Цими вихідними підконтрольна Україні частина Луганщини може залишитися без електроенергії. В найкращому разі 1 млн споживачів регіону будуть переведені на дуже «голодний» пайок. Першим про це 31 жовтня заявив Юрій Клименко, заступник голови Луганської військово-громадянської облдержадміністрації. Він пояснив ситуацію тим, що Росія перекрила єдину залізничну колію, якою можна підвозити вугілля на Луганську ТЕС.
Увечері 31 жовтня інформацію підтвердила і компанія «ДТЕК Енерго», до складу якої входить Луганська ТЕС. Вже 1 листопада у відповіді на офіційний запит Mind компанія навела оперативні дані: на складах станції залишилося 4,7 тонн вугілля, яких вистачить лише на два дні роботи. Станція працює двома енергоблоками загальною потужністю 260 МВт.
Також у компанії уточнили: з початку жовтня поточного року Російська залізниця не пропускає вугілля на адресу Луганської ТЕС, бо російський уряд не надає експортні квоти для шахтоуправління «Обухівська», що знаходиться в Ростовській області РФ та належить «ДТЕК Енерго».
Луганська ТЕС – єдине джерело енергозабезпечення споживачів тієї частини Луганської області, що підконтрольна Україні. Через бойові дії 2014–2015 років ця частина Луганщини опинилася у так званому «енергетичному острові» – усі магістральні лінії електропередач залишилися на окупованій території. 25 квітня 2017 року Україна повністю припинила перетоки з окупованими територіями, і Луганщина опинилася один на один із своїми енергетичними проблемами.
Найближчі три дні стануть своєрідним іспитом для влади України та чиновників від енергетики – чи вдасться їм забезпечити на Луганщині стале надійне енергопостачання, чи там настане блекаут.
Чому Луганська ТЕС стала заручницею російського вугілля? Луганська ТЕС знаходиться в межах містечка Щастя, практично на лінії розмежування. Оскільки від неї залежить енергопостачання всієї області, важкі бої за станцію тривали майже до кінця 2015 року. Жорстке протистояння припинилося лише після того, як українські військові замінували станцію і пообіцяли підірвати її, якщо окупанти спробують піти в наступ. У відповідь окупаційні війська підірвали залізничний міст через Сіверський Донець, через який на станцію йшло вугілля з антрацитових холдингів «ДТЕК Енерго» – «Свердловантрацит» та «Ровенькіантрацит».
Станція опинилася у важкому стані – напівзруйнована, із замінованою поруч територією, біля неї й досі постійно відбуваються збройні провокації, вона знаходиться на відстані пострілу, навіть із легкої артилерії. Через це, її не можна перевести на газове вугілля та не можна побудувати нову залізничну гілку на українській території. Залишався єдиний шлях – залізнична гілка, яка йде з території Росії у північній частині області. 10 жовтня 2018 року постачання вугілля цією гілкою припинилося за рішенням російської сторони.
Чому авто не можуть замінити залізницю? Mind поцікавився, чи можна якимось іншим способом відновити постачання вугілля на станцію, наприклад, вантажівками. Або підтримувати її роботу завдяки іншому паливу. У «ДТЕК Енерго» надали офіційну відповідь.
Фізично імпортний антрацит можна доставити до найближчої залізничної станції в Рубіжному, а звідти, проїхавши 85 км дорогою, доправити його у Щастя. Проте, щоб забезпечити потреби ТЕС, вантажівки повинні їздити цілодобово і щільним потоком. Це від початку майже неможливо через надто поганий стан доріг, а внаслідок постійного руху великих авто залишки доріг будуть дуже швидко зруйновані остаточно.
Крім того, перевезення вугілля вантажівками реальне лише за плюсових температур. Взимку перевантаження вугілля з вагонів до автотранспорту неможливе, бо воно у вагонах змерзається і перетворюється на величезні брили. Щоб його розморозити, необхідні особливі відстійники, так звані «тепляки», а на станції у Рубіжному їх немає.
Також немає можливості відновити постачання вугілля з українських антрацитових шахт. У березні 2017 року усі підприємства ДТЕК на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей були захоплені так званими «ДНР» та «ЛНР», в результаті чого ми втратили контроль над цими активами.
Коли закінчиться вугілля, залишиться єдина альтернатива – спалювання природного газу. За попередніми підрахунками, станції знадобиться 30-60 млн кубометрів на місяць. Та для цього необхідне рішення низки державних органів, які дозволять НАК «Нафтогаз України» виділити відповідні ліміти на газ.
Чи допоможуть Луганщині сусідні області? Свої потужності у 260 МВт Луганська ТЕС видає споживачам регіону через магістральну ЛЕП 220 кВ «Луганська ТЕС – Лисичанська». Якщо станція зупиниться, відключиться і ЛЕП, луганським енергетикам доведеться «витягувати» енергію з об’єднаної енергосистеми України через ЛЕПи сусідніх областей.
Свого часу, за дорученням РНБО, НЕК «Укренерго» розробило та передало до влади всіх областей «спеціальний пакет» – правила, як діяти в разі виникнення надзвичайних ситуацій з постачанням електрики. В Луганській адміністрації вже скористалися цим пакетом.
«Ми проводимо навчання, будемо підключатися через лінії 110 кВ з території Харківської та Донецької областей, будемо генерувати електроенергію на Сєверодонецькій ТЕЦ. Вона сьогодні може дати близько 60 МВт додаткової електроенергії, – повідомив заступник голови ОДА Юрій Клименко. – Та цього все одно не вистачить, щоб забезпечити постійне електропостачання для всієї Луганської області. По кількості населення я не можу вам сказати, скільки з них залишиться без електроенергії».
У ДТЕК уточнюють: за ланцюжком повітряних ліній у 110 кВ для Луганської області можна забезпечити лише 60 МВт. Без Луганської ТЕС дефіцит потужності складе 180-220 МВт. Тож, під загрозою відключення електроенергії усі 1 млн мешканців.
Доремонтувалися. Як зазначили у ДТЕК, щоб станція могла працювати довше, треба було економити вугілля та працювати не двома, як зараз, а одним енергоблоком. Починаючи з 10 жовтня, тобто, з часу зупинки російською залізницею провозу вугілля, Луганська ТЕС кожен день подавала заявки до НЕК «Укренерго» на переведення в одноблочний режим роботи. Та диспетчер усе одно давав команду на роботу станції двома блоками.
Рішення диспетчера можна пояснити тим, що НЕК «Укренерго» саме в жовтні збиралося проводити ремонт магістральної лінії 220кВ «Луганська ТЕС – Лисичанська». Ремонт мав відбутися ще в червні, але його перенесли ось з яких причин: «В поточних умовах баланс потужності Луганського енерговузла забезпечується роботою одного енергоблоку на Луганській ТЕС. Але за практикою, робота таким мінімальним складом нестабільна і при цьому дуже важко належним чином забезпечити перетоки лініями електропередачі напругою 110 кВ, які зв’язують Луганський регіон з рештою території України». Про це йдеться в офіційному повідомленні НЕК «Укренерго».
Про проведення робіт на лінії «Луганська ТЕС – Лисичанська» НЕК «Укренерго» в жовтні не звітувало. Mind направив офіційний запит з цього приводу. Та тепер ситуація ще більше ускладнилася: якщо лінії 110 кВ могли не витримати навантаження при роботі одного блока Луганської ТЕС, то як вони його витримають, коли станція взагалі зупиниться? Але є й серйозніша проблема, пов’язана із адмініструванням регіону взагалі.
Як допоможе регіону нова електропідстанція? 25 квітня 2017 року Україна повністю припинила перетоки електроенергії з окупованими територіями. Головною причиною стало те, що Росія, користуючись наявністю на кордоні окупованих територій і Ростовської області магістральних міждержавних ЛЕП (ще з радянських часів) безлімітно постачала енергію на окуповану Луганщину, а рахунки виставляла українській владі в Києві.
