Реальний досвід реального сектору: як МСБ пережив «ковідний» 2020-й

З якими викликами довелося зіткнутися і наскільки допомогли держпрограми підтримки

Фото: УНІАН

Нещодавно у Києві на Майдані Незалежності відбувся мітинг SaveФОП, на якому підприємці протестували проти запровадження локдауну в Україні. Попри мирний протест мітингувальників, не обійшлося і без втручання силовиків. Останні застосували проти підприємців силу та сльозогінний газ. 

Mind стежить за перебігом подій і буде повідомляти про актуальну ситуацію. Також разом з Європейською Бізнес Асоціацією ми проводимо опитування представників бізнесу щодо того, наскільки протягом останнього року в Україні змінились умови ведення бізнесу. І закликаємо підприємців відповісти на поставлені в опитувальнику запитання – для того, щоби краще розуміти реальну ситуацію з бізнес-кліматом в Україні та максимально сприяти розв'язанню наявних проблем. 

Наразі пропонуємо деякі коментарі підприємців – зокрема, з приводу змін фінансового становища, стосунків із клієнтами, партнерами, постачальниками.

Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Володимир Дяченко, 
компанія «Трансресурс мережа» 

Спеціалізується на продажу теплових насосів повітря-вода та монтажі систем опалення

Про фінанси

Насамперед з початком пандемії банки почали зрізати всі можливі овердрафти. Три наші компанії, які працювали з Приватбанком і мали овердрафт від 150 000 грн до 1 млн грн, були вимушені залучати власні кошти для виконання робіт від замовників. Майже всі наші продажі та роботи виконувалися за передоплатою від замовника на рівні 30-40% в залежності від об’єкта. Отже нам потрібно було ще більше вкладати власних коштів для ведення бізнесу.

У той же час кредити 5-7-9% досить специфічні і не дають можливості отримати позику для збільшення обігових коштів.

Про персонал

На жаль, у період пандемії ми змушені були звільнити 20% персоналу, оскільки обсяг замовлень значно зменшився. Деякі профільні виставки були або перенесені, або проведені із значно меншою кількістю людей, аніж зазвичай. У свою чергу це негативно відобразилося на продажах наших товарів.

Крім того, закрилася програма IQenergy, яка давала нашим клієнтам змогу отримати компенсацію в розмірі 35% від суми контракту. Для покращення продажів ми запустили власну програму розстрочки: пропонуємо клієнтам купувати наші теплові насоси за схемою «50% передоплати», а залишок розбиваємо на 3-5 місяців. І в деяких перемовинах це стає мотивацією для співпраці з нами.

Про постачальників

Разом із банками відреагували і постачальники товарів на внутрішньому ринку: вони зменшували термін оплати за рахунками, і в решті решт все доходило до сплати отриманих товарів протягом 1-3 банківських днів.

Про плани

На початку нашої роботи ми навіть прораховували можливість налагодження власного виробництва в Україні. Проте, для отримання гарних цін від виробників комплектуючих, потрібно закупити дуже велику їх кількість. Попри те, що маємо власні складські приміщення, ще потрібно виробниче приміщення не менше 200-300 кв.м., і найголовніше – кваліфікований персонал. Склавши витрати та кількість обігових коштів, зрозуміли, що дешевше и меньш ризиковано купувати разові партії у Китаї.


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Тетяна Проскурня,
адвокатське об’єднання «Група Бізнес партнерів»

Забезпечує правовий супровід господарської діяльності малого та середнього бізнесу

Карантинні заходи звичайно внесли свої корективи в роботу адвокатського об’єднання, тому що у нашій діяльності багато що залежить від нормального функціонування бізнесу. Але представники українського бізнесу – доволі «міцні горішки». Незважаючи на загальну депресію, пов’язану з карантинними заходами, наші клієнти намагалися всіма силами підтримувати свій фінансовий стан стабільним задля запобігання скорочення штату працівників. Усі знають, як важко підібрати ефективну команду і як легко її втратити. Тож, малий і середній бізнес з усіх сил тримався і запроваджував креативні підходи до клієнтів, освоював нові виклики життя онлайн.

Про фінанси й умови ведення бізнесу

Стосовно заходів держави, скерованих на підтримку бізнесу, то дійсно було введено деякі пом'якшення щодо штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та сплату податків, надано право фізичним особам-підприємцям отримати допомогу на дітей, самозайнятих осіб звільнено від сплаті ЄСВ на час дії карантину. Але поряд з цим, бізнес зіткнувся з повальним блокуванням податкових накладних.

Крім того, почастішали випадки, коли платники податків потрапляли під критерій «ризикових контрагентів». Для виведення суб'єкта підприємницької діяльності з цього «статусу» потрібно пройти певну процедуру, яка забирає багато часу. Такі заходи послаблюють бізнес, призводять до втрати грошей та створюють репутаційні ризики.

На жаль, не можу сказати добрих слів і на адресу правоохоронної системи. Замість того, щоб підтримати бізнес у такий важкий період, на підприємства приходили з обшуками за надуманими кримінальними провадженнями, вилучали та арештовували активи. Дуже прикро, що такі дії застосовувались саме до тих, хто всіма силами не падав духом та тримався на плаву, намагаючись вистояти в цю кризу за часів світової пандемії. Звичайно така «підтримка» ще сильніше демотивувала і без того ослаблений бізнес. 

Тому, новина про локдаун в Україні викликала хвилювання. Зрозуміло, що підприємцям доведеться розраховувати лише на власні сили. Знекровлений бюджет навряд чи може чимось допомогти.


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Джелал Гусейнов,
Formative Partners

Компанія виводить українські компанії на міжнародні ринки, представляє інтереси іноземних інвесторів у Східній Європі, здійснює юридичний супровід

Formative Partners, як і інші компанії, стали свідками локдауну в березні-2020 по всьому світі і, зокрема, в Україні.

З точки зору рішення держави заходи зрозумілі та логічні: виграти час і адаптувати сферу охорони здоров'я для безпеки населення України.

Однак бізнесу тут не позаздриш. Довелося вживати заходів для підтримання ліквідності з урахуванням витрат і відповідального підходу збереження робочих місць, ефективності роботи віддалено, щоб не вплинути на терміни та якість послуг, що надаються, і з розумінням поставитися до ситуації своїх клієнтів, адже це все ланки одного загального ланцюжка.

Про фінанси

У першу чергу, ми вдячні бізнес-центру «Регус», з яким вдалося знайти компроміс щодо орендної плати в той час, як більшість бізнесів зіткнулися з великими труднощами за цією статтею витрат.

Ми уважно вивчили Постанову Кабміну від 22 квітня 2020 №306  «Про затвердження Порядку надання та повернення коштів, спрямованих на фінансування допомоги по частковому безробіттю на період карантину» і спробували, зокрема і зі спортивного інтересу, як воно працює на практиці і чи працює взагалі.

Незважаючи на те, що штат компанії невеликий (чотири юриста, бухгалтер/фінансист і маркетолог), ми підготували і подали заяви, відомості, інформацію про компанії в міський центр зайнятості. На початку, зіткнулися з певними неточностями, але надалі вони були виправлені завдяки консультаціям працівників міського центру.

Вже за місяць, після перевірки всіх підтверджувальних документів, що ми прозора компанія і реальний сектор, почали отримувати на рахунок 2/3 заробітної плати працівників. Це, звичайно, невеликі суми, але те, що механізм працює, було однозначним плюсом. Крім того, ми дотримувалися всіх карантинних заходів згідно з вимогами для отримання компенсації.

Як реформували бізнес

Оскільки під час карантину Верховна Рада ухвалила закон про ринок землі, ми паралельно віддалено зайнялися цією сферою. Документ – компроміс між державними інтересами та прагненнями бізнесу. Після карантину ми почали успішно впроваджувати в життя дану практику. Набирали окрему команду, проводячи співбесіди з новими юристами та потенційними регіональними менеджерами, які на місцях могли б комунікувати з фермерами.

З одного боку, ми ризикнули, а з іншого – враховуючи наявність поточних клієнтів і нову «посткарантинну» практику, літо було дуже активним, бізнес наганяв згаяний час. І в результаті всі ці чинники виправдали себе.

Зараз проводимо семінари для фермерів на місцях щодо структурування бізнесу під умови закону і концепцію розвитку ринку землі в Україні, починаючи від договорів оренди, оформлення оплати оренди, договорів продажу (форвардів) продукції і так далі. Ми як малий і середній бізнес в юридичній сфері маємо переваги: гнучкість і мінімальну присутність бюрократії у взаємодії з клієнтами. Це дозволяє виконувати різного роду завдання за короткий термін з урахуванням специфіки бізнесу, в тому числі кооперації з іншими юридичними компаніями і клієнтами.


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Інна Яновська,
проєкт «InstaDoc»

Система електронного документообігу, конструктор документів і база шаблонів

Про фінанси

Так, ми пробували отримати допомогу, але в основному це була участь у конкурсах. Наприклад, конкурс від Ukrainian Startup Fund, HIIL і т.д. Але не пройшли – отже, працюємо далі, розраховуючи на власні сили.

Про клієнтів

Кількість відвідувачів сайту і користувачів системи зростає, незважаючи на те, що ми все ще закриті від пошукових систем і в 2020 році не проводили абсолютно ніяких маркетингових заходів. Це означає, що інтерес до систем автоматизації документообігу зростає, чому сприяє цифровизация і локдаун.

Про партнерів і постачальників

З партнерами і постачальниками нам щастить. На кожного ми можемо розраховувати, як і вони на нас. У цьому відношенні ми завжди віддаємо перевагу якості перед кількістю. Цікавий досвід отримали від участі в заходах Unlimit Ukraine від EBA, особливо в форматі Meet Up, на яких можна знайти корисні контакти і швидкий фідбек по продукту, що випускається.


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Зінкевич Дмитро,
SUNSAY Energy

Компанія працює в сфері альтернативної енергетики

Про фінанси

Незважаючи на складний 2020 рік, наш бізнес зростає. Це вдається здійснити, оскільки ми молода компанія і вміємо швидко реагувати на зовнішні обставини, зберігаючи при цьому якість наших послуг. Проте, якби не коронакриза, зростали б швидше.

Ми не пробували отримати зовнішню допомогу, оскільки для співпраці з більшістю фінінститутів компанії має бути більше двох років. Юридично нам виповнилося два роки лише наприкінці листопада.

Про клієнтів

Клієнти стали уважніше та раціональніше ставитися до витрат. Для нас це скоріше плюс, адже ми завжди можемо чітко пояснити ціноутворення наших послуг – і це є одною з конкурентних переваг. Так, загальне зростання кількості наших клієнтів складає 107%.

Про постачальників

З постачальниками за 2020 рік ми налагодили тіснішу співпрацю на взаємовигідних умовах. Ймовірно, в складні часи всі починають більше цінувати надійних партнерів. Зі свого боку ми завжди витримуємо терміни і виконуємо обіцяне. Упевнений, це важливо робити в будь-який час.


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Пирожкова Лада,
CoffeeHot

Компанія спеціалізується на постачанні, обсмажуванні кави, доставці безалкогольних напоїв та продуктів харчування

Про фінанси

Нам вдалося перевести кредит зі ставки 28% на програму 5-7-9%. Зобов'язання зменшилися. Весь процес зайняв чотири місяці. Думала – не доживу. 

Про клієнтів

70% кав'ярень, яким ми обсмажували каву – закрилися. Офіси, в які ми поставляли каву – до весни працюють віддалено. У роздробі – адаптивний карантин і купа хворих клієнтів. У підсумку маємо – мінус 80% від обороту.

Про постачальників

Постачальники, з якими працюю 15 років, усі в нормі. З'явилося багато нових – у продуктовій групі, оскільки ми додали їжу. 


Реальний досвід реального сектора: як МСБ пережив 	«ковідний» 2020-й

Аліна Бриль,
IQConference

Компанія спеціалізується на організації конференцій, івентів та інших масових бізнес-заходів

У сфері конференц-сервісу змінилося все: офлайн-заходів – одиниці, тож організовуємо в основному онлайн. Хочеться вірити, що ми повернемося до офлайну в найближчі місяці. Але усвідомлюємо, що скоріше за все заходи лишаться в поєднанні «офлайн-онлайн», – за цим майбутнє.

Про фінанси і клієнтів

Допомогу від держави не отримували. Із клієнтами укладені договори, але кількість заходів, на жаль,  скоротилася практично на 90%.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS