Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

Чи можна укласти договір, не виходячи з дому, і як захищені персональні дані

Фото: pixabay

«На передплаченому ринку – мільйони нових підключень за рік. Мобільним операторам не вигідно займатися кругообігом SIM-карт у природі. Ми зацікавлені в переведенні абонентів на контракт. Такі клієнти лояльніші до будь-якого оператора», – раніше розповідав Mind президент «Київстар» Олександр Комаров.

За цю лояльність гравці ринку винагороджують абонентів різними вигідними «смаколиками». Однак в Україні приблизно 85% абонентів досі користуються передплатою. Чому так відбувається? Mind провів невелике опитування. З'ясувалося, що головні «магніти» – сила звички й не зовсім достовірні відомості про умови контракту. Видання зібрало думки користувачів мобільного зв'язку та попросило фахівців «Київстар» відокремити реальність від міфів.

Страшилка перша

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Укладати договір складно й довго. Спливає асоціація з походом у банк. Потрібно відстояти чергу, плюс на саму процедуру оформлення знадобиться багато часу»

Реальність. Для укладання договору достатньо прийти з паспортом, оригіналом і копією ідентифікаційного коду в будь-який магазин оператора. Адресу найближчої точки можна дізнатися на сайті компанії. Оформлення «відносин» займає 5–10 хвилин, адже потрібно підписати тільки один невеликий документ.

Для тих, хто не бажає гуляти по магазинах, особливо під час пандемії, є послуга «Оформити з доставкою». «Абонент може на сайті замовити контрактне підключення нового номера або міграцію з передплати на контракт. До нього приїде кур'єр із SIM-картою та офертою. Попередньо з користувачем зв'яжеться оператор кол-центру, який перевірить ще раз усю необхідну інформацію: зручний час, дату, адресу тощо», – уточнюють фахівці «Київстар».

Також оператор практикує послугу «Відкладене контрактне підключення». Вона для тих, хто хоче перейти на контракт «просто зараз», проходячи повз магазин, але документів із собою не має. Абонент може оперативно оформити підключення. Номер буде активовано після перерахування оплати. А документи можна принести протягом 30 днів у будь-який магазин (не обов'язково той, у якому оформлялося підключення).

Страшилка друга

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Контракт коштує дорожче»

Реальність. Зараз це швидше виняток, аніж правило. Для більшості абонентів дорожчими виявляються передплачені послуги. Менше платить лише дуже вузька аудиторія – клієнти, які не щомісяця користуються мобільним зв'язком, викидають стару SIM-карту й купують нову, або ті, хто використовує номер тільки для вхідних дзвінків.

Давайте розглянемо деталі на прикладі пакетів і умов «Київстар». Для порівняння важливо враховувати не лише мінімальні тарифи, а й обсяг послуг, бонуси та інші заохочувальні «фішки», що впливають на кінцеву вартість.

Період оплати. Вартість передплачених пакетів більшості операторів розраховується за чотири тижні, контрактних – за календарний місяць.

Тарифи. У доступних для підключення тарифних планах «Київстар» ціна більшості контрактних пакетів у середньому на 25 грн нижча, ніж передплачених (порівнювалися тарифи з однаковим об'ємом хвилин, дата-трафіку і SMS).

У оператора зараз вісім тарифів для контрактників. Найдешевший – «Дзвінки для батьків» (60 грн/місяць). Він створений спеціально для людей старше 60 років. Наступні за ціновим рейтингом тарифи для ширшої аудиторії – «Київстар Сім'я» (100 грн/місяць) і Smart (150 грн/місяць).

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

Для абонентів на передплаті в оператора – три пакети. Найдешевший стартує зі 125 грн за чотири тижні.

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

Ще одна особливість: за ту ж ціну на контракті абонент отримує більший обсяг послуг. Наприклад, у передплаченому пакеті «Відео без кордонів» – 18 ГБ трафіку, а в контрактному Smart+ – уже безлімітний інтернет.

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«У нашій стратегії ціноутворення контрактна лінійка тарифів – логічне продовження передплати. Тобто, якщо абоненту потрібен пакет із більшим обсягом послуг, він знаходить його на контракті», – пояснили в «Київстар».

«Смаколики». У вартість більшості контрактних пакетів входить не лише мобільний, а й фіксований інтернет без додаткової плати за підключення та користування. Також є можливість використовувати SIM-карту для планшета, другого смартфона або IoT-гаджетів.

Абоненти передплати таких привілеїв майже не мають. Тільки в одному тарифі, «Відео без кордонів» (225 грн за 4 тижні), можна підключити SIM-карту для планшета без додаткової оплати.

Страшилка третя

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«При несплаті за контракт зв'язок відключиться в найневідповідніший момент»

Реальність. Насправді, один із головних плюсів контракту – у тому, що можна не стежити за балансом і постійно згадувати, коли ж потрібно поповнити рахунок. Якщо абонент забуває або не встигає внести оплату – послуги не блокуються.

Нові абоненти автоматично й без комісії отримують «кредит довіри», який дорівнює вартості тарифу. «Це своєрідна «подушка безпеки». Її клієнт може використовувати на всі послуги, зокрема роумінг, дзвінки на міжнародні напрямки, не включені в тариф. А через два місяці новачки стають учасниками програми «Відстрочка платежу», яка дозволяє користуватися послугами з мінусом на рахунку. Розмір кредитного ліміту визначається залежно від середньомісячної суми витрат. Наприклад, якщо абонент щомісяця витрачав на послуги зв'язку 200 грн, то він зможе піти «в мінус» на 200 грн. Погасити заборгованість потрібно буде до 20 числа наступного місяця», – пояснюють у «Київстар».

При міграції з передплати на обслуговування за договором програма «Відстрочка платежу» підключається автоматично з лімітом 100% від середньомісячних витрат.

Плата за підключення, зміну кредитного ліміту, користування цією послугою або її відключення – не стягується. Також контрактникам не обов'язково відразу вносити всю оплату. Вони можуть платити частинами, коли зручно.

У «Київстар» уточнюють, що в контрактних абонентів можуть не працювати вихідні дзвінки або інтернет, але це поодинокі випадки, якщо клієнти довго не оплачують послуги. «Наприклад, у абонента кредитний ліміт 500 грн. Він дуже активно спілкується, скажімо, в роумінгу і витрачає цей ліміт за три дні. Тоді він опиняється в такій же ситуації, як і абоненти на передплаті з нулем на рахунку. Вихідні послуги призупиняються до моменту, поки не погашено заборгованість. Але такі кейси вкрай нечасті. Більшість клієнтів «живуть» у межах свого кредитного ліміту», – розповідає провідний спеціаліст із ціноутворення «Київстар».

Для запобігання таким «сюрпризам» 5, 10 і 19 числа місяця оператор інформує абонентів, що мають борг. А коли клієнт використовує понад 80% свого кредитного ліміту – він щодня отримує повідомлення про стан рахунку з рекомендованою сумою поповнення.

Страшилка четверта

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Не хочу світити свій паспорт. Його дані можуть піти «наліво». Бази мобільних операторів, банків, торговельних мереж – під постійною загрозою «зливу»»

Реальність. У «Київстар» кажуть, що номер контрактного абонента і його персональні дані добре захищені. Всі співробітники, які працюють із даними, підписують договори про нерозголошення. А служба безпеки забезпечила умови, за яких виключені несанкціоноване копіювання, пересилання та зберігання конфіденційних даних.

Оператор запевняє, що вибудував бар'єр і від зовнішніх загроз. «Для захисту даних компанія впроваджує передові технології та системи, взаємодіє з провідними міжнародними, державними і громадськими організаціями, а також правоохоронними органами. Реалізацію цих заходів забезпечують професіонали в сфері кібербезпки, які постійно вдосконалюють навички й знання», – кажуть співробітники «Київстар».

Тим часом шахраї регулярно намагаються виманити персональні дані та гроші безпосередньо в абонентів. Один із поширених видів шахрайства з номерами на передплаті – блокування та перевипуск анонімних SIM-карт. Після чого шахраї можуть отримати доступ до банківських рахунків, соціальних мереж жертв тощо. «Контрактні абоненти захищені від таких «сюрпризів». Заміна карти й інші зміни можливі лише після надання паспортних даних та ідентифікації клієнта. А абонентам передплати ми постійно розповідаємо про важливість нерозголошення персональної інформації третім особам», – кажуть у «Київстар».

Страшилка п'ята

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«На контракті складніше змінити тарифний план»

Реальність. Частково це правда. На передплаті заявка виконується відразу ж. А на контракті зміна пакета відбувається 1 числа наступного місяця. «Це пов'язано з обмеженнями білінгу. Але для абонента це додаткова можливість зважити, чи зроблено правильний вибір, і змінити заявку. Часом бувають випадки, коли абонент оперативно витрачає свій обсяг послуг у пакеті і тому хоче перейти на більший тариф. Спеціально для таких кейсів є додаткові пакети інтернету та дзвінків на інші мережі, які можна допідключити за невелику плату», – пояснює оператор.

Страшилка шоста

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Передплата зручніше, ніж контракт, бо можна управляти через застосунок так, як хочу та коли захочу, не виходячи з дому і не переймаючись оформленням документів»

Реальність. Застосунок «Мій Київстар» є як для абонентів передплати, так і для контракту. Плюс  контрактні абоненти мають можливість отримати деталізований рахунок. З його допомогою клієнт може проаналізувати всі свої витрати; зрозуміти, у яких послугах перевищує ліміт; побачити, скільки споживає хвилин, Гб, які ресурси «з'їдають» більше трафіку тощо. І підібрати оптимальніший тарифний план.

Страшилка сьома

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Якщо зміняться паспортні дані, адреса реєстрації, потрібно знову йти в магазин, відстоювати чергу, витрачати час на переоформлення контракту»

Реальність. Абонент може внести ці зміни тоді, коли приходить у магазин оператора з іншими сервісними питаннями. Тобто йому не потрібно відразу йти й змінювати дані в договорі. Як показує практика, клієнт оновлює відомості, коли втрачено SIM-карту або потрібно зробити в магазині якусь іншу сервісну операцію, під час якої необхідна ідентифікація особи. А сама процедура переоформлення – проста. Достатньо показати оновлені дані.

Страшилка восьма

Передплата vs контракт: які міфи заважають абонентам користуватися вигіднішими тарифами та умовами

«Контракт укладається «раз і назавжди». Потім дуже важко розірвати договір. А передплачену SIM-карту можна просто викинути»

Реальність. «В Україні слово «контракт» – синонім чогось страшного, тяжкого, ваговитого. Такі асоціації виникають у споживачів завдяки тому, що деякі компанії з різних ринків у договорах прописують терміни співпраці. Якщо клієнт хоче розірвати контракт раніше зазначеного терміну, то повинен виплатити штрафні санкції. «Київстар» так не працює», – говорить експерт.

Абонент може розірвати договір коли завгодно. Для цього потрібно прийти в магазин із паспортом і підписати заяву. Залишок на рахунку можна забрати готівкою в касі або попросити переказати гроші на банківську картку. Жодних штрафних санкцій, жорстких обмежень щодо термінів і пунктів дрібним шрифтом у договорах «Київстар» немає.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS