В Україні триває процес розвитку й легалізації грального бізнесу: у першому читанні ухвалено новий законопроєкт про оподаткування, бюджетні надходження від ліцензій склали вже понад 1 млрд грн, 10 іноземних операторів грального ринку подали заявки на роботу в Україні, ліцензовані учасники ринку готують меморандум про «рекламний етикет» і пропонують усім зацікавленим приєднатися до боротьби з підпільними казино в Україні. Які тенденції соціальної відповідальності грального бізнесу, що краще взяти із світового досвіду й куди рухатися далі, Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) регулярно обговорює з операторами та експертами грального ринку. Які зиски це приносить та куди слід рухатися далі, розбирався Mind.
Однією з найважливіших невирішених на сьогодні проблем залишається нелегальний бізнес і нелегальні зали. Підпільний бізнес не гарантує безпеки гравців і не платить податки. За словами генерального директора грального бренду Slots City Олега Конончука, сьогодні проблема залишається актуальною попри те, що деякі гральні зали закриваються, але частина з них продовжує працювати і навіть відкриваються нові. «Влада робить реальні кроки для подолання цієї проблеми, але проблема поки погано піддається вирішенню», – зазначає він.
Олег Конончук вважає, що необхідно активізувати роботу правоохоронних органів, а також популяризувати відповідальну гру ліцензованих операторів, пояснюючи гравцям, що йдеться насамперед про їхню безпеку. «Наша компанія відкрила сім наземних залів ігрових автоматів у чотирьох містах України, онлайн-казино, створила понад 500 нових робочих місць і сплатила ліцензійні платежі до бюджету держави на суму 95 млн грн. Закликаємо громадян приєднуватися до боротьби з нелегальними залами і повідомляти правоохоронцям», – наголошує гендиректор Slots City.
Таку ініціативу підтримують усі представники ліцензійних операторів і представники КРАІЛ. Оскільки легальний бізнес на відміну від нелегалів платить податки, здійснює ідентифікацію користувачів, дотримується всіх правил цивілізованого грального ринку. І, на їхню думку, справжній цивілізований ринок азартних ігор в Україні почне розвиватися тільки тоді, коли всі його учасники будуть відповідально ставитися до бізнесу – платити податки і працювати за правилами, встановленими державою.
Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей вже передала правоохоронцям інформацію про більш ніж 1000 незаконних сайтів і понад 100 підпільних гральних закладів. За даними КРАІЛ, завдяки судовим постановам був заблокований доступ до 594 вебсайтів із незаконними азартними іграми.
Експерт грального ринку Ігор Романюк пропонує: в боротьбі з нелегалами варто звернутися за допомогою до офіційних операторів служб таксі: «Таксисти знають всі нелегальні точки. Легальним гральним операторам варто подумати про укладення договору з великими операторами служб таксі, щоб вони, коли пасажир називає адресу нелегального казино, пропонували безкоштовно довезти його до одного з легальних. Тим самим казино бере на себе додаткове фінансове навантаження, але при цьому розв'язує серйозну соціальну проблему».
Великим позитивом, на думку представників грального бізнесу, є поточна ситуація з податками та прийняття в першому читанні законопроєкту №2713-д, який передбачає встановлення правил оподаткування грального бізнесу.
На думку генерального директора Shangri La Kyiv Тараса Мірошниченка, це тактичний успіх, який також вплине на лобістів нелегального ринку: «Не можна ставити високу оплату за ліцензію та високі податки. Необхідно визначитися з пріоритетами і рухатися в цьому напрямку. Прийняття цього закону в цілому дозволить із 2022 року побачити перші надходження до держбюджету від GGR».
За словами Ігоря Романюка, то, що з гральних операторів знімуть потрійну ліцензію – величезний позитив. Оскільки в них з'являться додаткові кошти не лише для повноцінної нормальної реклами, а й для кваліфікованого навчання персоналу: «Навчати персонал необхідно правильно, «по-дорослому», відкривати факультети при вишах, як, наприклад у Великобританії. Зараз гральний бізнес на початку шляху, але дорогу здолає той, хто йде, і, я думаю, у нас все вийде».
Важливою частиною соціальної відповідальності гемблінгу є реклама. Зараз усі представники грального ринку активно беруть участь у створенні меморандуму, який регламентуватиме розміщення інформації на рекламних площах. Документ готовий на 99% – текст організаторами узгоджений, але необхідно узгодити технічні правки.
За словами голови Всеукраїнського союзу розвитку букмекерства Михайла Коваля, ухвалення Меморандуму про рекламу азартних ігор є важливим кроком соцзахисту населення. Крім того, меморандум стане внутрішнім документом саморегуляції учасників ринку, що визначає правила гри для всіх учасників, єдине розуміння і трактування норм.
Перш за все меморандум розмежовує рекламу та спонсорство, оскільки це різні напрями. Спонсорство, за законом, дозволено в ті години, у які заборонена реклама (з 6:00 до 23:00), а спонсорська інформація, ролики, анонси дозволені в денний час. Відповідно інформація про торговий знак – бренд організатора азартних ігор, який є спонсором, інформація про найменування організатора азартних ігор – може виходити протягом дня. Крім того, у меморандумі порушується питання зовнішньої реклами стосовно спонсорської інформації, щоб відомості про спонсора займали приблизно 35–40% площі, а не 1% інформації – про спонсора, а 99% – про бренд.
Михайло Коваль уточнює: «Неможливо прописати все в законодавстві докладно, навіть на рівні підзаконних актів, розписати дорожню карту правозастосування тих чи інших норм про рекламу, і тому потрібен внутрішній документ, який буде зрозумілий усім учасникам ринку. Необхідно, щоб усі учасники ринку розуміли, що можна ставити в спонсорський ролик, а що – ні. Буде підпис організаторів ринку, і це – перша лінія відповідальності перед своїми колегами. Вони питатимуть один з одного. Це репутаційна річ. Це ефективний механізм для самоконтролю».
Експерт Ігор Романюк вважає, що існує маса способів рекламувати гру без зовнішньої реклами, без інтернету й без ТБ: «Спортивний покер в Україні розвивався і розвивається без зовнішньої реклами, без реклами на ТБ. Його підтримує тільки один оператор (член UGC*), і все в них добре – проводять великі ігри у великих містах по всій Україні. Немає нічого простішого, ніж надіслати рекламу свого ігрового сайту по всім поштовим та інтернет-адресам, але це суперечить закону».
Експерт вважає, що «оператори мусять зрозуміти, що зовнішня реклама, реклама в інтернеті та на ТБ – це табу. Вона тільки дратує соціум і провокує його на негатив щодо гри».
Зі свого боку CEO PIN-UP.UA Тарас Шурубор розвіяв міф про те, що онлайн-казино не дотримуються соціальної відповідальності. Він зазначив, що останнє десятиліття розвитку інтернет-індустрії не лише відкрило нові можливості отримати доступ до гри, а й спровокувало зростання лудоманії. І зараз гральні оператори у всьому світі активно створюють та імплементують принципи відповідальної гри, і Україна теж обрала для розвитку такої цивілізований підхід.
«Я впевнений, що ми маємо чітко інформувати гравців про те, що таке відповідальна гра. Щоб емоції в гравців не брали верх. Ми через месенджери та інші застосунки інформуємо про те, що гравцеві необхідно вчасно зупинитися. Такі механізми можливі тільки в легальному секторі», – наголошує Тарас Шурубор.
Загалом процес розвитку й легалізації грального бізнесу в Україні демонструє позитивні зміни, вважають учасники ринку та спостерігачі. Підтвердженням тому є те, що почався приплив іноземних операторів грального ринку. За словами першого заступника глави Консультаційно-експертної ради Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей Бориса Баума, КРАІЛ вже отримала 10 запитів від іноземних ігрових операторів, також маємо збільшення попиту на отримання ліцензій від українських операторів.
«З початку року ліцензійні платежі від грального бізнесу сягнули майже 1 млрд грн. Думаю, що 1,5 млрд грн за ліцензійні платежі до кінця року – цілком реальна цифра. 2022 рік стане показовим із погляду надходжень до держбюджету та сплати податків від GGR. Це дозволить підвищити соціальну відповідальність і активізувати боротьбу з ігровою залежністю», – зазначає Борис Баум.
«Зараз багато хто обговорює кількість доходів, отриманих від легального грального бізнесу. Цікаво, що за останні 12 років ЗМІ та «експерти» не говорили про те, скільки грошей могла б отримати держава від детінізації цієї сфери економіки. Держава в будь-якому разі в плюсі: тільки від ліцензій бюджетні надходження становили понад 1 млрд грн. І ліцензії продовжують видавати», – зазначає глава Ukrainian Gambling Council Антон Кучухідзе.
За словами Антона Кучухідзе, також потрібно враховувати податок на прибуток у розмірі 18%, який сплачують оператори, і податки за кожного найнятого працівника, і то, скільки інвестицій зайшло в суміжні сфери, а це, за найскромнішими підрахунками, понад 5 млрд грн. «Процес легалізації грального бізнесу розвивається позитивно, і робота щодо боротьби з нелегалами має бути постійною. Також необхідно пам'ятати, що «друзів» не меншає. Нова еліта змінила корупційну систему. Але стара «еліта» продовжує створювати інформаційні приводи», – резюмував експерт.
У свою чергу Chief Analytical Officer Parimatch Tech Ростислав Майкович вважає, що рішення обговорюваних проблем лежить у площині дотримання принципів відповідальної гри всіма учасниками процесу. «Що таке відповідальна гра? Це вікові обмеження (виключення з гри неповнолітніх), чесна реклама, усвідомлення потенційних ризиків і надання інструментів для їхнього контролю. Це доступ до інформації, просвітницькі заходи щодо відповідального ставлення до гри і підвищення фінансової грамотності населення. Це потрібно, щоб гравці зрозуміли і свою відповідальність за гру, зокрема грали заради задоволення та розваги, були поінформовані про ймовірність втрат і розуміли пов'язані ризики, а також контролювали свої ставки і час на гру. Адже відповідальна гра знаходиться в рівновазі з іншими заняттями і захопленнями і не створює проблем гравцеві та не завдає шкоди його оточенню», – говорить представник Parimatch Tech.
«Легальний оператор націлений на довгострокові інвестиції в цей бізнес. Він не хоче провокувати невдоволення суспільства й негативного ставлення до свого бізнесу. Саме тому гральні компанії мають доносити до людей інформацію про те, що гра – це один із багатьох варіантів дозвілля, а не можливість для легкого заробітку. На сьогодні, на жаль, ми бачимо протилежне. З допомогою таких міфів, як «Новачкам завжди щастить» або «Легко виграй мільйон», бренд рекламують навіть легальні оператори. Легкий заробіток на ставках – це міф. І гравці мають це усвідомлювати і розуміти», – вважає Ростислав Майкович.
Усе це, на його думку, має регулюватися на законодавчому рівні: «Ці процеси регулює та відстежує регулятор грального бізнесу (КРАІЛ). Повинні існувати чіткі та зрозумілі правила реклами. Зараз в Україні такі правила, у тому числі й ті, які стосуються реклами, знаходяться в стадії напрацювання. Але вже деякі правила діють, зокрема з приводу зовнішньої реклами: не закликати до гри, не зазивати до казино, не винагороджувати за програш. Зараз Україна намагається боротися з нелегальними казино. На жаль, з контролем реклами в інтернеті ситуація інша. Google апріорі забороняє такого роду рекламу, але є алгоритми, щоб цю заборону обійти».
Відповідальна гра – це насамперед просвітницька політика. В Україні такі заходи поки є необов'язковими, однак компанія Parimatch вважає, що таку інформаційну просвітницьку політику необхідно впроваджувати. Навіть ті люди, які не збираються грати, мають розуміти, що таке гра і як можна запобігти та попередити негативні наслідки в разі потреби.
Як повідомив Ростислав Майкович, зараз фахівці Parimatch розробляють інформаційну концепцію щодо донесення інформації до суспільства. Компанія Parimatch планує залучити деяких своїх послів до такої просвітницької діяльності: «Це гра, і саме ти маєш контролювати гру, а не навпаки».
«Компанія Parimatch зацікавлена в громадському діалозі для того, щоб пояснювати, що гра – це лише один із способів дозвілля, лише розвага. Тільки легальний бізнес може забезпечити гравцеві безпеку й дотримання всіх правил відповідальної гри. На переконання Parimatch, Україна та українці вже готові сприйняти основи відповідального гемблінгу, і компанія всіляко намагатиметься сприяти позитивним змінам в цьому процесі. Адже разом із розвитком грального бізнесу розвиватимуться IT-технології, готельний и ресторанний бізнес, девелопмент, туризм, реалізовуватимуться великі інфраструктурні проєкти, розвиватиметься маркетингова сфера – інвестиції в рекламу, комунікації (ТВ, радіо, провайдери), інвестиції в дизайнерів і розробників програмного забезпечення, фахівців із моделювання, аналізу даних, аналітиків гри», – переконаний представник Parimatch Tech.
*UGC – всеукраїнський профільний гемблінговий громадський союз, який прагне об'єднати всю легальну гральну індустрію в єдиний голос для забезпечення стабільного й ефективного розвитку грального бізнесу в Україні. UGC виступає головною платформою для комунікації між державою та всією легальною гемблінг-індустрією.