Як підтримати дітей і підлітків у постраждалих громадах під час війни? Кейс фонду savED

Як бізнес може взяти участь в ефективному відновленні життя у громадах

Фото: depositphotos.com

Українська освіта й добробут дітей регулярно страждають через російську агресію. Кожна сьома школа в Україні постраждала або була вщент зруйнована. Ціну відновлення освітньої інфраструктури ще торік Світовий банк оцінив більш ніж у $14 млрд.

Понад 1 млн школярів сьогодні не має змоги повноцінно навчатися офлайн через безпекові фактори й відсутність належно обладнаних укриттів у закладах. Освітні прогалини та втрата соціальних навичок у нинішнього покоління за таких умов поглиблюються в геометричній прогресії. За даними дослідження благодійного фонду savED «Війна та освіта. 2 роки повномасштабного вторгнення», вже понад 60% педагогів говорять про погіршення успішності своїх учнів. Про те, як бізнес може взяти участь у відновленні освіти, соціальних активностей й підтримати дітей та підлітків у постраждалих громадах, Mind розповіла Анна Пуцова, співзасновниця savED.

Ми стоїмо перед масштабним викликами, однак, почавши з малих громад, долати їх можна вже сьогодні. Ми створюємо навчальні простори там, де росіяни залишили по собі руїни, відновлюємо життя в постраждалих громадах уже зараз, аби родини хотіли там жити й виховувати своїх дітей, не чекаючи завершення війни. 

Майже за три роки роботи фонду наші проєкти підтримали різні бізнеси: від гастрозакладів і ритейл-мереж до великих ІТ-компаній. Деякі з них ніколи раніше не працювали із соціальними проєктами для дошкільної або шкільної освіти. Ми показали партнерам, що це можливо робити ефективно й допомагати конкретним дітям і громадам сьогодні, маючи бажання, ідею й можливості. Фонду вже вдалося надати допомогу понад 70 тис. дітей в Україні. 

Шляхи підтримки, які справді працюють

Відбудовувати школу чи садочок у постраждалій громаді довго, дорого й не в усіх випадках можливо, а зробити альтернативний освітній простір під землею, у Будинку культури чи створити його з надійних модульних конструкцій можна за лічені місяці. Наразі не існує універсального рішення в умовах війни для всіх регіонів, саме тому нам потрібні швидкі, гнучкі й адаптивні ініціативи на місцях. 

Наявність придатного й облаштованого укриття – це одна з головних умов повернення навчальних закладів до офлайн-роботи за вимогами держави. У таких наближених до фронту областях, як-от Харківська, підземні локації стають єдиними острівцями безпечних очних уроків.

Укриття там ми перетворюємо на повноцінні підземні школи, де можна проводити заняття з дітьми в сучасних комфортних класах протягом дня. Облаштовувати такі осередки нам стабільно допомагає бізнес: хтось долучається до ремонту, а окремі технологічні компанії надають сучасне комп'ютерне обладнання, як це вже кілька разів було зі SQUAD. 

Маємо кейси, коли бізнес системно організовує з нами збори на створення підземних навчальних просторів і залучає донати своєї клієнтської аудиторії. У Миколаєві та Запоріжжі ми вже облаштували такі локації разом із мережею ресторанів KFC і нині готуємо з ними новий проєкт у Балаклії на Харківщині. А у сфері дошкільної освіти торік разом із мережею магазинів «Антошка» нам вдалося підтримати відразу сім дитячих садочків на Одещині, Миколаївщині та Дніпропетровщині завдяки збору «Дитинство в безпеці». Понад мільйон гривень донатів пішли на меблювання та наповнення укриттів у цих закладах. 

Там, де безпекова ситуація дозволяє, можна створити освітній простір із модульних конструкцій або ж облаштувати класи у вцілілих комунальних будівлях.

