KMBS Alumni: «Ми використали досвід масонів, Мальтійського ордену та Стенфорда»

Євген Саранцов і Микола Демченко – про специфіку «братства випускників», ментальне зростання над власним бізнесом, життя підприємця в токсичному середовищі і важливість «Великої ідеї»

Микола Демченко (по центру) на зустрічі випускників kmbs

У 2014 році співзасновник юридичної компанії «Правое дело» Микола Демченко вирішив, що потребує бізнес-освіти. І на два роки пішов вчитися до Києво-Могилянської бізнес-школи (kmbs).

2017 року він повернувся до kmbs, але вже в іншій ролі – ініціатора створення Асоціації випускників – активної спільноти для комунікації та партнерства. А у 2019-му Асоціацію було вирішено «розвернути» на 180 градусів і об'єднати випускників навколо платформи, аналогів якої у світі немає. Сьогодні запуском платформи займаються понад 20 учасників. Один із них – Євген Саранцов, випускник kmbs і засновник платформи відкритих інновацій Re:actor.

У чому унікальність платформи? Чим вона може зацікавити й об'єднати нинішніх і майбутніх випускників бізнес-школи? Чому її учасники згодні ділитися заробітком із рідною бізнес-школою? Яку функцію в проекті виконуватиме Mind? Про це Євген Саранцов і Микола Демченко розповіли в інтерв'ю редакції.

Як з'явилася ідея Асоціації? Ви дивилися на досвід західних університетів?

Микола Демченко: Асоціація виникла рік тому. Я прийшов сюди й запитав: «Як ви працюєте з випускниками бізнес-школи?» Мені сказали: «Проводимо події. Хочете – займайтеся предметно, ніхто не обмежує».

Реєстрації передувала робота з виходу на стратегічну ідею: що там взагалі буде зашито, для чого випускникам збиратися, яку цінність вони отримають. Півроку приблизно 30 випускників брали участь у стратегічних сесіях, під час яких ми вивчали досвід масонів, Мальтійського ордену, ком'юніті Стенфордського університету – наш випускник Олександр Стародубцев, засновник ProZorro, саме там навчався й робив звідти прямі трансляції. Також ми дивилися на проекти випускників в Аспені та на схожі приклади в Україні.

Коли ми переглядали закриті ложі та суспільства, то вийшли на такий формат Асоціації, де є ієрархія, є виконавчий директор, двоє людей, які займаються освітніми програмами для випускників, подіями.

Співзасновники платформи Alumni KMBS: «Ми використали досвід масонів, Мальтійського ордену та Стенфорда»
Микола Демченко

А чому зараз вирішили змінити цей формат?

За рік ми зрозуміли, що в наявній моделі мало енергії. Енергія йде від ієрархічного апарату, директорат дає її випускникам. Плюс ми повинні постійно вгадувати, що хоче випускник.

Зараз ми запускаємо платформу, яка об'єднає випускників – а це 1200 осіб. Основна ідея – залучення випускників, щоб вони самостійно генерували енергію, самі для себе.

Як працюватиме ця платформа (Mind розробляє технічну частину powered аlumni kmbs platform для Асоціації випускників)?

Євген Саранцов: Щойно ми помітили превалювання суб'єктності у випускників і їхнє прагнення до створення й реалізації власних проектів – ініціювали відкриту платформу, у якій немає правил, а є лише принципи. Вона побудована на довірі, і її ідея – це право всіх членів Асоціації з дипломами kmbs запускати свої проекти на powered аlumi kmbs platform. Ми запропонували нівелювати офіс, який створював події, продукти тощо. І прибрати членські внески. Оскільки дивно, що ти є випускником бізнес-школи і ще повинен заплатити внесок для членства в Асоціації випускників. Ти за фактом ним є, тому можна сказати, що в нас уже не 100, а 1200 членів Асоціації. Зараз ми робимо так, щоб юридично всі kmbs alumni отримали цей статус.

Коли випускник стає членом спільноти, у нього з'являються три права. Перше – він може до цієї платформи приєднатися, але не займатися організацією проектів. Друге – він може приєднатися і брати участь як суб'єкт і організатор проектів. Третє – він має право не приєднуватися, а просто брати участь у проектах інших випускників на платформі.

Як це структурно виглядатиме?

Євген Саранцов: Ми створюємо три елементи. Перший – інфраструктура, платформа, яку розробляє Mind. Другий – «Велика ідея», яка всіх об'єднує. І третій елемент – це право на суб'єктність. Платформу «Спільнокошт» також буде підключено до збору грошей на нашу «Велику ідею». А також банк-партнер, у якому буде створено ендаумент із гарантованою прозорістю всіх транзакцій. Таким інфраструктурним партнером для powered аlumi kmbs platform виступить банк випускника бізнес-школи – Конкорд банк.

У нас є координатор, що організовує роботу з партнерами, і Development board для Асоціації – шість випускників, завдання яких розвивати саму платформу. Перший борд – камікадзе, як ми себе називаємо. Тому що ми повинні його запустити та відійти в бік. За планом – до вересня цей борд розпустити, а далі зробити пропозиції всім активним мешканцям платформи, щоб вони до неї долучилися.

Співзасновники платформи Alumni KMBS: «Ми використали досвід масонів, Мальтійського ордену та Стенфорда»
Євген Саранцов

Які можливості будуть у випускників на платформі?

Євген Саранцов: Для себе ми ділимо учасників на чотири групи. Є найбільша група – це споживачі, учасники платформи, у яких є статус випускника: вони бачать усі продукти, які їм пропонують інші учасники, можуть у них залучатися. Друга група – бізнес-євангелісти, випускники, які приходять на платформу й хочуть проявити свій бізнес і спеціалізацію.

Третя група – це «коло-майстри», учасники, які не просто розмістили свій бізнес і готові платити внески на Big Idea. Це ті, хто готовий частково організувати співтовариство. Зараз «коло-майстри» створюють «центри» навколо спорту, яхтингу, відкритого консалтингу. У планах – «коло-проекти» з інновацій, стартапів тощо.

Микола Демченко: Вони самі запускатимуть, не ми – це ключове.

Євген Саранцов: Так. І четверта група – це соціальні трансформатори. У нас є десяток крутих проектів у співтоваристві, серед яких боротьба з раком, допомога людям похилого віку, інклюзивність у суспільстві, друзі філармонії. Їм приділятиметься найбільше медіа-підтримки з боку платформи.

Вони не платять внесків за розділ на медіа-платформі, але максимально проявляють себе на ній для того, щоб інші учасники могли приєднуватися та брати участь у цих ініціативах. Соціальний трансформатор розміщує інформацію про власний соціальний проект в окремому розділі на порталі mind.ua і всіляко залучає туди ком'юніті.

Якщо говорити мовою статистики, то з 1200 випускників 100 проявляють себе як активні суб'єкти. Ті, які приєднаються в ролі бізнес-євангеліста, – 70 учасників; 10–20 учасників готові створювати активність – «коло-майстри». І десь десяток буде соціальних трансформаторів. Але основні учасники – це 1100 випускників, які побачать усі ці проекти-цінності і тягнутимуться до продуктів мешканців платформи.

Що це за внесок, який платитимуть бізнес-євангелісти й «коло-майстри»?

Бізнеси, які додаються на powered аlumi kmbs platform, платять добровільні внески від транзакцій – угод між випускниками – на «Велику ідею». А транзакцій між випускниками дуже багато, це сотні тисяч доларів на сьогодні.

Про яку «Велику ідею» зараз йдеться?

Євген Саранцов: «Велика ідея» – це побудова нового кампусу бізнес-школи. Він займе ще один поверх 4-го корпусу НаУКМА, зараз kmbs займає один поверх у цій будівлі. Це велика інвестиція, кілька мільйонів доларів.

Угоди повинні відбуватися через якийсь спеціальний застосунок?

