У 2025 році державний борг України сягнув історичного максимуму: лише за червень він зріс майже на $4 млрд, досягнувши позначки приблизно $185 млрд. Ця цифра викликає занепокоєння економістів, міжнародних партнерів і громадськості. Проте чи є рекордний рівень боргу справді критичним в умовах повномасштабної війни? Чи варто розглядати його як загрозу для економіки, чи, навпаки, – як обґрунтований, хоч і вимушений, крок для збереження національної стійкості та функціонування ключових інституцій, Mind розповіла Марія Мигаль, комунікаційна менеджерка Інституту аналітики та адвокації.
Зростання державного боргу України є результатом низки подій, які суттєво вплинули на економіку країни:
Джерело: Мінфін
Станом на кінець липня 2025 року сукупний державний і гарантований борг майже досяг позначки у 8 трлн грн, а його співвідношення до ВВП наближається до 100%. Це створює значне навантаження на економіку та звужує простір для розвитку. В умовах війни й відбудови питання боргової стійкості, ймовірно, стане ключовим у формуванні довгострокової фінансової політики країни.
В умовах повномасштабної війни значна частина державного бюджету спрямовується на критично важливі напрямки:
Власні податкові надходження в умовах воєнної економіки не покривають і половини бюджетних видатків. Тому уряд змушений шукати альтернативні джерела фінансування, як-от:
У воєнний час головним критерієм фінансової політики є виживання, а не суворе дотримання бюджетних чи боргових нормативів. Світовий досвід показує, що в умовах надзвичайних криз (війни, пандемії, природних катастроф) країни можуть дозволити собі високий рівень боргу, якщо це супроводжується:
Виправданість зростання боргу в цьому контексті визначається не лише цифрами, а й спроможністю держави зберегти функціонування ключових інституцій, підтримати населення та вистояти у війні.
Важливо розуміти: що довше триватиме війна, то більше Україні доведеться позичати коштів, адже власних надходжень для покриття всіх потреб недостатньо.
Формально більшість міжнародних партнерів не фінансують напряму військові потреби, а надають кредити й гранти на соціальні та гуманітарні видатки (освіта, медицина, соцзахист). Це дозволяє Україні спрямовувати внутрішні податкові надходження на оборону. Тож, навіть якщо зовнішня підтримка частково знизиться, внутрішні ресурси залишатимуться головним джерелом фінансування Збройних сил.
При цьому існують і приклади боргового фінансування оборонного сектору. Так, у 2025 році Україна за підтримки Великої Британії уклала кредитну угоду на £1,7 млрд для посилення обороноздатності. Крім того, партнери застосовують спеціальні механізми підтримки оборони поза рамками традиційних кредитів – йдеться про «Данську модель», яка передбачає пряме фінансування озброєнь, або програму PURL, що дозволяє закуповувати американське озброєння коштом європейських країн. Крім того, Британія першою серед G7 почала спрямовувати кошти в межах механізму ERA на озброєння та ремонт військової техніки.
Отже, боргове навантаження справді зростатиме, проте існують паралельні канали підтримки оборони, які зменшують тиск на бюджет. Головний виклик – у швидкості й масштабності цих програм: чи зможуть вони забезпечити всі нагальні потреби армії в достатньому обсязі та вчасно.
Зростання державного боргу, безперечно, викликає занепокоєння. Однак оцінка його небезпеки залежить від балансу між потенційними ризиками та факторами, які пом’якшують навантаження.
Потенційні ризики:
Фактори, що пом’якшують ризики:
Попри високий рівень боргу, його нинішня структура – з великою часткою пільгових кредитів і грантів – робить ситуацію контрольованою в короткостроковій перспективі. Проте після завершення війни Україні доведеться проводити зважену боргову політику: стимулювати економічне зростання, поступово зменшувати дефіцит бюджету та уникати надмірної залежності від зовнішнього фінансування.
Державний борг – це не лише зобов’язання, а й ресурс, який за правильного використання може стати каталізатором економічного розвитку. Серед можливостей:
Рекордний державний борг є серйозним, але не критичним викликом у нинішніх реаліях України. У воєнний період головне – забезпечення функціонування держави, а борг є життєво важливим інструментом виживання. За умови продовження міжнародної підтримки, ефективного контролю за використанням коштів та розробки чіткої повоєнної стратегії, нинішнє боргове навантаження може бути керованим і навіть корисним для майбутнього розвитку країни.