Стрімкий розвиток штучного інтелекту радикально змінює світовий ритейл, а разом із ним і український. Понад 80% компаній вже визначають впровадження ШІ як must have напрям на найближчі роки. А глобальний ринок ШІ-технологій, за прогнозами, зросте щонайменше у 5 разів до 2030 року.
Більшість українських компаній досі використовують потенціал інструментів штучного інтелекту не на всі 100%. Хоча є й ті, які вже змінюють з їхньою допомогою фундаментальні принципи роботи з клієнтами, товарами та процесами. Про те, які рішення та інструменти варто взяти на озброєння вже зараз, Mind розповів Артем Попов, керівник відділу AI Research в компанії TA-DA.
Сучасні системи комп'ютерного зору можуть відстежувати маршрути покупців по супермаркету, аналізувати, на які товари дивляться найдовше, виявляти «гарячі» та «мертві» зони торгового залу, оптимізувати викладку на основі реальної поведінки.
Ці системи стають все більш точними та швидшими в аналізі операційних процесів. Вони можуть обробляти відеопотік у реальному часі, миттєво ідентифікувати проблемні ситуації та автоматично сповіщати персонал про необхідність втручання.
Наш досвід впровадження моделі комп'ютерного зору для операційних процесів для відстеження потоку покупців, аналізу черг та розпізнавання по обличчю дозволив оптимізувати роботу касових зон у режимі реального часу та покращити загальний сервіс у маркетах.
Розмовна комерція переводить шопінг на якісно новий рівень. Тепер клієнти можуть поставити завдання ШІ, наприклад: “Потрібне зручне взуття для щоденних прогулянок з собакою. Бюджет до 3000 гривень. Люблю яскраві кольори”. ШІ поставить уточнювальні питання і запропонує декілька оптимальних варіантів під запит.
Останні кілька років великі гравці ритейлу активно інвестують у розмовних асистентів для е-комерсу. Ці віртуальні консультанти можуть вести складні діалоги з покупцями та надавати персоналізовані рекомендації на основі контексту розмови.
Сучасні ШІ-системи можуть створювати візуальні матеріали, тексти, обробляти та аналізувати комунікації, автоматично генерувати звіти та підсумки. Саме цією функцією генеративних інструментів ШІ наразі користуються найактивніше. За статистикою, їх використовують понад 70% маркетингових відділів компаній у світі.
Автоматизація контенту для генерації зображень, створення та перевірки назв товарів, описів, атрибутів і характеристик продукції, а також для перекладів значно прискорює процес підготовки товарного контенту та покращує його якість. Аналітика голосу та чату для автоматичного створення резюме, діалогів із клієнтами, пріоритизації проблем та класифікації причин звернень дозволяє швидше приймати рішення.
ШІ також допомагає у внутрішніх комунікаціях. Наприклад, автоматично транскрибує внутрішні обговорення, зустрічі й створює стислі підсумки, виділяє ключові моменти. Це мінімізує ризик втрати важливих ідей та домовленостей.
У результаті команда економить години щотижня на рутинних завданнях і може зосередитися на стратегічному плануванні.
Традиційна персоналізація працювала з групами: «жінки 25-35 років», «любителі спорту», «покупці преміумсегмента». Нова хвиля ШІ аналізує поведінку кожного клієнта окремо – що дивився, коли заходив, що шукав, на чому зупинявся.
ШІ-системи можуть передбачати поведінку споживачів з високою точністю, дозволяючи ритейлерам адаптувати свої пропозиції до індивідуальних уподобань.
Приклад з практики – сервіс Rufus від Amazon. Це розмовний помічник, який веде діалог з покупцями до тих пір, поки вони не отримають задовільні відповіді. Як людський експерт, віртуальний асистент ставить питання, щоб зрозуміти потреби та уподобання покупця.
Корпоративні ШІ-асистенти, навчені на внутрішній документації та даних компанії, революціонізують роботу з інформацією та прискорюють процеси прийняття рішень. Замість годин пошуку інформації, питань до колег та зайвої комунікації між відділами, процес може займати всього кілька секунд.
Наприклад, у нас ШІ-асистенти створюють протоколи зустрічей, автоматично планують завдання, надають відповіді на основі внутрішньої бази знань (RAG) та автоматично збирають й оновлюють дані для консультантів.
Крім того, ШІ автоматично створює події в корпоративному календарі після зустрічей, додаючи до них стислі підсумки та посилання на повну транскрибацію. Команда може в будь-який момент повернутися до обговорення, згадати ключові домовленості та відстежити контекст ухвалених рішень.
Українські компанії можуть не просто наздоганяти світові тренди, а створювати власні успішні кейси. Без великих бюджетів, але з розумінням того, що технології – це інструмент для розв’язання конкретних бізнес-проблем.