Як завжди, по понеділках Mind знайомить читачів із найбільш захоплюючими сюжетами, які хвилюють глобальну індустрію, пов'язану з виробництвом та торгівлею енергоресурсами.
Виклик – вітропарк від мільярдера
Конфлікт – що спільного в нафтових гігантів і тютюнових корпорацій
Партнерство – чому американці купують російські акції, крім акцій «Газпрому»
Інтрига – головні вороги Джорджа Сороса, якому пророкують покупку «Укргазвидобування»
Бонус – смерть у Tesla
«Одержимий» нафтовий магнат будує найдорожчу вітряну електростанцію в США. Як він планує заробити на альтернативній енергетиці?
За 60 років кар'єри в бізнесі Філ Аншутц володів нафтовими родовищами, залізничними компаніями, оптоволоконними лініями, вольфрамовими шахтами, кінотеатрами, хокейним клубом L.A. Kings і баскетбольною командою Lakers, а також стадіоном Staples Center, де вони виступають з домашніми матчами.
Аншутц фінансував музичний фестиваль Coachella, керував концертною ареною O2 в Лондоні та готелем The Broadmoor на 784 номери в Колорадо-Спрінгз. Він спонсорував зйомки фільму «Хроніки Нарнії» і світове турне зірок шоу-бізнесу пам'яті Майкла Джексона. Аншутц не просто любить унікальні справи – він одержимий. «Моя дружина називає це психозом», – говорить він зі сміхом в інтерв'ю Forbes.
Але найбільше Аншутца вабить нафтобізнес – це його слабке місце. Видобуток викопного палива дозволив бізнесмену заробити капітал, який Forbes оцінює в $11,5 млрд (41-е місце в рейтингу 400 найбагатших американців). Зараз нафтова компанія Аншутца закінчує розвідку на території в 500 000 акрів у Вайомінгу. За попередньою оцінкою, видобуток тут може принести близько $2,5 млрд доходу. Але Аншутц розраховує отримати ще більше, продавши родовища великим гравцям, ділянки яких вклинюються на підконтрольну йому територію.
79-річний Аншутц каже, що його наступна і, можливо, остання масштабна інвестиція взагалі не пов'язана з нафтою. Тепер «король викопного палива» зайнявся будівництвом найбільшої у США вітряної електростанції. 1000 вітрогенераторів розмістяться на ділянці в 320 000 акрів у Вайомінгу, де розташоване ранчо Аншутца. Бюджет проєкту – $5 млрд. Ще $3 млрд вимагатиме будівництво нової лінії електропередач для доставки електрики в енергомережу Каліфорнії, яка зможе забезпечити попит 1,8 млн споживачів.
Близько десяти років Аншутц витратив на те, щоб отримати всі дозволи на будівництво вітропарку. Робочі проклали 95 миль нових доріг і підготували 115 майданчиків для першого етапу реалізації проєкту, що має стартувати 2020 року та завершитися у 2025-му. Аншутц виклав $400 млн зі своєї кишені й тепер шукає партнерів для спільного фінансування. Але він нікому не має наміру віддавати контроль над проєктом.
Думаєте, Аншутц замислив побудувати вітропарк, аби обілити свою репутацію? «Ні, я роблю це, щоб заробити гроші», – стверджує магнат. Хоча він визнає проблему надлишку вуглекислого газу в атмосфері, але не вважає її екстремальною, як вважають деякі. Вирішальну роль зіграв новий закон Каліфорнії, що передбачає повний перехід на використання поновлюваних джерел і відмову від викопного палива до 2045 року. Аншутц має намір отримати з цього вигоду.
Був тільки один момент, коли він розмірковував, чи не відмовитися від своїх грандіозних планів. Це сталося, коли законодавці Вайомінгу вирішили піти назустріч вугільному бізнесу й задумали запровадити новий податок на вітроенергетику в розмірі 0,1 цента за 1 кВт*год – перший у США. Навіть такі невеликі цифри мають значення, коли ви плануєте виробляти 12 млрд кВт*год електроенергії на рік.
У певному сенсі такий удар став одночасно і прихованим благословенням. Останніми роками технічні характеристики вітрових турбін значно покращилися, вони стали більш потужними й ефективними. Загальна вартість генерації кіловат-години з енергії вітру без субсидій тепер становить 4,3 цента замість 13,5 цента десять років тому. З урахуванням федеральних податкових пільг для поновлюваної енергетики, витрати Аншутца мають бути ще нижчими – у межах 3 центів за 1 кВт*год. Стільки ж, за даними Міненерго США, зараз у середньому коштує електроенергія з вітру на території Сполучених Штатів. Довгострокова стратегія Аншутца полягає в тому, що в міру того, як закінчуватиметься термін дії податкових пільг і наближатиметься 2045 рік, ціни на електроенергію з вітру в Каліфорнії зростатимуть.
У суді Нью-Йорка почалися резонансні слухання, під час яких ризикує спливти на поверхню безліч непривабливих подробиць про бізнес нафтовидобувних компаній, що багато років вводили в оману інвесторів і споживачів.
«Це юридичне протистояння схоже на те, як мафіозі Аль Капоне постав перед судом, коли його звинуватили в ухилянні від сплати податків. Тільки зараз у центрі уваги – компанія ExxonMobil, що приховувала наукові дані про шкоду викопного палива для клімату», – пише The Verge.
ExxonMobil звинувачують у тому, що вона довгі роки навмисне недооцінювала у звітності негативні наслідки видобутку викопного палива, щоб нарощувати прибуток. Якщо прокурори доведуть її провину, справа може послужити початком для виплати багатомільярдних штрафів нафтовими гігантами. У такий спосіб вони будуть притягнуті до відповідальності за катастрофічні наслідки, які зараз відбуваються в різних регіонах через кліматичні зміни.
Спостерігачі зазначають схожість цієї історії з ситуацією, коли тютюнові корпорації були змушені заплатити великі суми за приховування інформації про зв'язок куріння з онкологічними захворюваннями.
Одним із таких експертів є історик з Гарварда Наомі Орескес, яка вивчала вплив нафтових корпорацій на громадську думку про зміну клімату. Вона звертає увагу на однакові PR-стратегії, які використовують виробники тютюну, азбесту, нафти й газу, щоб зберегти свою репутацію. Наприклад, у заяві ExxonMobil робиться акцент на політичних мотивах розслідування проти компанії, яка стала результатом скоординованих зусиль декількох груп впливу. А юристи, що представляють їхні інтереси, беруть участь також у інших судових процесах проти промисловості.
Також є свідчення того, що ExxonMobil з разючою точністю передбачила рівень викидів парникових газів у 415 ppm на 2019 рік ще 1982 року. Нещодавно було розсекречено доповідь корпорації «для службового користування» з питань клімату.
Цей історичний документ підтверджує, що нафтовики майже 40 років тому були чудово обізнані про антропогенні причини й можливі наслідки глобального потепління, але навмисно сіяли сумніви з цього приводу.
Про це ж говорив минулого тижня під час слухань у конгресі США Мартін Хофферт – вчений-консультант, який працював на Exxon Research & Engineering у 1980-х роках.
За його словами, ще 1982 року нафтовий гігант знав, що спалювання викопного палива призведе до підвищення рівня CO2 і, отже, до глобального потепління.
Інвестори із США, незважаючи на санкції, 2019 року виявилися головними покупцями російських акцій – на компанії з Уолл-стрит припала більш ніж половина зарубіжних інвестицій. При цьому з 2013 року частка американських фондів у обсязі іноземних інвестицій у російські акції зросла на 25%.
Станом на ІІ квартал 2019 року американська фонди купили акції російських публічних компаній на $79,3 млрд – це на 58% більше, якщо порівнювати з 2015 роком. Щоб не зіткнутися з проблемами, фонди уникають інвестицій у компанії, що потрапили під санкції (наприклад, Ощадбанк і «Газпром»). Вони віддають перевагу акціям «Яндекса» або мережі продуктових магазинів «Магніт». І невипадково: за рік російські акції, за даними інвестиційного фонду VanEck Russia, виросли на 23,4%. Індекс S&P 500 за той же час зріс лише на 19,9%, а індекс ринків MSCI – лише на 8,45%.
Інвесторам подобається макроекономічна стабільність. Також старший портфельний менеджер компанії Emso Asset Managementen Ерік Джейвіра пояснює: у Росії можна отримати хороші відсотки, тимчасом як у Європі третина держоблігацій показують нульову або від'ємну дохідність.
Російські цінні папери вважаються «тихою гаванню», хоча західні лідери звинувачують Росію «у внутрішніх потрясіннях». Але водночас темпи зростання європейської економіки сповільнюються, що може призвести до зниження попиту на російську нафту і газ. Сповільнюються темпи зростання економіки й в Китаї, а Росія звертається до цієї країни за інвестиціями та партнерством. «Росія стала виглядати привабливо, але це триватиме лише доти, поки невдоволення Вашингтона направлено на Пекін, а не на Москву», – попереджає Forbes.
Розмови про те, що американський філантроп і фінансист Джордж Сорос стане одним із власників компанії «Укргазвидобування», – серед найпопулярніших на українському ринку. Це провокує особливий інтерес до його інтерв'ю, опублікованого в газеті New York Times минулого тижня.
У цьому інтерв'ю Сорос зізнався, що підтримує підвищення податків для багатих. «Фінансисти викликають у людей підозру. Я відчуваю в цьому моральну дилему. Коли я домігся успіху, вона сковувала мене й заважала заробляти гроші», – пояснив він.
Глава Китаю Сі Цзіньпін – «головний ворог відкритого суспільства», впевнений Сорос. «Це абсолютно інша система. Вона повністю протилежна нашій, діаметрально протилежна» – так він каже про специфіку Китаю. При цьому Сорос не вважає себе «антикитайським» – він виступає виключно проти Сі. Фінансист розповів у інтерв'ю, що США повинні чинити тиск на компанії на кшталт Huawei, щоб вони допомогли Китаю стати відкритим.
Заслуговує на увагу також уявлення Сороса про межі впливу Уолл-стрит – ділового центру Нью-Йорка. Він вважає, що представники Уолл-стрит не зможуть сильно вплинути на майбутні вибори президента в США. «В Америці головних вулиць (Main Street) більше, ніж Уолл-стрит. Так що я не думаю, що Уолл-стрит зможе вибрати президента, це лише джерело грошей», – сказав Сорос.
У лютому цього року американський лікар Омар Аван загинув у аварії, у яку потрапив на Tesla Model S. Тепер його сім'я подала в суд на виробника електрокара.
У позові йдеться про те, що Авана могли врятувати, якби дизайн автомобіля дозволяв відкривати двері з боку вулиці.
У Model S дверні ручки висуваються тільки після того, як до дверей підноситься брелок. У позові стверджується, що на момент аварії ручки були «всередині» дверей, через що люди, які перебували поруч, не змогли витягнути Авана з автомобіля, що палав. За словами адвоката, лікаря можна було врятувати, оскільки він помер через отруєння чадним газом. Також адвокат зазначив, що Tesla не попереджає покупців електрокарів про проблеми, які можуть виникнути через дизайн дверних ручок.
Telegram-канал автора: ROTHSCHILD QUEST: ENERGY TRENDS