Україна планує запустити рух поїздів зі Львова до Польщі залізницею з європейською шириною колії. Про це повідомив заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань 26 жовтня на VII міжнародному форумі «Дні польського бізнесу в Україні». Йдеться про будівництво залізниці європейського стандарту на напрямку Львів – Рава-Руська – Варшава. У листопаді цього року профільні міністерства України та Польщі обговорять технічні деталі проекту. Будівництво можуть почати вже наступного року.
У чому особливість проекту? Стандартна ширина залізничної колії в Україні – 1520 мм, в ЄС – 1435 мм. Саме така ширина і буде у магістралі, яку обіцяють побудувати чиновники між Польщею та Україною.
Якою буде магістраль? Євроколія пролягатиме через прикордонний перехід Хребенне (Hrebenne) – Рава-Руська. Це найкоротший шлях між Варшавою і Львовом – близько 335 км.
Скільки кілометрів шляху потрібно побудувати? Європейська колія проходить територією Польщі та 7 км територією України, до міста Рава-Руська. Будувати, за словами Івана Груника, керівника Львівської залізниці, потрібно буде ще 58 км шляху до селища Брюховичі, розташованого на околиці Львова.
Які поїзди задіють? Рухомий склад з парку УЗ не розрахований на колію шириною 1435 мм. Як розповів Mind Віктор Довгань, на євромагістралі працюватимуть поїзди польської залізниці PKP.
Як це відбуватиметься? До залізничної станції в Брюховичах забезпечать підвезення пасажирів – залізницею та громадським міським транспортом. Для пасажирів, які відправляться в дорогу новою магістраллю, на Львівському залізничному вокзалі побудують окремий вихід. Передбачається, що пасажир у Львові проходитиме паспортний контроль і їхатиме без пересадок до Варшави.
Для вантажних поїздів планують побудувати перевантажувальний термінал.
Для чого потрібна така магістраль? Пасажирське сполучення між Україною і Польщею користується попитом. Але найбільше значення ця колія має для вантажоперевезень – розвитку прямих поставок і транзитних вантажів через нашу країну. Наприклад, зараз частина вантажів з України до ЄС доправляється через морські порти – прямі поставки залізницею будуть вигіднішими як в частині витрат на логістику, так і за часом.
«Через західний кордон перевозиться широка номенклатура вантажів – від ЗРС, лісу і труб до продуктів харчування і побутової техніки. Основна мета будівництва євроколії – уникнути необхідності зміни візків або перевантаження у вагони іншого стандарту на кордоні. Це заощаджує час і гроші відправників», – говорить Андрій Шкляр, начальник відділу аналітики Центру транспортних стратегій. Але, за його словами, така схема стане можливою лише тоді, коли у Львові буде створено логістичні потужності для ефективного накопичення і навантаження/приймання вантажів.
Як довго будуватимуть? Будівництво, за умови стабільного фінансування, займе 1–2 роки (в залежності від складності робіт, вирішення питань з виділенням землі тощо).
Скільки грошей потрібно? Вартість 1 км залізниці, якщо будувати по рівній поверхні, – близько мільйона доларів. «Але якщо рельєф буде складний, потрібно буде вести електрифікацію і будувати додаткову інфраструктуру – ціна може зрости в декілька разів», – уточнює Олександр Завгородній, в. о керівника ПАТ «УЗ» (з липня 2015 по березень 2016 року).
На Львівській залізниці проект оцінюють в 50 млн євро. Якщо судити із заявленою суми, йдеться про те, щоб використовувати (переобладнати) діючу залізничну інфраструктуру, а не будувати євроколію заново. У 50 млн євро не входить будівництво перевантажувального терміналу.
Де візьмуть гроші? У будівництві такої магістралі та супутньої інфраструктури зацікавлена і Польща. У МІУ кажуть про інтерес до цього проекту серед приватних інвесторів, наприклад, з Китаю. Віктор Довгань у бесіді з Mind також назвав одним з можливих інвесторів німецьку залізницю Deutsche Bahn.