Падіння Boeing: чим компанії загрожує катастрофа 737 MAX

У виробника замовили сотні таких лайнерів, і тепер головне завдання – убезпечити себе від кризи

Фото: DR

10 березня в Ефіопії розбився лайнер Boeing 737 MAX компанії Ethiopian Airlines. На борту знаходилось 157 осіб (149 пасажирів і 8 членів екіпажу), всі вони загинули. Це уже друга за рік катастрофа Boeing – у жовтні 2018-го 737 MAX перевізника Lion Air розбився в Індонезії, тоді загинуло 189 людей. Дві подібні надзвичайні події підряд сильно вдарили по компанії: акції Boeing за день впали на 11%. Настільки великим було падіння лише у 2001 році, після терористичної атаки 9 вересня в США: тоді вартість акцій обвалилась на 13%. Як розвиваються події та які кроки планує Boeing, щоб уникнути кризи та не програти своєму головному конкуренту – Airbus, вивчав Mind.

Що це за літак? Boeing 737 MAX – оновлена модель (четверте покоління) повітряного судна Boeing 737. Американська компанія почала випускати його порівняно нещодавно, перший літак було доставлено покупцю в середині 2017 року. У Boeing випускають кілька варіацій 737 MAX – 7, 8, 9 і 10, вони відрізняються низкою технічних характеристик. Версія літака Boeing 737 MAX 8, що розбилася і в Ефіопії, і в Індонезії, вміщує до 200 пасажирів та може долати відстань у повітрі близько 6700 км.

Компанія Boeing покладала на 737 MAX великі комерційні сподівання. Згідно з останніми даними, загальний обсяг замовлень, розміщених на цей літак, сягнув понад 5000 одиниць, кожен у середньому (залежно від версії) коштує $120 млн. Станом на сьогодні Boeing поставила замовникам по всьому світу менше 400 таких літаків.

Новий 737 MAX – конкурент сімейству літаків A320neo від компанії Airbus. У французької компанії на різні серії цього ПС більш як 6500 замовлень та лише близько 600 готових літаків. Щоправда, першому покупцю його доставили роком раніше – у 2016-му.

Чому трапилися катастрофи в Індонезії та Ефіопії? Хоча падіння 737 MAX в Індонезії сталося ще у жовтні минулого року, розслідування досі триває. Згідно з непідтвердженою інформацією, причиною обох аварій стали недопрацювання самої Boeing. Справа у тому, що у моделей 737 MAX 8 і 9 є нова система MCAS (maneuvering characteristics augmentation systems), про яку інформації в інструкціях немає. Її особливість роботи полягає у тому, що за певних обставин польоту вона самостійно опускає ніс літака (фактично той зривається у піке). Зважаючи на те, що пілоти могли не знати про цей нюанс, існує ймовірність помилки, яка і може призвести до падіння літака.

Експерти вказують, що сама по собі система MCAS не могла стати причиною падіння літаків. Ймовірно, мала місце і помилка пілотів, які в надзвичайних обставинах, під впливом зовнішніх чинників, не стали виконувати інструкції для подібних ситуацій, а втратили керування літаком. Крім того, в екстремальних ситуаціях керувати моделлю 737 MAX важче: у новому літаку більший двигун, він зміщений вперед, що ускладнює процес балансування.

На сьогоднішній день точних причин падіння літаків ніхто не називає. У самій компанії Boeing говорять, що 737 MAX усіх модифікацій безпечні для виконання польотів. Щоправда, протягом 4–6 тижнів компанія планує випустити програмне оновлення для цих повітряних суден, яке має покращити роботу системи MCAS.

Як відреагували покупці та світ? Друге падіння Boeing 737 MAX стало для компанії справжнім ударом. Акції Boeing на американській біржі впали на 11% – з $422 до $371 за штуку. У той же час акції головного конкурента – Airbus – зросли на декілька відсоткових пунктів. Експерти зазначають, що для компанії це найбільше падіння з часів подій 9/11 у США.

Одразу після катастрофи в Ефіопії про відмову від експлуатації 737 MAX заявило декілька авіакомпаній. Як пише Vox, Адміністрація цивільних польотів Китаю заборонила усім Boeing 737 MAX країни – а це 97 літаків – підійматись у повітря до підтвердження зі сторони Федерального управління авіації США безпеки літака. У ніч на 12 березня управління підтвердило безпечність Boeing 737 MAX.

До закінчення розслідування від польотів відмовилися авіалінії Ефіопії, а також Монголія, Індонезія, Сінгапур та Мексика.

Усі інші авіакомпанії, які оперують сотнями цих літаків, не стали відмовлятися від їхньої експлуатації. Як пише Bloomberg, вони або продовжують польоти 737 MAX, або знаходяться у стані «моніторингу подій», що означає продовження польотів.

На сьогодні жодна з компаній не заявила про відмову від покупки 737 MAX у Boeing. На цьому фоні вартість акцій компанії зміцнилася, вже 12 березня повернувшись до позначки у $400 за одиницю. У самій же Boeing заявили, що літак цілком безпечний. Щоправда, через катастрофу у Ефіопії компанія скасувала презентацію нового Boeing 777X, попередньо заплановану на 13 березня.

В Україні літаки 737 MAX замовили авіакомпанії МАУ та SkyUp. Жодна з них своїх літаків поки що не отримала, але повідомлень про відмову від замовлень не надходило.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS