Щоранку жителі столичного масиву Троєщина штурмують маленькі жовті маршрутки і великі автобуси – у години пік їм не завжди вдається потрапити всередину громадського транспорту, що приїхав першим. І часто в переповненому автобусі доводиться по півгодини стояти в заторах. Північний (колишній Московський) – найбільш завантажений міст у Києві.
Троєщина – найбільший за чисельністю населення житловий масив Києва (тут проживає понад 300 000 людей) і єдиний мікрорайон міста, в якому немає адекватної системи масових пасажирських перевезень.
Як можна вирішити проблему сполучення для Троєщини, дізнавався Mind.
Найпопулярніший і найвідоміший варіант – будівництво Подільсько-Вигурівської лінії (ПВЛ) метрополітену – легендарної «гілки на Троєщину».
3 листопада 2018 року КП «Київський метрополітен» опублікувало на сайті Prozorro тендерну пропозицію з розробки ТЕО будівництва ПВЛ. За роботу замовник планує заплатити не більше 148,5 млн грн. Переможець має виконати ТЕО до кінця 2019 року. Аукціон відбудеться 1 березня 2019 року.
Як пройде лінія? Гілка повинна з'єднати Троєщину/Воскресенку з правим берегом через Подільський міст, перетнутися з Куренівсько-Червоноармійською («Тараса Шевченка»), Сирецько-Печерською («Лук'янівська») і Святошино-Броварською («Вокзальна») лініями метрополітену і закінчитися на Кільцевій дорозі (за аеропортом Київ).
Що потрібно побудувати? Лінію метро глибокого (на Правому березі) та мілкого (на Лівому березі, також в районі Річкового порту) залягання, довжиною 20 км, 18 станцій і два електродепо. Потрібно добудувати Подільський міст.
Скільки потрібно часу? Будівництво планується розбити на декілька черг. Першу, з шести станцій (відрізок «Глибочицька» – «Райдужна»), якщо метро пройде по верху, можна буде побудувати за 4–5 років.
У Києві на будівництво станції в середньому витрачають рік, тобто для того, щоб побудувати усі 18 станцій з електродепо, знадобиться 15–18 років, за умови стабільного фінансування.
Скільки потрібно грошей? Точну суму будівництва всієї лінії покаже ТЕО. За попередніми оцінками, реалізація проекту обійдеться в 50 млрд грн (1,63 млрд євро), без урахування закупівлі рухомого складу і витрат на завершення будівництва Подільського мостового переходу. За підрахунками транспортного експерта Олександра Кави, для цієї лінії метро знадобиться близько 200 вагонів метро. Вартість одного – приблизно мільйон доларів.
На завершення будівництва моста потрібно ще 6 млрд грн.
Разом: 2 млрд євро.
Який пасажиропотік? Максимальна провізна спроможність лінії, при шестивагонних поїздах і щільності пасажирів 8 осіб/год., становить 61 900 пас./год. Розрахунковий пасажиропотік лінії, за оцінками КО «Інститут Генерального плану Києва» – 30 200 пас./год.
Очікується, що пасажиропотік ПВЛ для першої черги «Глибочицька» – «Райдужна» складе 26 900 пас./добу, другої черги «Севастопольська» – «Пухівська» – 255 100 пас./добу. Перша черга ПВЛ повинна розвантажити Святошинсько-Броварську лінію метрополітену на 0,6%, друга – на 7,7–10,4%.
Трам-трейн – транспортна система на основі трамвайної і залізничної інфраструктури.
Як пройде маршрут? Система включатиме два маршрути: «Троєщина – Північна» і «Дарниця – Борщагівка», які об'єднають Троєщинську і Борщагівську лінії швидкісного трамвая через Дарницький залізничний міст і інфраструктуру УЗ.
Що потрібно побудувати? Примикання Троєщинської та Борщагівської ліній швидкісного трамвая до залізниці (у районі станції «Троєщина-2» і Повітрофлотського шляхопроводу), додатковий право- і лівоповоротний з'їзди на Березняках, непарний шлях від Березняків до станції «Троєщина», дев'ять знижених платформ, депо в районі вул. Милославської, а також реконструювати депо імені Тараса Шевченка.
Скільки потрібно часу? 1,5–2 роки.
Скільки потрібно грошей? Вартість реконструкції інфраструктури – 1,65–8,5 млрд грн (залежно від варіанту примикань до УЗ).
Для обслуговування ліній необхідно 28 двовагонних составів. За даними КМДА, один п'ятисекційний вагон коштує близько 4 млн євро, тобто 28 двовагонних составів обійдуться у 224 млн євро.
Разом: 0,28–0,5 млрд євро.
Який пасажиропотік очікується? Згідно з результатами моделювання на транспортній моделі Києва, попит на трам-трейн при інтервалах руху 6 хвилин складе 212 000 пасажирів на добу. Максимальний пасажиропотік на критичному перегоні – 12 200 пас./год. Під нього і розраховується максимальна провізна здатність систем, для забезпечення якої необхідний склад з двох п'ятисекційний вагонів, довжиною по 60 м, загальною місткістю 1216 пасажирів.
Час проїзду від «Милославської» до адміністративно-ділового ядра міста («Либідська» – «Протасів Яр») – 26–29 хвилин.
Система BRT (Bus rapid transit) – це швидкісний тролейбус/автобус на відокремленому полотні (виділеній лінії, відгородженій від основної проїзної частини). Такі системи популярні та ефективні в Південній Америці та Азії.
У КМДА віддають перевагу тролейбусу – як більш екологічному транспорту. Але у тролейбуса нижчий, порівняно з автобусом, швидкісний режим.
Як пройде лінія? Лінія з'єднає Троєщину з правим берегом коридором: Маяковського – Ватутіна – Олени Теліги – Довженка – Гетьмана – Чоколівський бульвар – Севастопольська площа. Також буде маршрутизація з відведенням лінії на Відрадний. У перспективі лінія BRT може бути розвинена в напрямку Дарницької площі, через Лісовий масив.
Що потрібно побудувати? Для запуску швидкісного автобуса потрібно реконструювати 22 км дорожнього полотна, з виділенням і огорожею смуги BRT (як на лінії борщагівського швидкісного трамвая), облаштувати зупинки і пересадочні вузли. Проблемне місце – розв'язка на Дорогожичах, яку потрібно реконструювати.
Скільки потрібно часу? Проект можна реалізувати за три роки.
Скільки потрібно грошей? Реалізація BRT «Троєщина – Севастопольська площа» разом із закупівлею рухомого складу обійдеться приблизно в 120 млн євро (без урахування реконструкції розв'язки на Дорогожичах).
Який пасажиропотік очікується? За розрахунками експертів Світового банку, попит на лінію BRT «Троєщина – Севастопольська площа» – 141 000 пасажирів на добу.
LRT (Light rail transoprt) – рейкова транспортна система, переважно на відокремленому або виділеному полотні, з рухомим складом великої місткості. Як рухомий склад передбачається використовувати багатосекційні трамваї, довжиною від 45 до 60 м.
Як пройде лінія? Лінія з'єднає Троєщинську і Борщагівську лінії швидкісного трамвая коридором: Бальзака – Подільський мостовий перехід – Верхній і Нижній Вал – Глибочицька – Дмитрівська – Старовокзальна. У разі продовження Борщагівської лінії до Палацу спорту з Троєщини до Бессарабки можна буде дістатися без пересадок.
Що потрібно побудувати? Для запуску системи потрібно побудувати 8 км трамвайної лінії, від перехрестя вулиць Миропільська – Курнатовського, через Подільський міст, до вул. Межигірської (з яких 4,5 км – у складі Подільського моста), реконструювати трамвайну лінію на вул. Глибочицькій та вул. Дмитрівській, протяжністю 4,4 км, а також побудувати п'ять станцій.
Скільки потрібно часу? Проект може бути реалізований за 2–3 роки і стати першою пусковою чергою Подільського мостового переходу.
Скільки потрібно грошей? Вартість лінії не оцінювалася.
Який пасажиропотік очікується? Згідно з результатами моделювання на транспортній моделі Києва, реалізація системи збільшить попит на трамвай (швидкісний і вуличний) сумарно до 740 700 пас./добу. При цьому на ділянці Курнатовського – площа Перемоги пасажиропотік становитиме 215 400 пас./добу.
Запуск LRT в комплексі з трам-трейном розвантажить: Святошино-Броварську лінію метрополітену на 20,7%, Оболонсько-Теремківську – на 10,5%, Сирецько-Печерську – на 5,9%.
У перспективі лінія LRT може утворити замкнуте кільце завдовжки 30,5 км, що об'єднає лівобережну і правобережну трамвайні мережі через Подільський міст і міст Патона. Реалізація системи збільшить попит на трамвай (швидкісний і вуличний) сумарно до 1,15 млн пас./добу.
Запуск кільцевої лінії LRT у комплексі з трам-трейном розвантажить: Святошино-Броварську лінію метрополітену на 30,5%, Куренівсько-Червоноармійську – на 21,0%, Сирецько-Печерську – на 20,3%.