«Українці зможуть користуватися інтернетом під час польоту в літаку. Авіаперевізники отримали законну можливість використовувати технології супутникового зв'язку», – про це нещодавно голосно заявили прем'єр Олексій Гончарук і представники Мінцифри.
Як же без дозволу уряду наші співвітчизники раніше виходили в online під час польотів? Які тарифи виставляють постачальники послуг? І яку швидкість можуть забезпечити? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.
Що коїться у світі? Великі іноземні авіакомпанії почали пропонувати своїм пасажирам послуги доступу в інтернет ще на початку 2000-х. Через 20 років вже понад 80 авіаперевізників обладнали частину свого флоту спеціальним устаткуванням для прийому сигналу.
За даними Statista, в 2017 році у понад 4600 літаків Airbus і Boeing були доступні розваги (інтернет і ТВ) в польоті. Більшість таких бортів обслуговує далекомагістральні рейси. Хоча останніми роками дедалі більше авіакомпаній пропонують пасажирам не нудьгувати і під час недовгих польотів.
Дані дослідження Global Traveler свідчать: у 2018 році 94% пасажирів по всьому світу відзначали, що Wi-Fi робить переліт комфортнішим, а 30% звертають увагу на його наявність під час купівлі квитків.
Statista прогнозує: у 2020 році ринок підключень до Wi-Fi у літаку досягне $4,9 млрд. А до 2035 року оборот може злетіти до $20 млрд. Такими є прогнози Лондонської школи економіки.
Як ця «штука» працює? Виробники встановлюють у літаках обладнання (антени, маршрутизатори і т.д.), які дозволяють їм приймати і передавати сигнал пасажирам від двох джерел: супутників і – іноді – від наземних станцій.
Авіакомпанії укладають договори з глобальними провайдерами, що володіють цими «джерелами сигналу» або співпрацюють із супутниковими операторами. Зараз у світі функціонує близько десятка великих постачальників послуг: Inmarsat, Panasonic Avionics зі своєю європейською «дочкою» Aeromobile, Eutelsat, SES, Viasat, Thales, Gogo тощо.
Окремі договори з провайдерами можуть укладати і мобільні оператори. Зв'язок буде доступним на бортах, на яких встановлено обладнання цього провайдера. «Коли пасажири виводять свій телефон з режиму «У літаку», його сигнал передається з антени літака через супутник у нашу наземну мережу. Вона використовує унікальний номер SIM-карти, щоб підтвердити, що у «домашнього» оператора мобільного зв'язку є угода про роумінг з нами. Після підтвердження пасажиру відкривається доступ в інтернет», – пояснюють технічні нюанси в Aeromobile.
Під час польоту пасажири отримують доступ до інтернету по Wi-Fi. Прості інструкції з підключення є в бортових журналах і на сайтах авіакомпаній. «З'єднання з інтернетом може бути встановлено невдовзі після зльоту, коли повітряне судно набере висоту понад 10 000 футів (3048 м. – Mind). Коли борт знизиться до цієї висоти, з'єднання буде розірвано. Можливо, під час польоту інтернет буде тимчасово або повністю недоступним через стан супутникового зв'язку, або ж при прольоті через території певних регіонів або країн, де діють обмеження (наприклад, Китай)», – уточнюють деталі у KLM.
Яку швидкість забезпечують постачальники послуг? Супутниковий зв'язок – один з «найоперативніших». Останніми роками гравці ринку інвестують у супутники й обладнання, що працюють у Ka-діапазоні частот. Він дозволяє отримувати швидкість завантаження 20-30 Мбіт/с, вивантаження – 3-6 Мбіт/с.
Хоча частина ринку продовжує працювати в Ku-діапазоні. У цьому спектрі швидкість передачі даних ще менша: завантаження – 8-10 Мбіт/с, вивантаження – 1 Мбіт/с.
І це оптимальні, теоретичні показники: чим більше пасажирів на борту користується Wi-Fi, тим менший «обсяг» дістається кожному з них.
Скільки коштує «свобода» в польоті? У цьому питанні – хаос і розбіжності. Тарифи можуть залежати від багатьох чинників: швидкості доступу, об'єму трафіку, часу польоту, типу літака і т.д. Їх встановлює авіакомпанія в партнерстві з провайдером зв'язку або мобільний оператор за договором роумінгу. Деякі авіаперевізники заманюють пасажирів безкоштовним доступом до мережі або деяких меседжерів і соцмереж.
Mind промоніторив дані іноземних авіакомпаній, борти яких приймає аеропорт «Бориспіль». У більшості є послуга доступу в інтернет. Ось кілька прикладів.
Lufthansa й Austrian пропонують два однакових пакети на рейсах малої і середньої протяжності. Оплачувати доступ можна не лише грошима, а й милями з програм лояльності: FlyNet Mail and Surf (швидкість до 600 Кбіт/с, менше 1 години: 3 євро або 1000 миль, від 1 до 2 годин: 5 євро або 1700 миль, понад 2 годин: 7 євро або 2300 миль), FlyNet Stream (швидкість до 15 Мбіт/с, менше 1 години: 7 євро або 2300 миль, від 1 до 2 годин: 10 євро або 3400 миль, понад 2 годин: 12 євро або 4000 миль).
Також у Lufthansa є три пакети для міжконтинентальних рейсів: FlyNet Chat (до 64 Кбіт/с, 7 євро або 2300 миль), FlyNet Mail and Surf (до 400 Кбіт/с, 17 євро або 5500 миль), FlyNet Mail and Surf Plus (обмеження трафіку даних – 1 ГБ, 29 євро або 9500 миль).
У Turkish Airlines усе простіше. Пасажири бізнес-класу отримують безкоштовний доступ. Гості з економ-класу платять $9,99 за годину або $14,99 за 24 години.
У Air France є три пакети: безкоштовний Pass Message для спілкування в месенджерах (WatsApp, iMessage, Wechat тощо); Pass Surf для перегляду й інших сайтів за 3 євро (короткі рейси), 5 євро (середньомагістральні), 8 євро (далекомагістральні). «Третій пакет – Pass Stream – надає можливість високошвидкісного з'єднання: ви можете дивитися сайти, кіно й улюблені серіали», – повідомляє авіакомпанія, але швидкість не уточнює. Цей пакет доступний на далекомагістральних рейсах за 30 євро за весь переліт.
Qatar Airways повідомляє про два пакети: Wi-Fi і Super Wi-Fi. У другому швидкість удесятеро вища, ніж у першому. Показники не уточнює. Тарифи також лишаються таїною: вартість встановлюється мобільними операторами пасажирів.
А що пропонують в Україні? 15 січня уряд прийняв постанову «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2005 року № 1208 та від 9 червня 2006 року № 815». Норми цього документа дозволили компаніям працювати в ка-діапазоні частот. «Тепер українські авіаперевізники отримали законну можливість використовувати технології супутникового зв'язку і надавати пасажирам доступ до інтернету», – відрапортували представники Мінцифри.
Виникло логічне запитання: «Яким саме авіакомпаніям?». У жодного вітчизняного авіаперевізника немає літаків з обладнанням в ка-діапазоні. Єдина українська компанія, яка вже кілька років поспіль обіцяє запустити Wi-Fi на бортах, – МАУ. Але у неї обладнання в ku-діапазоні. Кабмін «відкрив» цей спектр ще в березні минулого року.
У Мінцифрі дипломатично ухилилися від відповіді: «Ми не приймаємо рішення під когось. А даємо можливості для розвитку всієї галузі».
На ринку ж сумніваються, що інші вітчизняні авіаперевізники готові найближчим часом «ввімкнути» інтернет у польоті: це мільйонні і практично неокупні інвестиції в обладнання для наших компаній, орієнтованих на економ-сегмент. Наприклад, ірландський лоукост Ryanair відмовився від цієї послуги, пояснюючи, що вона не принесе прибутку. Представники вітчизняного лоукоста SkyUp наразі не відповіли на запитання Mind.
Розгадати цей «ребус» виданню допоміг телеком-експерт, народний депутат Олександр Федієнко: «Думаю, зміни ухвалено не для авіакомпаній, а для глобального супутникового провайдера, який мав намір вийти на український ринок. Чув, що один із великих гравців ще кілька років тому почав «просувати» вирішення цього питання».
Ім'я цього глобального гравця Mind знайшов у пояснювальній записці до ухваленої постанови. У ній говориться, що проєкт розроблявся, серед іншого, і на основі пропозицій Inmarsat, що розвиває мережу в ка-діапазоні.
Чому МАУ не «вмикає» Wi-Fi? Вперше про готовність запустити нову послугу і подальше оснащення чотирьох далекомагістральних Boeing 777-200ER спеціальним обладнанням авіакомпанія заявила ще наприкінці 2017 року. Відтоді топи компанії періодично пояснювали, що запуск відкладається через законодавчі обмеження і бюрократичні процедури.
Як ми писали вище, обмеження Кабмін зняв спеціальною постановою навесні минулого року. Після цього ексочільник МАУ Юрій Мірошников послався на необхідність отримання численних дозволів та ліцензій.
Олександр Федієнко пояснив Mind, що отримати потрібний пакет документів нескладно і недорого. «Мабуть, реальна причина відтермінування – в іншому. Можу лише припустити, що виникли складнощі в інтеграції бортового обладнання з внутрішньою цифровою платформою МАУ. Також, ймовірно, не вдається укласти договір із глобальним супутниковим провайдером на вигідних для авіакомпанії умовах», – вважає експерт.
У МАУ на запити та дзвінки видання не відповідають.
Отже, виходить, що жодна українська компанія не надає послугу доступу в інтернет у польоті? Ні, це не так. Як ми писали вище, договори з супутниковими провайдерами можуть укладати і мобільні оператори. І давно це роблять.
«Наша компанія розпочала співпрацю з Aeromobile ще в 2007 році. Тоді було укладено стандартний договір на надання роумінг-послуг. Але оскільки ціна на таку досить незвичну послугу роумінгу була доволі високою через дорожнечу на міжоператорському рівні, не всі наші роумери могли собі дозволити користуватися зв'язком на борту літака. Надалі з розвитком мобільної передачі даних і висхідним потоком українських туристів ми побачили перспективи в розширенні спектру надаваних роумінг-послуг саме з супутниковими операторами», – розповідають ув прес-службі lifecell.
У 2016 році оператор ініціював перемовини з Aeromobile про надання преференційних тарифів. «Це дозволило нам уже з серпня 2017 року зробити набагато доступнішим мобільний зв'язок у літаках для абонентів lifecell. Зараз тарифи такі: 100 грн/хв, 200 грн/Мб, 25 грн/смс. У 2018-2019 роках щомісяця близько 1500 – 2000 наших абонентів змогли скористатися послугами роумінгу в мережі Aeromobile. А обсяги споживаних ними послуг зв'язку подвоюються з року в рік», – уточнюють у компанії.
У «Київстар» розповіли Mind, що також вже довгий час пропонують послуги в роумінгу на бортах деяких літаків, де встановлено обладнання провайдерів AeroMobile і OnAir. «З цими компаніями ми працюємо, тому що вони – лідери ринку і надають послуги для авіакомпаній, які користуються популярністю в українців. Зокрема, з Turkish Airlines, AirFrance, KLM, Lufthansa й іншими», – пояснюють у прес-службі «синього» оператора.
У листопаді 2019 року «Київстар» запустив окремий тариф для контрактних абонентів: безлімітний мобільний інтернет на бортах літаків, де працює обладнання AeroMobile. Вартість пакета на одну добу – 300 грн. Після перевищення обсягу в 100 МБ вмикається обмеження швидкості 128 Кбіт/с. «З цим партнером нам вдалося укласти нові вигідні умови співпраці, які дозволяють подавати такі тарифи нашим клієнтам. Також ми ведемо переговори з OnAir», – розповідають у «Київстар».
Перші результати запуску нового тарифу оператор коментує ухильно. «Це нішева послуга, якою регулярно користується невелика кількість наших клієнтів. Ті люди, яким необхідно залишатися на зв'язку навіть під час польоту, наприклад, для спілкування з колегами та вирішення робочих питань», – пояснюють у «Київстар».
У «Vodafone Україна» повідомили Mind, що на даний момент питання тарифів і співпраці з Aeromobile або іншими провайдерами перебуває на етапі опрацювання.