Маємо натхненну історію про народження тимчасової школи в будинку культури в селі Червона Долина на Миколаївщині, яке перебувало на лінії вогню у 2022 році. Школу та дитсадочок знищив російський авіаудар. Облаштувати новий простір допомагали донати, збори й робота на локації абсолютно різних бізнес-організацій. Пекарня Bakehouse продавала благодійне печиво, Lenovo перераховували кошти з продажів своїх девайсів, а «Henkel Україна» облаштувала дітям ігровий майданчик. Почувши про історію села, особистим донатом долучився засновник DOU.ua та Djinni Максим Іщенко.

Це одна з тих історій, яка дуже яскраво демонструє: клаптик за клаптиком разом можна повертати надію у громади, яким рф принесла руйнації.

STEM і «кетчапи»

Коли безпечні умови для занять є, далі справа за самим навчанням – треба адаптувати дітей до офлайн-активностей і допомогти надолужити освітні втрати. Разом із партнерами ми створили вже понад 100 просторів, де учні різного віку можуть вчитися та розвиватися поза школою, – освітні центри «Вулики». Тут діти проходять «кетчапи» – програму для подолання освітніх втрат із нашими тьюторами.

Ці центри з’являються, зокрема, і завдяки свідомому бізнесу: хтось допомагає меблями, хтось – ґаджетами чи книжками. Приміром, облаштувати шість «Вуликів» у Кривому Розі нам допомогла ІТ-компанія EPAM.

Також ми помітили, що в постраждалих громадах є запит на розвиток STEM-освіти, адже практична робота із сучасними технологіями – це складова повернення до очних занять і соціалізації. У громадах, де ми вже створили базові рішення для навчання, з 2024 року savED відкриває DIY-лабораторії – дослідницькі майстерні, у яких підлітки знайомляться з робототехнікою, 3D-моделюванням, інженерією, біотехнологіями та створенням контенту. 

Бізнес допомагає з технікою, ми забезпечуємо методику навчання й роботу тьюторів. Технологічні компанії та філантропи особливо зацікавлені в підтримці таких просторів, адже це про розвиток технологій у громадах, залучення ширшої підліткової аудиторії до галузі і якісна профорієнтація школярів, якої сьогодні справді бракує.

Підлітки як драйвер змін: програма UActive

Ще один напрямок, де ми в savED бачимо особливу цінність і потенціал, – це підлітки. Молодь, яка навіть під час війни думає про те, як зробити своє містечко, село чи школу кращими. З такими учнями з 2023 року працює освітня програма UActive. Учасники втілюють власні ідеї розвитку своїх громад. На шляху до реалізації своїх задумів школярі проходять 15-тижневе навчання, допрацьовують ідеї з менторами та готуються до пітчингу професійному журі. У разі успішної презентації команди отримують стартове фінансування у $5000. 

У креативні задуми підлітків вірять і партнери з бізнес-середовища. У 2023 році SQUAD надала учням із Кагарлика на Київщині фінансування для створення молодіжного хабу. А в нинішньому сезоні команда із села Шпитьки, яка реалізувала STEM-гурток, отримала від партнерів EdPro безоплатний доступ до навчального модуля з 3D-друку. До підтримки проєктів інших команд загалом долучилося більш як десяток компаній, а дехто з партнерів уже в новому сезоні почне менторити учасників і фахово допоможе їм втілити ініціативи. 

Так підлітки отримують простір для реалізації власних амбіцій у рідних громадах, відчувають свою причетність до змін і вчаться лідерству у професійних наставників. Це інвестиція в молодь, яка в майбутньому зможе долучитися до відновлення країни.

Відчути спільність і діяти

Війна не скасовує потреб у розвитку, вона, навпаки, загострює їх. У дітей немає часу, аби перечекати ці виклики, тож ми, дорослі, маємо вигадувати гнучкі рішення «на вчора». 

Фонд savED з'явився через війну і покликаний відновлювати життя у громадах, що постраждали. Рішення для цього завжди амбітні, і без надійних партнерів – неможливі. Але коли ДНК брендів збігається з нашою метою, тоді навіть найсміливіші ідеї успішно втілюються там, де цього дуже чекають.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS