Прощавайте, «євробляхи»: якими будуть нові умови розмитнення авто

І для кого вони вигідні, а для кого – навпаки

Фото: uzr.com.ua

Верховна Рада 8 листопада все-таки погодилася знизити ставки акцизу на ввезені в Україну авто і прийняла законопроект №8487 у другому читанні. Якщо коротко, то норми цього документу дозволять здешевити розмитнення в рази і розблокують реєстрацію автомобілів, які не відповідають екологічному стандарту Євро-5. Іншими словами, після того, як законопроект буде підписаний президентом, в Україну можна буде легально ввозити і реєструвати автомобілі віком і 10, і 15, і навіть 20 років.

З чого взагалі складається плата за розмитнення? По-перше, це ввізне мито. Його стандартний розмір – 10% від суми митної вартості транспортного засобу. Але для автомобілів, пригнаних з країн ЄС, розмір мита, в залежності від типу і об'єму двигуна, становить 5-7,3%. За умови, що на авто є сертифікат походження.

По-друге, акцизний збір. Його розмір залежить від типу транспортного засобу, об'єму його двигуна і палива, на якому він працює (бензин, дизель) і від віку автомобіля.

По-третє, ПДВ. Базою для його розрахунку служить сума митної вартості, мита і акцизу.

Крім цього, покупець авто при його самостійному ввезенні платить 100-200 євро за сертифікацію. Також сплачується збір до Пенсійного фонду при першій постановці автомобіля на облік на території України. Якщо вартість авто не перевищує 165 прожиткових мінімумів на 1 січня поточного року (у 2018 році – 290,7 тис. грн) – збір до Пенсійного фонду становить 3%; якщо від 165 до 290 прожиткових мінімумів (не більше 511 тис. грн) – 4%; якщо вартість авто понад 290 прожиткових мінімумів (понад 511 тис. грн) – 5%.

Коли новий власник авто ввіз його з-за кордону самостійно, збір до Пенсійного фонду нараховується на суму митної вартості та всіх обов'язкових платежів (мито, акциз, ПДВ). При покупці авто у дилера збір розраховується тільки на підставі вартості автомобіля.

Як зміниться вартість розмитнення в результаті прийняття законопроекту №8487? Основна величина, яка змінюється, це розмір акцизу. Залежно від автомобіля, він буде нижчим у 5-38 разів від діючих ставок. Це, в свою чергу, потягне за собою зниження суми ПДВ і підсумкових витрат на митне оформлення.

За новими правилами акциз буде розраховуватися наступним чином. Він дорівнює добутку базової ставки, об'єму двигуна в куб. см/1000 і віку авто. Для бензинових автомобілів з мотором до 3 літрів базова ставка складе 50 євро, понад 3 літрів – 100 євро. Для дизельних авто з об'ємом двигуна до 3,5 л – базова ставка 75 євро, понад 3,5 л – 150 євро. Є нюанс і за віковим коефіцієнтом: для авто старше 15 років, буде все одно застосовуватися коефіцієнт «15».

Для прикладу розрахуємо акциз на автомобіль 2013 року випуску з двигуном внутрішнього згоряння 2000 куб м. Він складе: 50*2000/1000*6 = 600 євро (зараз – 3286 євро). Для авто 2009 року випуску з дизельним двигуном 3500 куб см акциз складе: 150*3500/1000*9 = 4725 євро (зараз – 16502 євро).

Нагадаємо також, що до 2019 року в Україні діє пільговий акциз для автомобілів, що зійшли з конвеєра після 1 січня 2010 року, які ввезені ні з території країни, визнаної агресором, і тільки для тих осіб, які пригнали протягом року одне авто (закон № 1389-VIII від 31 травня 2016 року).

Наскільки дешевше розмитнити автомобіль за новими ставками акцизу? Якщо прораховувати розмитнення на основі ставок акцизу із законопроекту №8487, то вона однозначно буде вигіднішою, ніж легалізація авто за стандартними ставками (див. таблицю).

У той же час, якщо порівнювати норми закону №1389-VIII і законопроекту №8487, то витрати на розмитнення автомобіля будуть порівнянними. Але при цьому варто враховувати, що закон №1389-VIII не дає можливості пригнати в Україну авто старше 8 років і поставити його на облік на пільгових умовах. Законопроект №8487 дозволяє законно ввезти до нашої країни транспортний засіб практично будь-якого віку. Хоч 2005 року випуску, хоч 1995 року.

Проте, якщо порівнювати ціну пригнаних автомобілів і суму митних платежів, то стає очевидним, що після набрання чинності новими ставками акцизу ввозити в Україну авто старше 10-12 років буде занадто дорого. Оскільки витрати на розмитнення будуть такими ж, як і вартість покупки або навіть вище. Це безпосередньо пов'язано з віковим коефіцієнтом, який сильно збільшує розмір акцизу.

Але якщо мова йде про авто вікової категорії 3-7 років, то це буде дійсно виправдана покупка. Особливо для тих, хто встигне пригнати і зареєструвати автомобіль протягом 90 днів після набрання чинності новими законодавчими нормами. Адже в такому випадку акциз застосовується із знижуючим коефіцієнтом 0,5. І тоді вартість розмитнення буде в 2-3 рази нижчою, ніж зараз.

З цього можна зробити висновок, що реєстрація автомобілів на умовах законопроекту №8487 вигідна при покупці відносно нових авто і безглузда для власників 15-20-річного автобрухту на «єврономерах».

Вартість розмитнення деяких моделей автомобілів
за новими і старими ставками акцизу

Марка авто Рік випуску Двигун Митна вартість Стандартне 
розмитнення
Розмитнення за нормами закону №1389-VIII Розмитнення
за нормами законопроекту  №8487
1 вариант 2 вариант
Volkswagen Golf 2018 1,6 л, дизель 16500 євро 5175 євро 5175 євро 4691 євро 4619 євро
Opel Astra 2014 1,4 л, бензин 9900 євро 5144 євро 2953 євро 3183 євро 3015 євро
Ford Fiesta 2013 1,3, бензин 4900 євро 4156 євро 1508 євро 1955 євро 1682 євро
Skoda Octavia 2012 1,8, бензин 8100 євро 7379 євро 2683 євро 2754 євро 2430 євро
Range Rover Sport 2009 3,6, дизель 11200 євро 23455 євро - 8919 євро 6003 євро
BMW 320i 2005 2,2 л, бензин 2800 євро - - 2444 євро 1586 євро
Audi A3 1996 1,9 л, дизель 600 євро - - 2731 євро 1448 євро

Хто і чому критикує законопроект №8487? За іронією долі, найсильніше законопроект розкритикували власники автомобілів на європейській реєстрації, які своїми протестами домагалися його прийняття. Представники громадської організації «АвтоЄвроСила» неодноразово заявляли, що розмитнення не повинне бути дорожчим 500-1000 євро. Для цього вони вимагали, щоби при розрахунку акцизу не враховувався віковий коефіцієнт. Крім цього, автовласники наполягали на пільгах для учасників бойових дій.

Голова парламентського комітету з митної і податкової політики Ніна Южаніна заявила, що депутати по-максимуму пішли назустріч автовласникам. За її словами, компромісу досягнуто, і більше поступок не буде.

Очільник «АвтоЄвроСили» Олег Ярошевич на знак протесту навіть спалив свій автомобіль. Він заявив, що дешевше знищити авто, ніж розмитнити його за новими правилами.

Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко вважає, що рішення парламенту зробить безглуздим існування «литовських фірм», які заробляли на тому, що приганяли в Україну автомобілі на європейських номерах.

З іншого боку, законодавчі поправки вдарять по автомобільному ринку. Як первинному, так і вторинному. «Для простих українців, які мають авто на українській реєстрації, це скоріше негатив, ніж позитив. Так, вони теж зможуть пригнати з ЄС авто дешевше. Але спочатку треба продати свій автомобіль, а він у ніч набрання сили законом стане на 20-30% дешевше», – пояснює Назаренко.

Крім того, масовий приплив старих автомобілів, які не відповідають екологічним нормам євро-5 і навіть євро-4, завдасть серйозного удару по екології України.

Довідка. За даними Державної фіскальної служби, в січні-жовтні 2018 року в Україну було завезено 173 000 транспортних засобів з іноземною реєстрацією в режимі «транзит» (з них 122 000 – з порушенням термінів) і 53 000 в режимі «тимчасового ввезення». За 2017 рік до України потрапило понад 985 000 автомобілів на іноземній реєстрації.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS