Протягом останнього року процедура бронювання працівників в Україні вже неодноразово змінювалася, що додало нових викликів для бізнесу. Однак останні тенденції в регулюванні процедури свідчать про курс на її спрощення та автоматизацію.
Одним із найпрогресивніших нововведень стало впровадження бронювання через портал «Дія». Сервіс дозволив значно прискорити бронювання працівників, оскільки весь процес відбувається онлайн і в декілька кліків. Проте навіть враховуючи оновлені процедури, підприємства можуть зіткнутися зі складнощами при бронюванні своїх працівників. Про основні помилки, яких припускаються роботодавці при здійсненні процедури бронювання, та важливі нюанси, які необхідно враховувати, для Mind розповіли керівниця, партнерка і юристка судової практики GOLAW Катерина Манойленко, Катерина Цвєткова й Ілона Рудник.
Нерідко підприємства, які визнані критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, стикаються з тим, що послуга бронювання є недоступною для них на порталі «Дія».
Це пов’язано з тим, що такі підприємства не додано до Єдиного переліку органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних.
Щоб розв'язати наведену проблему, підприємству слід звернутися до органу, що визнав його критично важливим, з проханням щодо внесення даних про таке підприємство до Єдиного переліку.
Однією з найпоширеніших помилок роботодавців є спроби забронювати працівників, які не відповідають вимогам, передбаченим Порядком бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час №76 (далі – Порядок).
Зокрема, відповідно до Порядку може бути успішно заброньований військовозобов’язаний, який:
Невідповідність наведеним вимогам матиме наслідком відмову в бронюванні працівника.
Крім того, відповідно до актуальної практики перешкодами до бронювання працівника також стануть:
Однією з основних змін у процедурі бронювання з грудня 2024 року стало запровадження зарплатного критерію для бронювання працівників.
Відтепер військовозобов’язаним працівникам критично важливих підприємств та установ, які включаються до списків (окрім винятків, передбачених Порядком), повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом усього строку, на який надано бронювання, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (наразі така сума становить 20 тис. грн).
Важливо, що невідповідність наведеному зарплатному критерію матиме наслідком анулювання бронювання для працівника.
Роботодавці також нерідко стикаються з проблемою, що на порталі «Дія» зазначено неправильну кількість військовозобов’язаних працівників або ж відображаються звільнені працівники, чи відсутні нові. З цього приводу зазначимо, що інформація про кількість військовозобовʼязаних працівників компанії надходить із реєстру, а також від Пенсійного фонду України (ПФУ).
Для актуалізації відомостей про працівників слід скористатися порталом електронних послуг ПФУ, зокрема подати інформацію про прийняття працівника на роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору тощо. Після здійснення таких кроків оновлена інформація про працівників з’явиться на порталі «Дія».
З огляду на все вищевикладене, оновлений Порядок спрощує механізм бронювання працівників, однак, як і раніше, вимагає ретельного підходу роботодавця та обізнаності в процедурі. Дотримання вищенаведених інструкцій допоможе уникнути помилок і забезпечити прогнозовану та стабільну роботу компаній.