Нова система оподаткування в Україні має запрацювати вже з 1 грудня. В уряді очікують якнайшвидшого підписання президентом Володимиром Зеленським відповідних законів. Наступною зміною у фіскальній політиці держави, яка наразі обговорюється, може стати відмова від спрощеної системи оподаткування для підприємців.
Як зазначають експерти, спрощена система оподаткування (ССО) стала чи не єдиною можливістю розвитку малого і середнього бізнесу в Україні. Проте останніми роками спостерігається перманентна загроза її існуванню через низку змін, запланованих Міністерством фінансів у Нацстратегії доходів. Про те, чи можливо зберегти ССО та які є альтернативи відмови від неї, Mind розповів Єфрем Лащук, фахівець із питань правової політики Економічної експертної платформи, асоційований експерт CASE Україна.
Згідно із зобов'язаннями, які взяла на себе Україна перед Міжнародним валютним фондом (МВФ), наша держава має переглянути ССО, щоб мінімізувати ухилення від сплати податків на працю. У Меморандумі з МВФ власне йдеться про «...перегляд спрощеного режиму оподаткування з метою подолання розмивання податків на працю шляхом застосування цивільного права як правової основи трудових відносин…».
Тобто основна претензія – це використання механізмів ССО для зниження податкового навантаження через укладення цивільно-правових угод із фізичними особами-підприємцями (ФОП) замість оформлення трудових відносин.
У Національній стратегії доходів, що була розроблена Міністерством фінансів, пропонується низка радикальних змін, серед яких:
Ці пропозиції хоча й мають на меті збільшення доходів бюджету, однак навряд чи досягнуть своєї мети, адже альтернативою ФОП є повністю неформальна зайнятість або зміна країни ведення підприємницької діяльності.
Фахівцями Інституту соціально-економічної трансформації та CASE-Україна, у співпраці із CIPE та ІСАР Єднання, було проведено порівняльний аналіз фіскального ефекту від застосування інструментів ухилення / уникнення оподаткування в Україні. Однією з таких схем є «ФОП замість наймання», коли компанії пропонують громадянам оформити ФОП та підписують з ними договір про надання робіт/послуг, замість оформлення з ними трудових відносин.
Експерти визначили, що втрати бюджету від схеми «ФОП замість наймання» у 2023 році становили 4–10 млрд грн. Втім цю схему навіть не можна ставити поряд із найбільшими схемами оптимізації податків, а саме: заробітними платами в конвертах – 115–230 млрд грн втрат бюджету на рік, а також контрабандою й сірим імпортом – втрати бюджету оцінюються у 120–167 млрд грн на рік.
Отже, влада продовжує ганятися за найнезахищенішими дрібними підприємцями замість розроблення системних заходів протидії найбільш прибутковим схемам ухилення й уникнення оподаткування.
Замість відмови від ССО доцільно врахувати позитивний досвід інших країн і впровадити принцип презумпції трудових відносин.
Такий підхід використовується в багатьох країнах, де існує традиційний поділ працівників на дві категорії: особи, які працюють за трудовим договором, та самозайняті особи, які працюють за цивільно-правовими / господарськими договорами.
Наприклад, у Великій Британії існує різниця між самозайнятими особами, workers та employees. Саме останні користуються повним спектром гарантій, що передбачені українським трудовим правом. У Німецькому цивільному уложенні ознаки містяться власне у самому визначенні трудового договору. Так само в більшості країн світу існує традиційний поділ відносин на «трудові» та «нетрудові».
Ознаки наявності трудових відносин визначені в Рекомендації №198 про трудові правовідносини Міжнародної організації праці (МОП), за якою держави – члени організації повинні передбачити можливість визначення цих ознак у своїх законах і нормативних актах.
Це можуть бути такі ознаки:
У Верховній Раді наразі розглядається законопроєкт №5054-1, яким пропонується врегулювати трудові відносини через ознаки, що автоматично кваліфікують угоду як трудову, якщо виявлено чотири або більше з цих ознак. При цьому, якщо йдеться про відносини між фізичною особою і ФОП, має бути встановлено шість і більше ознак наявності трудових відносин.
Керуючись положеннями зазначених Рекомендацій МОП, автори законопроєкту сформували список із семи ознак наявності трудових відносин:
На думку аналітиків, законопроєкт №5054-1 є вкрай важливим, адже він нарешті дасть можливість завершити «полювання на відьом», яке влаштував Мінфін.
Водночас до другого читання у проєкті потрібно доопрацювати кілька норм, зокрема:
1. У законопроєкті закладено нерівність щодо порядку визнання відносин трудовими залежно від того, хто з ким співпрацює: якщо фізична особа з юридичною особою – потрібно встановити чотири й більше ознаки трудових відносин; якщо фізична особа співпрацює з ФОП, то таких ознак має бути не менше шести.
Ці положення слід уніфікувати та встановити однаковий підхід як щодо юридичних осіб, так і стосовно фізичних осіб-підприємців. Тому відповідне положення законопроєкту необхідно сформулювати так: «Робота може бути визнана такою, що виконується в межах трудових відносин незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами, якщо є у сукупності шість і більше зазначених ознак наявності трудових відносин…».
2. Перекваліфікація відносин між особами у трудові може мати негативні для них наслідки (зокрема, штраф за порушення законодавства про працю або навіть притягнення до кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків). Тому таке питання, як визнання договірних відносин між сторонами трудовими, має вирішувати лише суд. У законопроєкті слід передбачити положення, що в разі виявлення службовцями Державної служби України з питань праці ознак наявності трудових відносин – вони повинні звернутись із цим питанням до суду.
Отже, прийняття законопроєкту № 5054-1, із доопрацюванням до другого читання, надасть можливість зберегти ССО для добросовісних підприємців і суттєво обмежити зловживання нею окремими великими компаніями, що використовують ССО для уникнення значного навантаження на фонд оплати праці.