Найближчої суботи, 26 травня, у Києві пройде головна спортивна подія року – фінал Ліги чемпіонів УЄФА. Ще на етапі підготовки «свято спорту» викликало у киян резонанс зі знаком «мінус». Спочатку притчею во язицех стали захмарні ціни на житло, а потім – автомобільні затори в центрі. Якщо проживанню уболівальників уже більш-менш дали раду, то автомобілістам іще певний час доведеться стримати апетити: через великий наплив гостей на центральних вулицях буде обмежено рух автомобілів, а півторакілометрова зона навколо стадіону «Олімпійський» узагалі стане пішохідною. Але це не єдині заходи, яких вживають у столиці напередодні заходу. Про те, як місто готувалося приймати фінал Ліги чемпіонів, з якими перепонами стикалося і скільки планує на цьому заробити, у бесіді з Mind розповів Антон Тараненко, начальник департаменту туризму та промоцій КМДА.
– Наскільки фінал Ліги чемпіонів важливий з точки зору промо міста?
– Це одна з найважливіших подій для розвитку туризму. Адже Київ побачать близько 700 млн глядачів з усього світу. Крім цього, про місто в іноземній пресі вже зараз пишуть і говорять. А це грає нам на руку – я нещодавно був на виставці ділового туризму, яка проходила у Франкфурті – і привіз звідти контракт на проведення в Києві у 2020 році важливої міжнародної події. Я поки не можу сказати, якої саме – маю зобов'язання про нерозголошення. Скажу лише, що це буде музичний захід на зразок Євробачення.
Ми два роки вели перемовини про те, щоб провести цю подію в Києві. І той факт, що Євробачення і фінал Ліги чемпіонів УЄФА проходять у нас, стало великою перевагою і вагомим аргументом.
– Скільки гостей очікуєте на фінал Ліги?
– Ми розраховуємо, що з 24 по 28 травня Київ відвідає близько 100 000 осіб, з них близько 70% – іноземці.
– Як готувалися до цієї події?
– Ми встановили інформаційні центри в аеропортах, впровадили Kyiv Pass – картку, за допомогою якої туристи можуть відвідувати міські музеї, галереї та отримувати знижку в деяких закладах громадського харчування, зробили хороший сайт про туристичний Київ visitkyiv.travel. Розробили Kyiv city guide – мобільний застосунок, у якому 14 безкоштовних аудіоекскурсій українською та англійською мовами, зараз «докручуємо» мобільну версію сайту.
Але насправді все це ми почали робити ще у 2015 році, коли ухвалювали програму розвитку туризму в Києві. Тоді ще ніхто не знав, що на Євробаченні переможе Джамала – і Київ наступного року прийматиме цей конкурс, що тут пройде фінал Ліги чемпіонів з футболу...
– Як будете вирішувати питання з трансфером футбольних фанів, організацією їхнього дозвілля?
– Усі вболівальники, які матимуть квитки або акредитацію, зможуть безкоштовно пересуватися містом. Від аеропорту Бориспіль кожні 5–10 хвилин відправлятимуться автобуси і розвозитимуть цих туристів по їхніх meeting point. УЄФА комунальному транспорту (зокрема й метрополітену) компенсує 50 000 євро на оплату проїзду вболівальників.
На meeting point працюватимуть фуд-корти і буде організовано зони інтерактиву з фанами кожної команди.
– Футбольний уболівальник – марнотратний турист?
– Ні. Гадаю, що він, у середньому, витрачатиме до 200 євро на добу (без урахування вартості квитків на переліт). Якщо порівнювати зі звичайними іноземними туристами, то це обмаль, але все одно набагато більше, ніж витрачає в Києві внутрішній турист – гість з інших міст України залишає тут за добу 600–800 грн.
– Скільки місто заробить на футбольних туристах?
– За декілька днів туристи тут залишать не менше 500 млн грн – це витрати на проживання, їжу, пересування і сувеніри. Також чималу суму інвестувала УЄФА – на організацію підготовки до проведення фіналу Ліги чемпіонів з футболу в Києві. Так само надійде туристичний збір від проживання в місцях розміщення.
До бюджету Києва від цієї події надійде близько 100 млн грн, а на його організацію ми витратили лише 25 млн грн.
– Який досвід ви отримали від проведення попередніх заходів подібного рівня – Євро-2012 або Євробачення? Які помилки враховуєте?
– Цього разу ми добре відпрацювали готелі та мотелі – практично ніхто, а це 20 000 місць розміщення, не підвищив ціни: всі розпродали номери в межах свого стандартного прайса – 150–350 євро.
Але ми не зорієнтували тіньовий сегмент – це приблизно ще 30 000 місць, представлений в основному апартаментами і гестхаусами. Ось там і були неадекватні ціни, про які пару тижнів тому галасував весь медіапростір і соціальні мережі.
– У КМДА реагували на таке зростання цін?
– Ми направили запит до податкової адміністрації Києва з проханням перевірити ці місця розміщення на предмет сплати податків. І зараз, якщо ми зайдемо на сервіс, наприклад airbnb, то ми легко знайдемо ціни по 150–200 грн за кімнату і по 25–30 євро за квартиру на добу. У середньому ціна на дні проведення зросла вдвічі-втричі, і це нормально для події такого рівня. Так відбувається скрізь.
– Простіше кажучи, ви налякали бізнес і таким чином знизили ціни...
– Ми не ставили перед собою завдання лякати і якось впливати на цей ринок. Нашою метою було відреагувати на ситуацію і привернути до цієї проблеми увагу. Нам це вдалося – ми акумулювали всіх киян, які не залишилися осторонь, багато хто зголосився безкоштовно прийняти футбольних уболівальників. Також відразу з'явилися додаткові пропозиції на сервісах оренди – за адекватними цінами. Запропонували організацію кемпінгу.
Якщо говорити про ринок апартаментів на майбутнє – до кінця літа ми плануємо сформувати базу таких орендодавців і почати комунікацію з власниками. Знаю, що це буде непросто – більшість власників житла в Києві давно не живе і їхні інтереси представляють посередники... Але робити це все одно потрібно, щоб у майбутньому не виникало подібних проблем.
– Слідом за власниками апартаментів підвищити ціни можуть власники кафе і приватні перевізники. Чи плануєте щось робити?
– Я особисто знаю багатьох власників популярних мереж закладів київського громадського харчування, і ніхто з них не збирається підвищувати ціни на час проведення фіналу Ліги чемпіонів. Адже вболівальники приїдуть вранці 26-го і до кінця дня 27-го тут в основному залишаться одні українці. Міняти меню заради одного дня ніхто не буде – передрук коштуватиме дорожче (сміється).
На перевізників – таксі – місто ніяк не може вплинути: це саморегульований ринок, з величезною кількістю учасників. У майбутньому, сподіваюся, цю діяльність стандартизують, і таксі стануть такими, як в інших містах Європи – з ліцензією за єдиними стандартами.