Європейське агентство авіаційної безпеки (EASA) може розширити дію обмежень на польоти на більшу частину території Дніпровського району польотної інформації (Dnipropetrovsk FIR). Зокрема, агентство може визнати небезпечним виконання польотів над Харківською, Запорізькою та Дніпропетровською областями. Зараз в EASA знаходиться проект бюлетеня, в якому йдеться про введення обмеження руху в цій частині України. Відповідну інформацію 7 вересня отримали українська авіаційна влада і ряд аеропортів, які входять до зони потенційного обмеження авіаруху.
Що відбувається? Як повідомила Mind Ірина Кустовська, прес-секретар Державіаслужби, авіаційна влада зараз проводить консультації, щоб сформувати офіційну позицію для EASA з цього питання. Від того, яку інформацію їм нададуть українські аеропорти, що потрапляють до зони можливого обмеження, а також українські авіаційні чиновники, багато в чому залежатиме рішення EASA.
У коментарі Mind представник прес-служби EASA зазначив, що про будь-які додаткові причини не йдеться, справа, як і раніше, в ситуації на сході України. На сайті організації вказується, що східна частина України і Крим віднесено до зон конфлікту. Повністю і офіційно виконання польотів над півостровом Крим та частиною Східної України EASA визнала небезпечними 5 березня 2015 року. Причиною стала трагедія Boeing 777 Malaysia Airlines, який був збитий над територією України 17 липня 2014 року.
Обмеження на польоти діють досі. Але у 2015 році до безпосередньої зоні конфлікту, забороненої для польотів, у східній частині України були віднесені тільки Луганська і Донецька області й так звана буферна зона, що простягалася на декілька десятків кілометрів углиб країни. Однак вона не включала Харківську, Дніпропетровську та Запорізьку області.
Чому EASA має намір розширити територію для обмеження польотів? Опитані Mind експерти вважають, що EASA вирішила наслідувати політиці Федерального управління цивільної авіації США (FAA), яке ще в грудні 2014 року заборонило польоти своїм авіакомпаніям над півостровом Крим та всім Dnipropetrovsk FIR, до якого, крім згаданих регіонів, входять також частини Сумської та Полтавської областей.
Планується, що така заборона діятиме до жовтня 2018 року, але не виключено, що його дія буде продовжена.
Хто в зоні ризику? Аеропорти, розташовані в зоні потенційного обмеження, – МА «Харків», КП «Міжнародний аеропорт «Запоріжжя», МА «Дніпропетровськ» та МА «Кривий Ріг». Прямої заборони на польоти EASA накласти не може.
«Але авіакомпанії прислухаються до рекомендацій EASA», – вважають у прес-службі МА «Харків». «Європейські авіакомпанії рекомендації EASA, як правило, беззаперечно виконують», – наголошує і авіаційний експерт Андрій Ярмак.
«Якщо авіакомпанія не дотримуватиметься рекомендацій EASA, їй тут же піднімуть ціни на свої послуги страхові компанії, а лізингодавці підвищать відсотки на лізинг літаків. Крім того, є важливий репутаційний момент: який пасажир захоче купувати квиток у авіакомпанії, що ризикує його життям?» – міркує колишній топ-менеджер одного українського авіаперевізника.
На підставі рішення EASA скорегувати свої плани можуть і авіакомпанії інших регіонів. «Усі авіаперевізники працюють за стандартами IKAO, і ніхто не захоче збільшувати ризики», – коментує Кирило Новиков, керівник Інституту цивільної авіації «Украеропроект». Такі прецеденти вже були. За інформацією Mind, наприклад, авіакомпанія ОАЕ flydubai відмовилася від намірів почати польоти з МА «Харків» у зв'язку з тим, що FAA заборонила польоти для американських авіакомпаній над Dnipropetrovsk FIR. Більшість країн Близького Сходу взяли за основу стандарти FAA.
Це критично? Якщо EASA вирішить розширити буферну зону на території Харківської, Дніпропетровської та Запорізької областей, аеропорти цих регіонів призупинять свій розвиток. Там не працюватимуть європейські перевізники, а авіаперевізники інших регіонів, якщо не припинять співпрацю, то можуть призупинити свої плани з розвитку в цих повітряних воротах.
Той самий МА «Харків» наступного року міг би досягти рекордної позначки в мільйон пасажирів. Загальний пасажиропотік з Харківського аеропорту за вісім місяців 2017 року становив 537 500 пасажирів. Це на 42% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Зараз у МА «Харків» укладені договори з 60 авіакомпаніями, 10 з них виконують регулярні та сезонні рейси. Ключові перевізники для цього аеропорту: українська МАУ, турецькі Turkish Airlines, Pegasus, Atlasglobal та польська авіакомпанія LOT.
Є динаміка і в аеропорту «Запоріжжя» – за підсумками восьми місяців цього року підприємство обслужило 163 000 пасажирів, що на 15% більше показників аналогічного періоду минулого року. Для МА «Запоріжжя» основні перевізники – МАУ, Turkish Airlines, Pegasus, Atlasglobal та українська «Мотор-Січ».
МА «Дніпропетровськ» співпрацює з МАУ, «Дніпроавіа», також звідти літає чартерна Windrose і Austrian Airlines. Щоправда, поки показники аеропорту падають – за січень–серпень підприємство обслужило 186 600 пасажирів, а за підсумками аналогічного періоду минулого року – 197 200. Аеропорт «Кривий Ріг» працює з чартерними рейсами, однак нещодавно отримав статус міжнародного, що говорить про його наміри розвивати свій потенціал і налагоджувати регулярне сполучення.
Крім цього, в Харкові є хороша база з техобслуговування і ремонту літаків, і якщо польоти припиняться, цей напрямок теж постраждає. Загалом, за підрахунками Харківської міської ради, через такі обмеження без роботи може залишитися близько 1500 осіб.
Зазнає втрат і Державне підприємство обслуговування повітряного руху «Украерорух» – адже обмеження, якщо їх затвердять, можуть торкнутися і польотів над цією частиною України.
Зрозуміло, що оскаржувати чи ставити під сумнів рішення європейських авіаційних чиновників перевізники навряд чи наважаться. Як очевидно і те, що авіакомпанії зацікавлені і в безпеці пасажирів, і в розвитку ринку. З огляду на це Mind запрошує представників авіакомпаній, яких так чи інакше зачіпає намір EASA призупинити польоти над східними областями України, висловити на сторінках нашого порталу свої міркування, застороги та пропозиції.