Євген Саранцов: Ні, платформа побудована на довірі. Ми говоримо про те, що ми спочатку людині довіряємо, а вона приймає цей принцип, тому що вчилася тут кілька років і розділяє з нами спільні цінності. Ніхто не має права прийти й перевірити.

Припустимо, мені цікавий сам функціонал. Наприклад, я випускник, переказую іншому випускникові якісь гроші. Я сама вирішую, який відсоток передати на «Велику ідею», або є спеціальна кнопка?

Євген Саранцов: Жодних кнопок. Ви самі говорите: «Супер, відмінно, у нас вийшло, давай на «Велику ідею» скинемо. Скільки? Ось стільки».

Що мотивує випускників допомагати школі?

Микола Демченко: Розвиток себе та свого оточення. Люди приходять вчитися, тому що відчувають потенціал, який не можуть реалізувати. Тут вони трансформуються, а коли повертаються в зовнішнє середовище, то бачать, що там їх вже не розуміють, вважають мрійниками. Вони й компанія, у якій працюють, говорять різними мовами.

Співзасновники платформи Alumni KMBS: «Ми використали досвід масонів, Мальтійського ордену та Стенфорда»
Микола Демченко

Євген Саранцов: У всіх така ж історія. І тут потрібно або змінювати місце роботи, ставати підприємцем, або змінювати середовище навколо себе. Тому що в цій бізнес-школі дійсно дають не тверді знання, а досить філософські, інший спосіб мислення.

Виходить, що люди готові вкладати в те, щоб сформувати середовище однодумців?

Микола Демченко: Коли ми працювали над ідеєю створення Асоціації, то побачили, що бізнес випускників перебуває в токсичному зовнішньому середовищі – держава, оточення. А оскільки бізнес не може існувати окремо від цього середовища, він постійно з ним взаємодіє, то необхідно це середовище спочатку змінити – і бізнес буде рости автоматично.

Тому в ідеї ми постановили, що Асоціація і співтовариство випускників – це платформа зі створення, розвитку проекту соціальної трансформації. Тому що нас усіх об'єднує і пов'язує те, що ми всі тут управлінці, здатні створювати і проводити зміни.

Головна ідея – щоб випускники бізнес-школи виступали реалізаторами українського плану Маршалла щодо зміни й поліпшення навколишнього середовища.

Ви сказали, що бізнес випускників перебуває в токсичному середовищі. А сам бізнес випускників – що кардинально їх відрізняє від цього середовища? Вони не дають хабарів?

Микола Демченко: Сьогодні вранці була зустріч з одним з випускників, який свій бізнес почав 10 років тому, а минулого року закінчив бізнес-школу. За цей рік навчання він змінився так, що переріс свій бізнес. Він каже: «Єдине, що я зараз можу з цим бізнесом зробити, – це продати його, тому що мені там уже не те, що некомфортно, мені не хочеться приходити, мені нецікаво. А цікаво, наприклад, організовувати медичний туризм в обидва кінці – з України і в Україну».

Зараз він заходить в якийсь проект по крохмалю, а йому кажуть, що ринок споживання крохмалю в Україні насичений, сенсу немає. Але він підійшов з іншого боку: зараз у Європі приймається закон, що всі пластикові трубочки, стаканчики й подібне має виготовлятися з біорозкладних матеріалів. Ось ті стаканчики – у нас біля кулера – вони зроблені з крохмалю. Тобто ринок крохмалю – це не харчове споживання, а це також споживання його в одноразовому посуді.

Євген Саранцов: Виходить, що дуже змінюється запит. Тобі вже нецікаво просто накопичувати ресурси, хочеться створювати цінність. Вона необов'язково повинна виражатися в «білому» бізнесі, податках. Ця цінність уже пов'язана з певним імпактом, тобто впливом на стан речей в країні.

Співзасновники платформи Alumni KMBS: «Ми використали досвід масонів, Мальтійського ордену та Стенфорда»
Євген Саранцов

Тому випускники воліють купувати у випускників – через схожі цінності?

Микола Демченко: У першу чергу, так.

Євген Саранцов: Насправді, якщо ти хочеш зробити кар'єру венчурного інвестора, то тобі потрібен диплом Стенфорда не стільки як саме знання, а як статус члена цієї спільноти. Тому що 60% венчурного ринку – це люди з дипломами Стенфорда.

Якщо помріяти про те, що ми всіх організуємо в подібне товариство, то суми наших ресурсів достатньо, щоб робити найкрутіші проекти в Україні.

Додаткова мотивація купувати у випускників якраз не в тому, щоб просто профінансувати «Велику ідею». Чим більша школа, тим більше ком'юніті. Чим більше ком'юніті, тим більша школа.

Тому, коли ти інвестуєш з проведеної транзакції, зростає твій бренд, статус твого диплома, твої можливості для соціальних трансформацій, здатність рейзити більше ресурсів, клієнтів тощо. І завтра, коли ти станеш випускником, ти вже розумітимеш, що ти не один. Ти щонайменше можеш отримати тут перших клієнтів або партнерів, нетворкінг.

Тобто частина грошей з транзакцій перераховуватиметься на будівництво нових корпусів, розширення школи, також буде направлятися на те, щоб забезпечувати функціонування платформи? На чому зароблятиме платформа?

Євген Саранцов: Платформа не заробляє, це принципово. Гроші йдуть лише на підтримку інфраструктури. Внески з транзакцій у повному обсязі спрямовуються на «Велику ідею».

Ми запропонували нашим активним учасникам у ролі «коло-майстра» і бізнес-євангеліста оформити передплату, вона річна. На три місяці – це $360, на шість місяців – $576 і на рік – $864. Ці гроші повністю покривають контракти з нашими інфраструктурними партнерами. А далі випускника, суб'єкта, коли він отримує доступ до інфраструктури, ніхто не обмежує розвиватися на цих платформах, створювати цінності, проводити івенти, піарити свій продукт, писати колонки, знімати відео з нашим медійним партнером, «рейзити» більше внесків.

Ми хочемо публічно показувати, скільки пройшло транзакцій. Нам було б цікаво порівняти, якщо ви як суб'єкт згенерували великий трафік на свою активність (наприклад, бізнес-проект), то чи генеруєте ви взагалі внески на «Велику ідею» або просто просуваєте на платформі свої бізнес-інтереси? Імпакт-інвестування має стати модним серед учасників платформи.

Теоретично ви зможете за щось виключити з ком'юніті?

Євген Саранцов: Ми не можемо виключити. У нас є довіра за замовчуванням. Так, у кожного учасника є право бути в будь-якій ролі. Судді, що проводить арбітраж або говорить: «Цього виключити, а цього додати» – його немає. Це система, близька до блокчейну.

Микола Демченко: Тут підключається така логіка. Наприклад, я перерахував перший внесок від угоди з випускником на «Велику ідею». Я розумію, що в підрядниках у мого бізнесу є й інші випускники. Вони були до цього, а з 1 квітня ми на основі публічного договору домовилися, що вони теж робитимуть внески.

Отже, у цій угоді беруть участь двоє. Той, хто платить гроші, і той, хто їх приймає і створює цінність для випускника. Ця довіра з двох боків, тому що я обираю постачальником випускника, апріорі маю до нього довіру за рахунок бізнес-школи, але гроші відправляю я.

Виходить, що я теж є учасником цієї угоди. Якщо я відправляю гроші, вибираючи серед великої кількості постачальників підрядником саме його, а він, наприклад, не робить внесок на «Велику ідею», то в мене виникає питання в цінностях цієї людини.

Може, він не розуміє або не знає про неї. Я можу сказати, а можу не говорити. Тобто я можу мовчки зробити висновок – на жаль, не спрацювалися. Але якщо він це зробив, якщо він надав хорошу послугу, то в нашому оточенні йде миттєва рекомендація. Якщо хтось звертається із запитом «А порекомендуй мені того, хто...», у мене в голові моментально виникає образ лише однієї людини – випускника, з ким я спрацювався, і я його рекомендую, тим самим фінансую «Велику ідею», розвиваю платформу й себе.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS