До 2022 року оборот світової мобільної екосистеми досягне $4,6 трлн і складе 5% глобального ВВП. До 2025-го послугами індустрії будуть користуватися 5,9 млрд унікальних мобільних абонентів, або 71% очікуваного населення Землі. З них 5 млрд стануть споживати дата-трафік (порівняйте з 3,3 млрд у 2017 році). Епоха голосових послуг поступово відходить у минуле. Такі дані були озвучені на найбільшій світовій виставці мобільної індустрії Mobile World Congress, яка відбулася у іспанській Барселоні минулого тижня.
Конгрес відвідали більше 107 000 осіб з 205 країн. Понад 2400 компаній демонстрували відвідувачам свої новітні розробки, продукти та послуги. Mind зібрав ключові – але далеко не всі – стимули для розвитку й підвищення монетизації мобільних операторів.
Старт ери зв'язку п'ятого покоління. Багато учасників конгресу підкреслювали, що 5G – це технологія вже найближчого майбутнього, її комерціалізація – не за горами. Перша хвиля запуску 5G спостерігатиметься у Північній Америці, на основних ринках Азії та Європи. «Ера 5G наближається стрімкими темпами. Китай, США, Канада, Японія, Південна Корея і Європа утримують лідерство у питаннях розробки власних планів впровадження та комерціалізації 5G», – повідомив CTO ZTE Сюй Хуейцзюнь.
За словами президента і головного виконавчого директора Ericsson Берьє Ехольма, 5G перейшов від модного слова до комерційної дійсності. Представники T-Mobile заявили, що вже цього року планують побудувати 5G в 30 містах США: Нью-Йорку, Лос-Анджелесі, Далласі, Лас-Вегасі і т.п. Віце-президент China Mobile Лі Чженмао розповів, що його компанія готує повномасштабний комерційний запуск 5G до 2020 року. Представники найбільших світових виробників мережевого устаткування Ericsson, Huawei, ZTE демонстрували відвідувачам конгресу вже готові та протестовані рішення для впровадження зв'язку п'ятого покоління.
І хоча, як повідомили представники T-Mobile, перші призначені для користувачів 5G-смартфони з'являться на ринку лише на початку 2019 року, на виставці вже можна було поюзати такі гаджети. Наприклад, ZTE представила смартфон зі швидкістю передачі даних 1,2 Гб/с. Компанія планує розпочати продажі пристроїв наприкінці 2018-го або на початку 2019-го.
Президент і головний виконавчий директор T-Mobile Джон Леже заявив, що 5G – набагато ширше, ніж просто більша швидкість. «5G стане мережею, яка забезпечує максимальний комфорт для користувача і відкриває широкий доступ до інтернету речей з надвисокою швидкістю передачі даних, надзвичайно малим часом затримки, можливістю обробляти масові з'єднання і безпрецедентним рівнем надійності», – розповів головний науковий співробітник ZTE Сян Цзиін.
За прогнозами Ericsson, до 2023-го очікується щорічне 40%-ве зростання трафіку завдяки запуску зв'язку п'ятого покоління. А число 5G-з'єднань до 2025 року досягне 1,2 млрд (14% від загальної кількості), про що свідчать дані звіту GS8 «Мобільна економіка».
Генеральний директор GSMA Матс Гранрід упевнений, що оператори продовжать розширювати та модернізувати свої 4G-мережі, щоб забезпечити еволюційний шлях в епоху 5G, а також розвинути свої пропозиції для «розблокування» нових потоків доходів в областях електронної комерції, контенту, способу життя, маркетингу, ідентифікації й безпеки.
Інтернет речей. Найближче для українських користувачів майбутнє – більш динамічний розвиток інтернету речей після запуску 4G. За оцінками GSMA Intelligence, до 2025 року до IoT підключать 25 млрд пристроїв у світі. «Зростання цієї ніші буде обумовлене поширенням використання рішень розумних будинків, міст і підприємств», – вважають представники GSMA Intelligence. За їхніми даними, сьогодні вже 23 мобільних оператора комерційно запустили 41 Mobile IoT-мережі по всьому світові із використанням стандартів NB-IoT і LTE-M.
Учасники Mobile World Congress продемонстрували відвідувачам безліч вже впроваджених IoT-кейсів.
Ось кілька прикладів із зони Huawei. Представники компанії показували датчик з трекером і блокератором для велосипедів, який використовують мережі прокату. Користувач у мобільному додатку знаходить найближчий до нього велосипед в місті, отримує код, за допомогою якого можна відкрити замок і поїхати. Далі залишає велосипед, де йому зручно, і закриває замок. У додатку відображається інформація, коли транспортний засіб вже вільний і де його можна знайти. «На перший погляд, здається, що для України такі проекти нереальні: велосипед вкрадуть з усіма датчиками. Але чув, що одна з китайських компаній обговорювала пілотний проект запуску стартапу в Житомирі, де близько 1500 велосипедів. Також цими датчиками цікавилася мережа veliki.ua», – розповів Mind директор із розвитку бізнесу Huawei Ukraine Олександр Сербін.
Ще одна розробка Huawei – розумні поштові скриньки. «У Німеччині є зобов'язання держави перед жителями підтримувати відправлення поштових кореспонденцій. Є близько 700 000 поштових скриньок по всій країні. Але у наш час люди пишуть дуже мало листів. Щоб не ганяти даремно машину поштового зв'язку і не проводити виїмку з порожніх ящиків – поставили датчики, які реагують на опускання листів», – пояснив Олександр Сербін. На карті оператор бачить кількість листів у кожній поштовій скриньці. Потім програма вибудовує оптимальний маршрут руху кур'єра. В результаті оператор економить час та гроші.
На стенді Ericsson показували датчики зсувів. «Сенсори розміщуються в горах, де можливі лавини. Датчики дуже чутливі, вони можуть фіксувати мікрозміни коливань поверхні. Після надходження даних приймаються рішення щодо евакуації людей», – розповів представник Ericsson. Крім того, компанія демонструвала платформу зі зрошення, точкового землеробства та внесення добрив.
Turkcell також показував на виставці подібне рішення. Представники компанії підкреслили, що на відміну від аналогів, у користувачів буде можливість отримати консультацію фахівців з питань ведення сільського господарства. Ще одна цікава новинка Turkcell – стеки-навігатори для людей, які погано бачать. Гаджет і мобільний додаток підказують користувачеві, як дістатися до певної локації, сісти у громадський транспорт і т.п. Система оповіщає водіїв автобусів про наявність таких пасажирів у транспорті, та де саме вони хочуть вийти. Користувач зі слабким зором управляє додатком за допомогою голосу.
Директор із розвитку бізнесу Huawei Ukraine вважає, що у ніші IoT – океан можливостей і для українських мобільних операторів. «Для того щоб успішно працювати в області інтернету речей, необхідно три компонента: інфраструктура, платформа, яка буде забезпечувати операції (обробляти транзакції, передавати інформацію на пульт управління) і екосистема. Ми вважаємо, що зараз українські мобільні оператори продають лише sim-карти для інтернету речей», – зазначив Олександр Сербін. На його думку, якщо в майбутньому гравці зможуть замкнути на себе платформу і стати джерелом поставок чіп-сетів (набір мікросхем, призначених для спільної роботи з метою виконання набору заданих функцій. – Mind), то будь-який стартапер із хорошою ідеєю зможе прийти до них, розробити свій пристрій, вставити туди чіп-сет, написати програму, яка працюватиме на вже існуючій платформі в операторів. Витрати і час на вхід у бізнес суттєво зменшаться. А число можливостей для запуску збільшиться.
Мобільні гроші. На думку Матса Гранріда з GSMA, мобільні гроші перетворилися на провідну платіжну платформу для цифрової економіки на багатьох ринках. У 2017 році мобільна грошова індустрія опрацювала транзакції на $1 млрд в день. «Стимулює розвиток цієї ніші прискорене зростання взаємодії між банками та мобільними гаманцями, проникнення смартфонів, поширення фінтех-компаній, оцифровка нових секторів економіки», – вважають організатори Mobile World Congress.
У минулому році було вже понад 690 млн зареєстрованих рахунків у більш ніж 90 країнах. «Епіцентром мобільних грошей вже давно є Африка на південь від Сахари. Зростання там не має наміру сповільнюватися. Хоча в 2017 році найбільш швидкозростаючим регіоном по зареєстрованих рахунках стала Південна Азія, де спостерігалося 47%-ве річне зростання. І зараз країни цього регіону тримають 34% від загального числа рахунків по всьому світові», – розповідають представники GSMA.
В Україні мобільні гроші – лише на старті. Минулого року «велика трійка» мобільних операторів зареєструвала свої фінансові компанії. Після запуску 4G вони мають намір більш активно просувати ці послуги. На думку Олександра Сербина, розвиток мобільних грошей у нашій країні посилить конкуренцію серед мобільних операторів і матиме позитивний вплив на банківський сектор. А для останнього зростання конкуренції, можливо, стане стимулом для зниження комісій.
«Одним із стимулів залучення клієнтів могла б стати пропозиція мобільними операторами кешбеку (повернення готівки, такі бонусні програми для підвищення лояльності у світі використовують банки, e-commerce і т.п. – Mind). Наприклад, кешбек вже запустив Monobank. Якщо мобільні оператори добре пропрацюють схему кешбеку, то послуги мобільного зв'язку в майбутньому можуть виявитися взагалі безкоштовними для користувачів. А гравці отримуватимуть доходи від партнерів за доступ до своїх абонентів», – вважає директор з розвитку бізнесу Huawei Ukraine.
Важкий контент. Провідні світові мобільні оператори давно розвивають відеонішу, пропонуючи своїм абонентам різні сервіси. «Одним із ключових джерел зростання монетизації українських операторів теж стане відео. Вітчизняним гравцям потрібно навчитися заробляти на ньому, налагодити схеми співпраці з ОTT-провайдерами або з постачальниками контенту, або самим стати такими», – вважає Олександр Сербін. Спікер наводить як приклад американського оператора AT&T, який купив медіахолдинг Time Warner і почав надавати контент. Інші американські оператори беруть широтою: на свою платформу замикають велику кількість ОTT-провайдерів і їхній контент транслюється користувачам.
«В Україні ми бачимо різні схеми. Наприклад, «Київстар» раніше використовував ОTT-партнерство, перепродуючи контент. Але після того як оператори запропонували безлімітні пакети – ідея, як заробити на ОTT, не зовсім зрозуміла. Виходить, користувачеві все одно, з якого джерела він буде брати відео, адже немає різниці в ціні», – жартує директор з розвитку бізнесу Huawei Ukraine.
На думку спікера, цінова конкуренція за дата-абонента незабаром може ще негативно відгукнутися мобільним операторам. «Як абонент я дуже радий, що ми отримуємо багато інтернету за маленькі гроші. А як представник бізнесу розумію, що це шлях в нікуди. Оператори серйозно лімітують можливості свого бізнесу. І завтра у них не буде вистачати грошей для нормального розгортання мережі, її ємності, покриття і тому подібного. Якби розцінки на послуги зв'язку були вищими, оператори могли б більш швидко і якісно організувати покриття майже всієї території країни. Абоненти могли б насолоджуватися великою різноманітністю послуг і на більшій території України», – резюмує Олександр Сербін.