За оцінками Київської школи економіки, з початку повномасштабного вторгнення й до кінця 2024 року було знищено або пошкоджено майже пів тисячі великих і середніх приватних підприємств. Втрата бізнесу через війну для багатьох підприємців стала точкою глибокої трансформації: особистої, професійної, стратегічної. Як починати з білого аркуша після знищення бізнесу? Як відновитися й переосмислити свою роль як підприємця, Mind розповіла Надія Черкашина, співвласниця PACK FOR BUSINESS.
Одним зі знищених виробництв була моя поліграфія у Харкові, росіяни розтрощили її ще у лютому 2022 року. Я втратила мільйони гривень і справу свого життя. Тепер, за три з гаком роки, я стартую новий бізнес в улюбленому секторі. Чи складно починати з початку? Звісно. Проте за цей час я напрацювала кілька лайфхаків, що допомогли мені відновити сили та запустити новий бізнес.
Коли ви релокуєтеся в нове місто – там можуть мешкати клієнти вашого колишнього бізнесу. Це час оновити контакт. У новому середовищі критично важливо відновити професійне коло. Спілкуйтеся й нетворкайте – це допоможе менше фруструвати та змістить фокус на майбутнє.
Якщо контактів мало або немає, відвідуйте бізнес-клуби, лекції, воркшопи. Ваше завдання – стати частиною бізнес-ком’юніті в новому місті.
Після повної втрати бізнесу та переїзду з Харкова у Дніпро, перше, що я зробила – почала відновлювати контакти. Мій головний актив – довготривалі відносини з партнерами та замовниками – допоміг мені почуватися краще й урешті повернутися до підприємництва.
Поширена помилка підприємців – вкладати прибуток у розвиток бізнесу повністю, забуваючи про резервний фонд. До війни я витрачала все на виробництво. А тому, втративши бізнес, втратила й майже всі зароблені гроші.
Якщо фінансів недостатньо, але є потужна бізнес-ідея – саме час подумати про ділове партнерство. У моєму випадку сталося саме так: у бізнес-клубі я познайомилася з однодумцем, ми швидко знайшли спільну мову й тепер запускаємо бізнес разом.
Моє виробництво було повністю зруйноване, і релокувати було нічого. Проте наразі існують програми, які допомагають підприємцям вивозити техніку й обладнання в безпечніші регіони. Цим варто користуватися. Паралельно є сервіси, які безоплатно консультують щодо юридичних питань. Часто підприємці навіть не знають, що така підтримка існує просто тому, що не запитали й не шукали.
І, хоча американські гранти закрилися, є суттєва підтримка з боку ЄС. Наприклад, я вже залучила кілька європейських грантів на розвиток нового бізнесу.
На постійній основі існує кілька перевірених ресурсів, де підприємці можуть знайти актуальні грантові програми:
Ці ресурси охоплюють широкий спектр напрямів – від виробництва до освіти, креативних індустрій і технологій. Також є грантодавці, що спеціалізуються лише на окремих галузях – наприклад, агро, зелена енергетика, або ІТ.
Ваші компетенції торують вам шлях. Якщо ви хочете масштабуватись, будувати нові партнерства, одержувати фінансування – фокусна освіта, підкріплена практикою, працює на вас. Саме експертність дозволила мені увійти в партнерство та відкрити новий бізнес.
Якщо зараз ви не займаєтеся бізнесом, це гарна можливість для поглибленого навчання та прокачування знань у своїй сфері до нового старту. Адже у вас є можливість зробити новий бізнес ще крутішим і сучаснішим за той, що був.
Відвідуйте профільні виставки та івенти, моніторте інфополе, вивчайте новинки та технології – це допоможе вам не просто бути в контексті, а сформувати якіснішу пропозицію для ринку, коли ви будете готові повернутися.
1. Адаптуйтеся під нові умови, автоматизуйте процеси, спростіть логіку виробництва. Сучасний ринок диктує нові вимоги: малі обсяги замовлень, часті запити, короткий цикл виконання. Якщо раніше ми працювали з мінімальним замовленням від 1000 коробок, то зараз спеціально поставили обладнання, у якому можна виготовляти партію від 5 одиниць.
2. Будьте стратегічно гнучкими. Якщо до війни я будувала плани на три–п'ять років, то зараз – максимум на квартал, з регулярним переглядом кожні два-три тижні. План має бути гнучким, щоб в разі чого швидко адаптуватися до змін попиту, логістики, цін на сировину.
3. Варто також переосмислити кадрову модель. Через сучасні технології виробництво стало менш трудомістким. Це дало змогу залучати на роботу жінок, ВПО, студентів, людей з інвалідністю. Завдяки простим інструкціям і скриптам працівники швидко проходять адаптацію. Така модель забезпечує стабільність навіть у разі глибокої кадрової кризи.
4. Будьте клієнтоорієнтованими. Моя філософія – віддавати клієнтам трішки більше, ніж передбачає договір. Це дрібнички, але саме вони формують ставлення до вас і вашого бренду, будують довіру. Це може бути додаткова безкоштовна консультація, знижка на великий обсяг продукції, або швидка реакція і згода виручити та доставити товар в обмежені терміни.
Бізнес за часів війни – це постійний баланс між гнучкістю та стратегічною сталістю, між адаптацією до ринку й збереженням власних принципів. У моєму випадку саме поєднання практичного досвіду, довіри з боку партнерів, системної освіти й відкритості до нового дало змогу не просто відновити бізнес, а створити модель більш стійку та сучасну, ніж була раніше.
Підприємцям, які сьогодні стикаються з подібним викликом, хочу порадити: подивіться на кризу не лише як на кінець етапу, а як на точку перезапуску. Починаючи з нуля, ми маємо унікальну можливість не повторити помилки, а вибудувати бізнес на якісно іншій основі – адаптивній, технологічній, орієнтованій на людину.