Технології розвиваються надзвичайно швидко, і ключові великі мовні моделі, які вийшли всього кілька років тому, – наприклад GPT 3.5, який тоді всі використовували, зараз сприймаються як щось дуже старе, тому що є величезна кількість нових моделей, які значно кращі, швидші, дешевші. Зараз ми спостерігаємо швидку еволюцію штучного інтелекту. Про те, куди він рухається, і про основні тренди в AI Mind розповів генеральний директор DevRain Олександр Краковецький під час виступу на WinTech Summit 2025.
Наразі ми маємо ситуацію, яку можна коротко схарактеризувати як AI assistant. Штучний інтелект нам допомагає у великій кількості рутинних завдань: ми можемо поліпшити тексти, згенерувати картинки, але все одно в центрі – людина. Ми дуже плавно переходимо в той період, який буде називатися AI First, коли штучний інтелект є основною технологією, а людина направлятиме, перевірятиме чи в якийсь момент навіть не перевірятиме. Є два шляхи, куди це все рухається. Про поганий бік технологій можна подивитися в новому сезоні «Чорного дзеркала», а про хороший я розповім.
Моделі можуть обробляти не лише тексти, зображення, а й інші типи контенту, наприклад аудіо й відео в єдиному записі. А отже, нам не потрібно буде робити якісь проміжні етапи. Наприклад, якщо раніше для перекладу мовлення з української на англійську ми перетворювали голос у текст, який перекладали, а перекладений текст знову озвучували. Тепер голос перетворюється в голос автоматично, і це справжня мультимодальність. Тому дуже скоро ми будемо бачити надзвичайно круті продукти, які зможуть генерувати контент в абсолютно різних форматах.
Наступний тренд – це можливість створення та використання малих мовних моделей. ChatGPT, Claude чи Demini – це великі потужні моделі. Ми, як компанія, не можемо їх хостити на власній інфраструктурі з різних причин, але є велика кількість маленьких моделей. І, хоч поки що їх використання економічно недоцільне – тому що все одно потрібно підготувати дані, навчити моделі, розгорнути інфраструктуру й нею керувати – у найближчому майбутньому будь-яка юридична, медична компанія, політична партія чи велика організація матиме свої власні, тонко налаштовану моделі. До цього залишилося теж не так багато.
Ще один величезний тренд – це Reasoning Models, тобто моделі з міркуванням, які можуть не лише згенерувати якусь картинку чи текст, а й розмірковувати над конкретними завданнями. Наприклад, будувати маркетингові плани чи бізнес-плани, розв'язувати достатньо складні завдання.
Це певні сервіси, які, з однієї сторони, використовують можливості великих мовних моделей, а з іншої – різні інструменти, як-от пошук в інтернеті, написання програмного коду, дослідження тощо. Агентів скоро буде дуже і дуже багато, і прямо зараз потрібно готувати інфраструктуру для розгортання агентів. Будь-яка компанія в майбутньому буде IT-інфраструктурою для агентів.
Один з агентів, який уже доступний на ринку і який уже змінює підхід до роботи, має назву Deep Research, або глибокий аналіз. Йому можна поставити таке завдання, як, наприклад, зробити дослідження донорства крові в Україні. Система автоматично шукає в мережі інформацію з величезної кількості джерел: від 30 до 200 за раз. Агент робить не лише певний огляд, а й ґрунтовний аналіз. Він працює так, як це роблять бізнес-аналітики. Тож, якщо мені потрібно дослідити якусь тему, я використовую Deep Research.
Ще один агент, який називається Computer Use, імітує роботу людини з вебсайтом. Він може купити квиток, або заповнити форму, або пошукати якусь інформацію. Якщо ми поставимо запит, модель відкриє браузер і розумітиме, що відбувається в ньому, натискатиме певні кнопки й робитиме дії замість людини. Прикладом такого агента є OpenAI Operator. Він ще недоступний в Україні, але вже можна знайти огляди, як він працює.
Ще одна революція, яка відбувається зі штучним інтелектом, – це можливість створювати програмні продукти, генеруючи їх. Вочевидь це не замінить розробників, архітекторів програмного забезпечення, але величезну кількість роботи можна буде створювати автоматично. Зараз навіть лунають думки, що через рік 100% коду в нашій компанії писатиме штучний інтелект. Його прогрес надзвичайно великий: ті завдання, які не могли робити торішні моделі, нові виконують з усе вищою продуктивністю – на 10–20–30%.
Керівник Shopify сказав, що штучний інтелект уже не є чимось захмарним – це обов'язкова навичка, і в його компанії будуть оцінювати, як співробітники використовують ШІ. Наразі це не є мейнстрим, але за кілька місяців, рік-два це буде абсолютно мейнстримно. Тому вже зараз потрібно працювати над тим, щоб ознайомитися зі штучним інтелектом, проводити певні дослідження, працювати з тими чи іншими інструментами.