Щоб з’єднати вільну частину Луганщини з об’єднаною енергосистемою України, треба побудувати нову підстанцію (ПС). Проект з’явився ще у 2016 році, ініціатором виступив НЕК «Укренерго». Йдеться про ПС 500 кВ «Кремінська». На неї мають бути заведені потужні лінії електропередач – 500 кВ «Донбаська-Донська» та 220 кВ «Кремінська-Ювілейна». І вже «Кремінська» буде їх розподіляти по менш потужним лініям до споживачів. Нова підстанція розташовуватиметься на території Попаснянського та Кремінського районів Луганської області.
У січні 2017 року НЕК «Укренерго» оголосила тендер на будівництво підстанції, переможцем якого стало ТОВ «Київська енергетична будівельна компанія» (КЕБК, Івано-Франківськ). 4 липня 2017 року Кабмін схвалив ТЕО проекту та джерело фінансування (з тарифу НЕК «Укренерго»).
Проте, ще у квітні 2017 року чиновники Луганської військово-громадянської держадміністрації говорили про будівництво підстанції як про вирішене питання: обіцяли, що роботи невдовзі почнуться, а терміном введення об’єкту в експлуатацію називали перший квартал 2018 року. У жовтні 2017 року навіть провели громадські слухання на місцях.
Хто саботував будівництво підстанції? Але вже практично закінчується четвертий квартал, а будівельні роботи ще не починалися. Навіть більше, лише 23 травня цього року Кабмін офіційно виділив земельну ділянку під будівництво, і лише 26 вересня затвердив проект будівництва і виділення необхідних коштів в розмірі 1,677 млрд грн.
Не останню роль в цьому затягуванні відіграло Міністерство екології та природних ресурсів, яке вимагало провести екологічну експертизу місця будівництва. Ще влітку керівник НЕК «Укренерго» Всеволод Ковальчук розповідав журналістам, що Мінекології наполягає на проведенні експертизи, навіть попри те, що в законі «Про оцінку впливу на довкілля» прописані певні винятки: експертизі не підлягають проекти, які були затверджені до прийняття закону: він набув чинності 18 грудня 2017 року, в той час як проект будівництва ПС «Кремінська» був затверджений 4 липня 2017 року. Натомість вартість експертизи, на якій наполягало Мінекології, за оцінками Ковальчука, складає близько 2 млн грн.
Доволі прохолодно ставилися до проекту будівництва ПС і в Міністерстві палива та енергетики. Ще у квітні 2017 року, після зупинки перетоків, міністр Ігор Насалик розповідав журналістам: «Ми зробили цілу низку технічних і наукових рішень, які дають можливість повністю забезпечити контрольовану зону Луганської і Донецької областей світлом, незалежно від того, які події будуть в неконтрольованій зоні».
Проте зараз ситуація стала напруженою саме в контрольованій зоні – на станції немає вугілля, а слабкі ЛЕПи у 110 кВ можуть не витримати. Що робитиме міністерство?
«Стабілізувати енергопостачання в регіоні буде простіше після будівництва ПС «Кремінська», яка з’єднає енергосистему Луганської області з ОЕС України. Та вона буде готова, в найкращому випадку, навесні або влітку 2019 року. Але навіть у цьому випадку підстанція не замінить потужності Луганської ТЕС», – йдеться у відповіді ДТЕК на запит Mind.
Також у «ДТЕК Енерго» повідомили, що перебувають у постійному діалозі з Луганською військово-громадянською адміністрацією, НЕК «Укренерго», Мінпаливенерго, Міністерством з питань тимчасово окупованих територій щодо рішення проблеми постачання вугілля на Луганську ТЕС. Відповідні рішення направлені також у РНБО та до Кабінету міністрів.
Як вдалося з’ясувати автору з неофіційних джерел, поки що жодних засідань вищезазначені відомства не планують. Будемо сподіватися, що наявна енергосистема Луганської області витримає навантаження.