійний стрес може викликати дисбаланс в емоційному стані, і, крім ризиків виникнення тривожності та вигорання, є загроза життю. Тому зараз здоров’я співробітників – це вже мало не особиста справа компанії. На варті фізичного здоров’я працівників у компанії є поліси медичного страхування. Для кожного співробітника це не лише гарантія вчасної допомоги у критичних ситуаціях, а й стимул приділяти увагу своєму здоров'ю проактивно – дбати про нього заздалегідь. Хоча над цим нам ще варто попрацювати, бо далеко не всі такою можливістю користуються.
Щоб працівник залишався в ресурсі та був здатний працювати ефективно, йому потрібна підтримка на роботі. І за це відповідають керівники. У моїй зоні відповідальності – команди двох компаній одночасно. Одна – Vega, з якою нас у лютому застала російська агресія. Разом ми не лише третій рік тримаємо зв’язок у стані війни, а й з перших днів активно розбудовуємо нову інтернет-мережу за енергоефективною технологією GPON. Вчасна виплата заробітних плат, які відповідають ринковим, система бонусів, відшкодування пошкодженого особистого майна – вагома матеріальна мотивація. Не менш важливою є вчасна й правильна комунікація. Усвідомлення, що компанія не просто продовжує працювати, а збирається розвиватися, що ніхто не залишиться з бідою на одинці, безперечно впливає на робочі настрої колективу. До електронних повідомлень усіма можливими каналами ми додали ще живе спілкування. З перших днів директори почали виходити в ефіри з відеозверненнями, і фідбек з вдячністю за прямий контакт керівництва фактично з кожним працівником не змусив на себе чекати. Результат – злагодженість команди та безперервність роботи бізнесу.
Інша команда – ФРІНЕТ, яка нещодавно доєдналася до групи «Vodafone Україна». Для збереження колективу важливо не лише поступово вводити зміни, пов’язані з інтеграцією процесів, і м’яко впроваджувати корпоративні правила та цінності, а й визначити потреби та пріоритети кожного й винайти спільності. Тому ми в постійному діалозі.
Одне з базових правил взаємодії в компаніях «Щоб бути почутим – говори!». І для того, щоб люди могли висловитися, потрібно надати їм можливість. До періодичних опитувань, регулярних онлайн-зустрічей із колективами ми запустили ще проєкт «Чай з директором». Будь-який працівник чи група працівників може записатися на зустріч із топменеджерами, включно з генеральним директором. І люди приходять. Часто на цих зустрічах знаходяться прості розв’язання складних питань чи завдань.
Ми регулярно проводимо вимірювання індексу готовності рекомендувати компанію, як роботодавця – eNPS. Ретельно аналізуємо й опрацьовуємо всі відповіді колег. Важливо, щоб жоден коментар не залишився без уваги. Реакція на відгуки та пропозиції має бути в дії, а не лише на словах, і тоді наступна хвиля опитування вас приємно здивує. Ми пишаємося результатами, що в період війни нам вдалося збільшити індекс eNPS відносно попереднього опитування на 64 в. п. Це точно результат комплексного й різностороннього підходу до розвитку людського капіталу, і він чітко відображається у поліпшенні бізнес-показників. За 2023 рік, наприклад, Vega збільшила дохід на 15%, абонентську базу на 50%, на 17% більше перерахувала податків і зборів до бюджетів усіх рівнів, побудувала енергоефективну мережу в більш ніж 3000 багатоквартирних будинків. З початку війни компанія надала допомоги військовим підрозділам і країні загалом на 2.4 млн грн. І ми знаємо, чия кропітка праця стоїть за словом «компанія», коли ділимося результатами.
Ми ставили амбіційні цілі із самого початку війни. Це драйвило людей іти вперед та відволікало від інформаційно-панічних атак. Ще в березні 2022 року, коли частина компаній згортали чи ставили на паузу бізнеси, ми одними з перших в Україні розпочали відновлювати будівництво нових сегментів мережі.
Звісно, досягати цілей нам допомагають титани – Збройні Сили України, і якою важкою не була б наша праця – їхня робота найтяжча та найважливіша у світі! Дякую усім, хто міцно тримає зв’язок у непростий час і безмежно дякую кожному, хто захищає нас та надає можливість жити і працювати.