Ухваливши законопроект про створення Антикорупційного суду, депутати не тільки завершили облаштування так званої антикорупційної інфраструктури, а й прийняли, можливо, останнє компромісне рішення перед стартом президентської передвиборної кампанії. Вимушена мирова заради економічної стабільності виявилася цілком у дусі української політичної традиції.
Отже, 7 червня Верховна Рада таки підтримала у другому читанні законопроект №7440, ініційований президентом України Петром Порошенком. Незважаючи на запеклі дискусії, «за» проголосували 315 депутатів. Вдалося заручитися навіть голосами «Батьківщини», яка активно критикувала документ. Сигнали західних партнерів, що жорстко прив'язали долю кредиту МВФ до створення Антикорупційного суду, були почуті у різних таборах української влади. В результаті у певний момент це питання перестало бути фактором внутрішньої політичної боротьби і стало спільною проблемою українського істеблішменту. Схожі ситуації уже складалися: створення НАБУ, підвищення тарифів на газ для населення, реформа МВС і т.д.
У чому полягала патовість ситуації і чому поспішали? Максимально ситуацію загострив Володимир Гройсман, який пригрозив відставкою у разі провалу законопроекту. Крім того, у той же день стало зрозуміло, що Україна залишиться без міністра фінансів Олександра Данилюка. Якби розгляд законопроекту перенесли, уряд практично напевне залишився б без кредиту МВФ (фігурує сума траншу в $1,9 млрд), що призвело б до різкої девальвації гривні і змусило б прем'єра йти на вкрай антисоціальні кроки. В умовах передвиборного року це загрожувало б серйозними наслідками для амбітного Володимира Гройсмана, який наразі плекає плани щодо самостійної політичної кар'єри.
За що у підсумку проголосували? Формально між першим і другим читаннями Рада розглядала близько 2000 правок до документу. Але по-справжньому принциповим питанням, навколо якого йшла дискусія, були повноваження громадської ради при Антикорупційному суді і роль іноземних експертів при відборі суддів.
Компроміс виявився таким:
Узгодженість цієї правки з МВФ виявилася умовною. До моменту затвердження компромісу на рівні української влади, представники Фонду вже вимкнулися з переговорів, і на наступний день почали знайомитися вже з ухваленим Радою документом.
Що з юрисдикцією та підслідністю? Юрисдикція Антикорупційного суду буде поширюватися на всю територію України. Орган стане розглядати справи, у яких предмет злочину або заподіяної шкоди щонайменше у 500 разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (з 1 січня це – 881 000 грн).
Що ж стосується підслідності, Антикорупційний суд розглядатиме виключно ті справи, які ведуть НАБУ і САП. Таким чином у країні повинен бути створений замкнутий цикл антикорупційної інфраструктури.
Скільки отримуватимуть судді і якими будуть вимоги? Зарплата судді Антикорупційного суду становитиме $7000. Її складно назвати високою, враховуючи зарплати і премії в інших держустановах, наприклад, у «Нафтогазі». Серед вимог: вік від 35 років, стаж роботи суддею не менше п'яти років або науковий ступінь у галузі права та стаж роботи у сфері права не менше семи років, або адвокатський досвід не менше семи років. При цьому цікаво, що суддя за 10 років до призначення не повинен працювати в органах прокуратури, МВС, поліції, СБУ, митниці, НАБУ і ряду інших державних структур. Де в такому разі набиратися досвіду і як планувати свій життєвий шлях молодим юристам, відверто незрозуміло.
Коли має запрацювати Антикорупційний суд? Згідно з нормою, прописаною в законі №7440, процес повинен завершитися максимум через рік після набрання документом чинності. Але при цьому треба пройти ще ряд обов'язкових етапів. Головний із них – президенту слід звернутися до Вищої ради правосуддя, яка має схвалити ініціативу, після чого в парламент вноситься окремий законопроект про створення Антикорупційного суду.
Стосовно термінів – поки що все вкрай туманно. Президент і ряд політиків говорять про кінець 2018 року (хоча у бюджеті на поточний рік немає такої статті витрат), експерти ж сумніваються, що епопея закінчиться до президентських виборів. У будь-якому випадку повноцінний розгляд Антикорупційним судом справ навряд чи відбудеться у рамках чинного виборчого циклу.
Чи задоволені на Заході? Наразі складно сказати. Задоволеність швидше буде виражатися в оперативності отримання урядом траншу МВФ. Поки Фонд пообіцяв проаналізувати документ, не поспішаючи з коментарями. Венеціанська комісія виявилася більш райдужною, привітавши рішення Ради і назвавши це рішучим кроком у напрямку європейських реформ для України. Для Заходу це чергова історія про те, як можна домагатися оперативності та результативності від української влади. Напевно, больові точки були добре намацані.
Останній компроміс до виборів? Очевидно, що створення Антикорупційного суду, яке, цілком ймовірно, врятувало парламент від розпуску, а економіку – від різкого падіння, стало останньою мировою, яку уклали політики перед стартом президентської кампанії. Що характерно, у разі отримання кредиту МВФ, економічного ефекту для підтримки ситуації в країні хоча б на поточному рівні вистачить якраз на найближчі 9 місяців. Потім знову доведеться шукати як внутрішні, так і зовнішні компроміси.