Від growth mindset до вимірювання NPS: як правильно вибудувати корпоративну культуру в компанії

І як виміряти її ефективність

Фото: depositphotos.com

Принципи побудови найбільших світових компаній плюс-мінус однакові, але виходять завжди абсолютно різні бізнеси. Чому? Різниця – у корпоративній культурі. Та насправді цей інструмент потрібен не лише великим компаніям, корпоративна культура має бути вибудувана навіть у командах із трьох-чотирьох людей. Навіщо? Під час кризи правильно вибудувана культура стає опорою для команди й дозволяє бізнесу не просто виживати, а зростати. Як побудувати корпоративну культуру, які практичні інструменти застосувати та як виміряти її ефективність, Mind розповів власник і СЕО компанії «Конструктив» Володимир Горощук. 

З кого та з чого почати побудову корпоративної культури?

Головним чином корпоративна культура формується від цінностей і переконань засновників. Навіть якщо компанія залучає HR-спеціалістів для системної роботи із цим питанням, саме засновники залишаються головними її носіями.

Ми, наприклад, вирішили, що наша корпоративна культура базується на таких ключових цінностях:

Хотілося б особливо приділити увагу двом останнім пунктам.

Чому віра в результат важливіша за обставини?

Віра в результат – це не про сліпий оптимізм, а про глибоке переконання, що все буде добре, навіть коли зовнішні умови проти цього.

На одному з моїх перших робочих місць був власник бізнесу, який став для мене рольовою моделлю. Я за ним спостерігав і думав: «Він прямо заряджає енергією, такий цікавий, усе легко в нього виходить». Якось директор із розвитку запитав мене: «А як ти думаєш, у чому різниця між ним і всіма іншими?» Я промовчав. Тоді він відповів: «Головна різниця в тому, що він знає, що в нього все буде добре. А всі інші не знають».

Відтоді я внутрішньо домовився із собою: я абсолютно вірю, що зможу побудувати велику компанію й закрити всі цілі, які ставлю. Питання тільки в тому, скільки часу та зусиль на це знадобиться.

Двієчники VS відмінники: як growth mindset змінює мислення бізнесу?

Growth mindset, або налаштування розуму на зростання – це розуміння, що будь-хто може стати будь-ким, якщо сильно захоче та попрацює над цим.

У наших дитсадках і школах як влаштовано? Нам одразу навішують ярлики: «Ти – розумний / двієчник / спортсмен / художник». А з growth mindset ти не даєш таких оцінок. 

Бо, якщо людина вірить, що вона розумна чи дурна, вона діє відповідно до цього шаблону. А зважаючи на підхід growth mindset, ти просто питаєш: «Ким хочеш бути в результаті? Хочеш бути відомим піаністом?» Значить, треба грати на піаніно щодня, мінімум двічі на день. І якщо будеш це робити, шанси стати професіоналом у цій сфері – максимальні.

Американський нейробіолог Ендрю Губерман нещодавно записав цілий подкаст про growth mindset на три години. Там я почув про цікаве дослідження: коли дитині кажуть «ти відмінник, ти розумний», а потім дають складну задачу, вона з меншою ймовірністю візьметься за неї. Чому? Дитина думає: «Я ж відмінник – не можу зазнати невдачі. А тут шанси зазнати невдачі – великі, то я краще взагалі не братимуся за цю задачу». Дитина ж, якій не ліплять ярликів, береться абсолютно за будь-яку задачу. І тому в неї більше шансів досягти успіху.

Цей підхід ідеально працює і в бізнесі. Працівник, який не боїться зробити помилку, а знає, що може пробувати й вчитися – це працівник, який принесе інновації та розвиток.

Практичні інструменти формування корпоративної культури

Щоб підтримувати корпоративну культуру, треба постійно й багато комунікувати. Ми використовуємо декілька підходів:

Нещодавно ми, до речі, провели такий щорічний таунхол в UNIT.City. Організувавши вже декілька таких заходів, ми можемо поділитися робочою структурою таунхолу.

У першій частині ми підбиваємо підсумки попереднього року, обговорюємо, що вдалося досягти, а де ми не дотягнули. Виступають не лише засновники, а й керівники різних відділів. Ми презентуємо плани на поточний рік і трохи відкриваємо завісу стратегії на середньо- і довгострокову перспективу. Головна мета – щоб кожен розумів, що ми будуємо велику компанію, де зараз перебуваємо і який шлях маємо пройти цього року. 

Мені в цьому контексті дуже подобається підхід NASA, де навіть прибиральниця на запитання «Що ви тут робите?» відповість: «Ми відправляємо кораблі в космос». Треба, щоб абсолютно кожен співробітник розумів кінцеву мету компанії.

Після офіційної частини проводимо тімбілдинг, яким керує професійний ведучий. Це дуже важливо – мати модератора, який вміє працювати з аудиторією. Ми ділили всіх співробітників на змішані команди, щоб у кожній обов'язково були люди з різних відділів і проводили з ними ігри.

Наприклад, 10 людей ставали на невеликий килим, і їхнім завданням було повністю перевернути його на інший бік, не сходячи з нього. Або гра «Робот» – коли одним співробітникам зав'язують очі, і вони нічого не бачать, а інші голосом спрямовують їхні дії: «праворуч», «ліворуч», «підніми руку». Такі вправи чудово працюють на згуртування колективу.

Як виміряти ефективність корпоративної культури?

Як зрозуміти, що культура працює? Тут нам допомагає регулярний фідбек – анонімні опитування та вимірювання NPS (Net Promoter Score – індекс споживчої лояльності). Щоправда, замість споживачів у нас – наші ж працівники.

Важливо міряти NPS не тільки після якихось яскравих подій – заходів, вдалого закриття кварталу, а й тоді, коли нічого особливого не відбувається. Так ви отримаєте найбільш реальну картину.

Чи можна виміряти прямий вплив корпоративної культури на фінансові результати? Напряму складно. Але я впевнений, що правильна корпоративна культура дає конкретні переваги:

  1. Вища продуктивність команди.
  2. Підвищена лояльність співробітників.
  3. Краща адаптивність до змін на ринку.
  4. Чіткіше розуміння місії та цілей компанії на всіх рівнях.

Люди проводять на роботі дуже велику частину свого життя. І важливо, щоб ця частина перетиналася з їхніми цінностями, щоб не було дисонансу. Щоб у них було відчуття недаремно витраченого часу та розуміння, що вони ростуть разом із компанією, яка розвивається. Для цього й вибудовується корпоративна культура.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS