В оголошеннях щодо продажу житлової нерухомості на масиві Виноградар у Києві тепер все частіше можна побачити інформацію про розташування будинку «біля метро». Ця транспортна перевага збільшує вартість квартири як мінімум на 15%. Ріелтори не надто й перебільшують – найближчими роками там дійсно з'являться станції метрополітену. «Тягнути» Сирецько-Печерську гілку в цей мікрорайон київська влада має намір вже цього року. Перші заплановані станції – «Мостицька» і «Проспект Правди».
Якою буде гілка? Всього до Сирецько-Печерської лінії київського метрополітену додадуть чотири станції: крім «Мостицької» і «Проспекту Правди», з'являться «Маршала Гречка» і «Виноградар». Також там планується побудувати електродепо.
Станції «Мостицька» і «Проспект Правди» – перший етап будівництва. Надмірно заглиблюватися під землю метробудівці на цій ділянці не планують. «Станція метро «Сирець» – глибокого закладення, і відповідно, від неї піде глибокий перехід до станції «Мостицька». Але вже сама «Мостицька» і «Проспект Правди» будуть мілкого закладення», – уточнює Наталія Макогон, прес-секретар КП «Київський метрополітен».
Будуватимуть метро у відкритий спосіб. Але через щільну забудову на проспекті Правди побудують особливі тунелі – вони будуть розташовані вертикально один над одним. Ця технологія будівництва використовується за кордоном, але в Україні її буде застосовано вперше.
Для чого будують? Планується, що продовження Сирецько-Печерської лінії на Виноградар не лише знизить навантаження на наземний транспорт, але і трохи розвантажить саму «підземку» – перерозподілить потоки.
«Метрополітен перевозить 1,5 млн пасажирів на добу, найбільш завантажена гілка – Святошинсько-Броварська, яка перевозить близько 650 000 пасажирів на добу і зараз працює на межі своєї потужності. Куренівсько-Червоноармійська лінія метро перевозить близько 500 000 пасажирів, що близько до її пікових можливостей, а ось Сирецько-Печерська лінія метро перевозить тільки 350 000 пасажирів, це 60% від її потужності», – зазначає Ілля Сагайдак, заступник голови КМДА.
За розрахунками КМДА, двома станціями метро – «Мостицькою» і «Проспектом Правди» – щодня користуватимуться не менше 60 000 пасажирів. «Розвиток метро на Виноградар ще й зменшить кількість авто на вулицях міста, тому що метро – це найшвидший і зручний вид транспорту», – вважає урбаніст Григорій Мельничук.
Скільки потрібно грошей? В Інституті «Київметропроект» – це розробник першого етапу будівництва метро на Виноградар – вартість зведення станцій «Мостицька» і «Проспект Правди» оцінюють приблизно в 5,5 млрд грн. Але в КП «Київський метрополітен» уточнюють: можливі коригування – зараз проект проходить державну експертизу.
Інформації про вартість будівництва станцій «Маршала Гречка», «Виноградар» та електродепо ще немає – по цьому відрізку готові не всі проектні роботи. У Стратегії розвитку Києва до 2025 року, затвердженій Київрадою 15 листопада 2016 року, загальна вартість будівництва метро на Виноградар оцінювалася в 24,6 млрд грн.
Джерелом фінансування стане міський бюджет. Також не виключається можливість залучення кредитів – це питання обговорюється в стінах столичної міськдержадміністрації. Розвивати метро за рахунок вартості проїзду не вийде. «У нинішній тариф (з 15 липня одна поїздка в метро коштує 5 грн. – Mind) входить забезпечення безпеки руху. Розвиток метро – закупівля рухомого складу і будівництво метро – у нього не закладені», – уточнює Валерій Гавриленко, перший заступник начальника КП «Київський метрополітен».
Коли почнуть будівництво? Роботи з будівництва «Мостицької» і «Проспекту Правди» почнуться наприкінці цього року. Здати ці дві станції розраховують до кінця 2019 року.
У мерії сподіваються до 2025 року завершити проект повністю. Підрядника для будівельних робіт в КП «Київський метрополітен» обиратимуть на конкурсній основі. «Ми розраховуємо до жовтня цього року завершити всі роботи, пов'язані з підготовкою документації, і тоді оголосимо тендер», – каже Валерій Гавриленко.
Хто будуватиме? Швидше за все, будуватиме цей відрізок метро ВАТ «Київметробуд» – це незмінний підрядник КП «Київський метрополітен». Компанія вже багато років займається будівництвом столичного метрополітену. Аналогічних компаній з таким досвідом роботи в Києві немає.
Але конкурент є. Це ЧАО «Метробуд», яке 13 років тому створили вихідці з «Київметробуду». За цей час новачок навіть встиг переманити до себе частину співробітників «Київметробуду». Зараз «Метробуд» займається роботами зі зведення ТРЦ над станцією метро «Героїв Дніпра». Але на сайті компанії зазначається, що в перший рік свого створення вона брала участь у будівництві Сирецько-Печерської лінії, у спорудженні станції «Бориспільська» і оборотних тупиків станції метро «Червоний Хутір».