Ваше резюме пройшло відбір і настав час справити гарне враження на потенційного роботодавця під час особистої зустрічі. Кожне ваше слово впливатиме на рішення щодо прийому на роботу. Ліліан Чайлдрес-Глассдор у своїй колонці у виданні Fast Company радить, яких фраз варто уникати під час співбесіди, щоб не ніяковіти.
Ця фраза у звичайній розмові може бути доречною, але її не варто казати людині, яка проводить з вами співбесіду. Замість того щоб вдавати здивованість, згадайте, що ви повинні були готуватися до цієї розмови. До того ж більшість питань зазвичай стандартні. Лестити роботодавцю – дуже небезпечна справа, і не варто цим зловживати. Просто одразу ж переходьте до відповіді на питання.
Будь-яке питання, яке підкреслить, що ви не приділили достатньо часу, щоб ознайомитися з вакансією, діяльністю компанії чи галузі, в якій вона працює, лише відніме бали за непідготованість. Підготовка до співбесіди – це як готуватися до іспиту, потрібно досконало знати предмет. Безсумнівно, ви повинні ставити питання потенційному роботодавцю, але вони мають стосуватися лише тих аспектів, які неможливо знайти онлайн: про корпоративну культуру, цінності компанії тощо.
Якщо вам не вистачає досвіду, ваше резюме це покаже. Немає потреби ще більше підкреслювати вашу некомпетентність. Співбесіда – це чудова можливість креативно провести паралелі між вашим резюме та рішенням спробувати себе на новій посаді. Це ваш шанс запевнити співрозмовника, що ви ідеальний кандидат для виконання цієї роботи, навіть якщо з вашого резюме це не так очевидно.
Самовихваляння під час співбесіди навряд чи зіграє вам на руку. Враховуючи, що ви нічого не знаєте про інших кандидатів, немає сенсу себе з ними порівнювати. Ключ у тому, щоб говорити про речі, що роблять вас винятковим спеціалістом, а не просто казати «я особливий».
Скарги на свою попередню компанію категорично забороняються (за дуже рідким винятком). Якщо ви будете скаржитися, що у вас не склалися стосунки на колишній роботі, це зашкодить вам одразу з двох причин. По-перше, це буде дзвіночком, що ви тікаєте від проблем замість того, щоб вирішувати їх. По-друге, останнє, чого хоче ваш роботодавець, щоб ви жалілися на нього в майбутньому. Важливо говорити про проблемні ситуації, але потрібно їх критично аналізувати, а не скаржитися.
І хоча це може бути справжня причина вашого рішення змінити компанію, не варто ділитися цим з потенційним роботодавцем. Рекрутери зазвичай шукають людей, які розглядають їхню компанію для довгострокової співпраці. Кар’єрний експерт Лінн Вільямс радить ставити питання стосовно можливостей для росту всередині компанії. За її словами, «цим ви демонструєте, що хочете залишатися з компанією та даєте їй змогу скористатися вашими навичками, знаннями та зрілістю; ви не просто хочете зобов’язань, а хочете довгострокових зобов’язань».
Завжди є кращий спосіб відповісти на питання, ніж казати «я не знаю». Звичайно, важливо бути чесним та не вигадувати зайвого, але тут потрібно застосовувати ваші комунікативні навички.
Готувати питання для співбесіди майже так само важливо, як бути готовим відповідати на питання до вас. Питання, які ви ставите, – це відображення глибокого розуміння компанії, в якій ви хочете працювати.
Спроби підлеститися до співрозмовника, швидше за все, зазнають невдачі – особливо ті, що стосуються зовнішності чи матеріальних цінностей. Якщо хочете зробити комплімент, то краще оцініть професійні досягнення вашого співрозмовника, які справили на вас враження.
Як і в будь-якій іншій ситуації, коли ви хочете мати вигляд впевненого у собі, розумного і зібраного, слідкуйте за словами-паразитами. Це ще одна причина потренуватися перед співбесідою, вимовляючи речі вголос. Це необхідно для того, щоб ви не шукати потрібні слова під час майбутньої розмови.
Не ходіть довкола. Ставте специфічні питання щодо культури компанії та моральних принципів колективу. Найкращий спосіб дізнатися про те, що відбувається в офісі, – поспілкуватися з колишніми чи нинішніми співробітниками.