Одяг на виріст: хто окрім H&M прийде в Україну цього року

Найгірші часи позаду, вважають ритейлери

Фото: pixabay

Найбільший європейський ритейлер одягу – шведська мережа H&M уклала договір оренди на відкриття трьох магазинів у Києві. Про це Mind розповіли троє експертів: директор великої одежної мережі, інвестиційний банкір і консультант з нерухомості. За словами консультанта з нерухомості, який попросив не називати його імені, угоди підписані з ТРЦ Lavina Mall, а також зі споруджуваними Blockbuster Mall і Ocean Mall. Усі вони належать відомому девелоперу Вагифу Алієву. Перший магазин H&M відкриється восени у ТРЦ Lavina Mall, розповідає співрозмовник видання.

«Ми люб'язно відмовляємося коментувати подробиці та можемо сказати: Україна стане новим ринком для H&M у другій половині 2018 року», – повідомив Mind прес-секретар H&M Катаріна Густафссон. Мережа вже кілька місяців набирає співробітників у свої майбутні магазини.

Що відомо про H&M? H&M – один з найбільш очікуваних в Україні ритейлерів. Це друга його спроба зайти в нашу країну. У 2014 році ритейлер хотів відкрити магазин в споруджуваному тоді ТРЦ Respublika. Договір на оренду приміщень у центрі вже було узгоджено російським офісом мережі, який відповідав за розвиток на новому для мережі українському ринку. Але зміна влади в Україні завадила цим планам – і представники H&M в останній момент відступили. Переговори заморозили на пару років.

Наприкінці 2016 року Київ уперше відвідали представники шведського офісу компанії. Вони зустрілися з представниками найбільших київських торгових центрів.

«Велика частина найвідоміших торгових центрів, навіть повністю заповнених орендарями, погодилися виділити для них приміщення і сплатити вартість ремонту. H&M – сильний якірний оператор, який зможе привабити величезну кількість відвідувачів до торгового центру і зробити його ще успішнішим», – розповідає Mind консультант з нерухомості, знайомий з подробицями зустрічей.

Договір про оренду приміщення в ТРЦ Lavina Mall сторони підписали 2017 року. Магазини H&M в Україні будуть невеликої площі – близько 3 000 кв. м на одному поверсі. У країнах Східної та Західної Європи торгові точки часто розташовуються на двох-трьох поверхах, а всередині магазину працює ескалатор.

Хто ще заходить в Україну? H&M – не єдина велика міжнародна мережа, яка в цьому році відкриє свої магазини в Україні. За даними аналітика консалтингової компанії JLL (Україна) Дарини Кулаги, на український ринок виходять: турецькі одежні мережі Defacto та Koton, а також ритейлер, що спеціалізується на продажу товарів для дому – Zara Home. Перший магазин Defacto відкриється в ТЦ «Глобус», а Koton – в ТРЦ Sky Mall і Lavina Mall.

Нагадаємо, що в грудні минулого року про вихід на український ринок оголосила меблева компанія IKEA. «IKEA підшукує найбільш підходящу бізнес-модель, яка дозволила б компанії реалізувати плани в Києві протягом найближчих одного-двох років», – сказано в офіційному повідомленні прес-служби компанії.

IKEA має намір відкрити невеликий магазин площею 3,5-5 тис. кв. м у складі споруджуваних зараз торгових центрів і проводить переговори з девелоперами. Але поки договір ні з одним з них не підписаний.

«Ми зацікавлені залучити такого великого орендаря і готові здавати йому приміщення за мінімальними орендними ставками. Відкриття IKEA гарантовано призведе до зростання потоку в наш торговий центр», – розповідає Mind директор великої девелоперської компанії, який побажав залишитися неназваним.

Які ще іноземні ритейлери розвиваються в Україні? Розвиваються й існуючі гравці. Співвласник компанії Zeebra (ТМ Butlers, Glossip) Дмитро Єрмоленко говорить, що в березні відкрив перший магазин мережі Butlers в Херсоні.

«Ми довго сумнівалися, чи буде попит на нашу продукцію в Херсоні. Але перші результати виявилися дуже хорошими. Якщо магазин і надалі так працюватиме, то ми відкриємо Butlers і в інших регіонах країни», – розповідає Єрмоленко.

За словами Кулаги, нові точки минулого року відкрили мережі Superdry (Франція), Scotch & Soda (Нідерланди), Hugo Boss (Німеччина), Liu Jo (Італія), Hatley (Канада), Fynch-Hatton (Німеччина), Lee Cooper (Великобританія), спортивного одягу і взуття Saucony (США), Under Armour (США), взуття Cole Haan (США), Bugatti (Франція), товарів для будинку Miniso (Японія) та ін. За підрахунками Mind, минулоріч мережі сумарно відкрили 17 магазинів.

Чому мережі розвиваються? Це пов'язано з позитивними очікуваннями ритейлерів, каже Дмитро Єрмоленко. «Усі сподіваються, що найближчим часом ситуація лише поліпшуватиметься», – вважає він.

Дарина Кулага додає, що макроекономічні показники України відновлюються, що пов'язано з ростом реальної заробітної плати і товарообігу в магазинах, стабілізацією курсу гривні і в цілому стабілізацією економічної і політичної обстановки.

За даними Державної служби статистики, реальна заробітна плата в Україні в минулому році зросла на 6% до 7,2 тис. грн на місяць. Поліпшуються і споживчі настрої українців. Якщо в грудні 2016 року індекс споживчої активності становив 57,1 (максимум – 200), то в грудні 2017 року – 62,1.

«У перші три місяці продажі в одних і тих же магазинах зросли на 10-15%. Це гарна новина, оскільки в попередні роки ми фіксували падіння продажів», – говорить Дмитро Єрмоленко.

Що гальмує розвиток рителейрів? Нових торгових точок могло бути й більше, але в найпопулярніших ТРЦ уже немає вільних місць. Їхні керівники повернулися до практики докризових часів, коли з потенційних бажаючих орендувати приміщення формувався «лист очікування». За даними UTG, якщо на кінець 2016 року вакантність в київських торгових центрах становила 10%, то вже через рік – 6,5%. Орендні ставки за цей же період зросли з $33 до $35 за один квадратний метр для приміщень площею 100-200 кв м. І якщо в попередні роки девелопери використовували пільговий курс при розрахунку вартості оренди, то зараз перераховують її за курсом НБУ.

Скільки торгових центрів працює в Києві? За даними консалтингової компанії UTG, на кінець 2017 року столиці функціонує 60 центрів і 33 окремо розташованих гіпермаркетів. Їхня загальна площа становить 1,3 млн кв. м. У минулому році в експлуатацію було введено лише один торговий центр «Академ City» на пр. Палладіна торговою площею 8 тис. кв м, тоді як реалізація великих проектів перенесена на цей рік.

Деякі з них вже відкрилися. В районі ст.м. «Політехнічний інститут» компанія A-Development запустила ТЦ Smart Plaza (орендна площа 15 000 кв. м). Девелоперський підрозділ Auchan Group – компанія «Іммошан Україна» відкрила Retail Park «Auchan-Петрівка» на вул. Куренівській (орендна площа 12 000 кв м) і першу чергу Auchan Rive Gauche на вул. Здолбунівській (орендна площа 20 000 кв м), розповідає Mind керівник Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Ростислав Симонов.

До кінця цього року девелопери планували ввести в експлуатацію 11 торгових центрів загальною орендованою площею 330 000 кв м. Традиційно деякі компанії перенесуть відкриття своїх об'єктів на пізніший термін. Найімовірніше, свої двері цьогоріч відкриють ТРЦ Blockbuster Mall (орендована площа 120 000 кв м), River Mall (59,7 тис. кв. м), «Аракс» (10 000 кв м). З торгів може бути продано і ТРЦ Respublika. «Поки що зарано говорити, що на ринок вийдуть ті об'єкти, які здатні вчинити негативний вплив на орендні ставки і вакантність. Згідно з нашими дослідженнями, ми поки не очікуємо перенасичення торговими площами в Києві, навіть при запуску ТРЦ Respublika і Blockbuster Mall. Тобто істотних стрибків у вакантності і орендних ставках не буде», – каже Ростислав Симонов.

Але провідний спеціаліст з нерухомості компанії SV Development Сергій Костецький вважає, що відкриття відразу декількох великих торгових центрів може негативно позначитися на вакантності. Як приклад можна навести відкриття ТРЦ Lavina Mall, яке призвело до зростання вакантності в Києві з 8% до 10%. Заповнити центр вдалося за рік. «Щоб заповнити торговий центр, його власнику доводиться знижувати орендні ставки», – говорить Костецький. Це, за його словами, призводить до зростання термінів окупності проекту.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS