Інколи одна справа надихає на іншу, а успішний стартап викликає бажання експериментувати вільніше і масштабніше. Можна зробити бізнес на продажах старих непотрібних речей, а можна опановувати майстерність тату і зрештою зрозуміти, що тобі набагато краще вдається продавати професійні інструменти – тату-машинки, голки, капси, ботли. Саме про це історія Анастасії Пічахчі – дівчини, яка у 20 років запустила свій інтернет-магазин Tattoo Equipment, а згодом перейменувала його на Tattoo Zavod.
У рамках партнерського проекту, присвяченого Школі бізнесу від «Нової пошти», Mind продовжує розповідати історії молодих підприємців – випускників школи. Про подолання зовнішніх і внутрішніх обмежень – далі розповідь самої Анастасії.
Стартап без капіталовкладень
Спершу я хотіла спробувати себе у ролі майстра тату. Татуювання мене завжди приваблювали, до того ж маю художню освіту, тому я легко увійшла в процес. А от з купівлею професійного обладнання вийшов справжній квест. На той час я навчалася на четвертому курсі, не мала постійної роботи і не могла назбирати потрібну суму на покупку дорого обладнання від відомих виробників. Тоді я обрала найекономніший варіант і замовила повний комплект інструментів з Китаю.
Але незабаром моє життя змінилося, і я зрозуміла, що справа майстра тату не для мене. Щоб повернути витрачені гроші, я виставила свій набір на продаж в інтернеті й відразу знайшла покупців. Тоді мій майбутній чоловік порадив зосередитися саме на продажі такого обладнання, адже це в мене виходить непогано.
Упродовж тижня я вивчала ринок, конкурентів, вираховувала, які інвестиції потрібно зробити, – і злякалася. Мені було лише 20 років, я не мала ані капіталу, ані досвіду ведення бізнесу. Була тільки маленька впевненість у собі. Адже свою першу успішну справу я запустила в 19 років, коли вирішила влаштувати розпродаж свого старого одягу. Я робила це просто з акаунта в соцмережі, потім до мене почали звертатися друзі й знайомі – мені вдалося продати і їхні речі також. Після цього я почала консультувати клієнтів, які хотіли купувати одяг за кордоном. Вони довіряли мені повну передоплату. За замовлення я отримувала хороші відсотки і навіть не усвідомлювала, що це був непоганий стартап, на якому можна було заробити без жодних капіталовкладень.
А поки я планувала і вагалася, мій чоловік оплатив розміщення інтернет-магазину на майданчику-конструкторі готових сайтів – і я поринула в нову справу. Все склалося неочікувано швидко. Свій проект я назвала Tattoo Equipment і за кілька днів отримала перше замовлення. Це при тому, що я працювала за передплатою 50%! Усі витрати на сайт повернулися за декілька місяців, а за рік у мене був малий бізнес, що приносив стабільний дохід.
Бізнес після народження дитини
У серпні проекту виповнилося три роки. За цей час відбулося багато змін. Економічна криза, падіння курсу гривні, поява нових конкурентів, більш жорстка боротьба за перше місце у топі пошуковиків. Але більш вагомим стало народження дитини – навіть уявити не могла, наскільки це все змінює. Коли дитині було лише три місяці, я прийшла у Школу бізнесу «Нова пошта». Тоді здавалося, що я зайшла в глухий кут своїх можливостей. Продажі через Tattoo Equipment були, але ентузіазм стрімко зменшувався. Через постійне недосипання та втому я хотіла все і водночас нічого.
Лекції допомогли структурувати мої плани і бажання. Тоді я ж почала формувати команду Tattoo Equipment, щоб делегувати частину роботи з сайтом. Як і більшість недосвідчених власників малого бізнесу, з набором персоналу я затягнула. Адже коли створюєш свою справу і досконало знаєш її зсередини, здається, що нова людина миттєво знищить твоє дітище.
Насамперед згадую модулі з HR, економіки та ІТ. Вони перевернули мій світогляд, і за це я буду завжди вдячна засновникам та лекторам проекту. Кожен зі студентів хотів вирішити проблеми свого бізнесу і отримав можливість поглянути на них під іншим кутом. Пам’ятаю, після лекції з ІТ я знала, як називатиметься мій проект завтра – Tattoo Zavod. Така назва легко запам’ятовується і зрозуміла потенційним клієнтам. Я також відразу визначилася, в якій доменній зоні краще розмістити сайт, а потім всю ніч створювала новий стиль та логотип, щоб перенести сайт на новий домен з новим ім’ям. Так сильно я хотіла змін! Хоча не врахувала, що ребрендинг слід проводити поступово.
«Є ми і маленька частка зовнішніх обставин, які від нас не залежать»
Під час бізнес-навчання я також здобула вміння усвідомлювати свої помилки. У перший рік роботи над Tattoo Equipment я зробила глобальну помилку «продажника» – орієнтувалася на кількість, а не якість аудиторії. Але саме лояльні користувачі можуть стати підґрунтям тривалого й масштабного бізнесу. Також я зрозуміла, що даремно боялася ризикувати, адже продовженням інтернет-проекту мало буди відкриття реального магазину, який би став місцем зустрічі майстрів, а надалі розширився б до тату-салону.
Але будь-які знання і зміни мають бути вчасними, тому я вирішила використати здобутий досвід під час запуску нового проекту. Тепер моїм бізнесом Tattoo Zavod керує інша людина, а я лишаюсь його ідейним натхненником та куратором. Ще під час навчання мені почали надходити пропозиції щодо розвитку інфобізнесу. І вже рік я готую до запуску новий проект, який стартує в січні 2018 року. А Школа бізнесу «Нова пошта» назавжди залишиться для мене переламним етапом у житті, який я готова прирівняти до другої вищої освіти.
Я сподіваюся, що моя історія надихне молодих і недосвідчених відкривати свою справу. Кожен може започаткувати бізнес і зробити його масштабним – усе залежить тільки від нас: чи вміємо ми мислити нетривіально, чи готові ризикувати і вчитися? Немає жодних обмежень, є ми і маленька частка зовнішніх обставин, які від нас не залежать.