Відбулося чергове засідання Клубу інвесторів Української асоціації венчурного та приватного капіталу (UVCA). Захід було проведено 25 листопада в партнерстві з Mind Invest Club, KMBS Alumni platform та Founders League. Під час засідання також відбулася пітчсесія, під час якої шість відібраних раніше стартапів представили свої проєкти.
Під час заходу також відбувся виступ Катерини Щеглової, яка є автором концепту «регуляторної пісочниці», створеної в межах Стратегії розвитку фінтеху в Україні, розробленої НБУ. Вона, зокрема, розповіла, як за допомогою «регуляторної пісочниці» відбувається швидке тестування інноваційних проєктів у сфері фінтеху. Також Катерина Щеглова говорила про те, чому створення фінтех-інкубатора є на часі, та про інвестпрограми для фінтехпроєктів.
В. о. президента Національного університету «Києво-Могилянська академія» Олександра Гуменна презентувала спільний проєкт технопарку від UVCA, НаУКМА та спільноти випускників. Як повідомляв Mind, НаУКМА планує створити технопарк у навчальній будівлі за 50 млн грн, залучивши до участі інвесторів.
Три найцікавіші проєкти за рішенням суддів та учасників клубу отримали безкоштовний стенд на Алеї стартапів під час Інвестиційного саміту UVCA, що відбудеться 10 грудня в центрі сучасного мистецтва M17.
Mind розповідає коротко про ці проєкти, а познайомитися з ними та іншими особисто можна буде під час саміту. Докладніше тут.
Перший в Україні виробник електричних автівок комерційного призначення. З 2018 року діяльність компанії зосереджена на розробці та впроваджені у виробництво сучасної економічної вантажівки з електродвигуном із найнижчою вартістю володіння.
Проблема. За оцінками Асоціації європейських виробників автомобілів (ACEA), для того щоб досягти мети ЄС за показниками викидів CO2 для комерційних авто до 2030 року, необхідно запровадити в експлуатацію близько 3,7 млн легких комерційних автомобілів (LCV – Light Commercial Vehicle) і ще 200 000 вантажівок середньої та великої вантажопідйомності з електричними силовими установками.
Такі темпи провідні європейські автовиробники вважають для себе нереальними, що відкриває вікно можливостей для нових гравців на ринку. Загалом, за різними оцінками, ємність ринку легких вантажівок у світі становитиме до 2030 року від 10 млн до 15 млн штук.
Розв'язання. На думку директора Coolon Motors Віталія Бризгалова, український проєкт легкого вантажного автомобіля має всі передумови для того, щоб зайняти свою нішу на світовому ринку LCV: «Екологічні вимоги до комерційного автотранспорту не можуть бути єдиним стимулом переорієнтації бізнесу на новітні технології з нульовими викидами СО2. Необхідно запропонувати відчутні економічні переваги використання вантажівок з електродвигунами в порівнянні з традиційними вантажними автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння».
Для вантажівки Coolon такою перевагою є низька вартість володіння, яка становить $0,07/км, що дозволяє окупити автомобіль за три роки лише завдяки заощадженню коштів на закупівлі палива. Для порівняння: середня вартість володіння для електрокарів, що існують, становить 0,36 євро/км.
Легка вантажівка буде доступною в передньому та повнопривідному варіанті з електромоторами потужністю до 161 к. с., які дозволяють розвивати швидкість до 90 км/год. Модулі з літій-іонно-фосфатних (LiFePO4) акумуляторів забезпечують запас ходу до 300 км. Вантажівки Coolon мають модульну платформу та пропонуватимуться в трьох різних варіантах довжини.
Базова модель завдовжки 5 м, завширшки 17 м, заввишки 2,1 м. Розмір вантажної платформи – 1,7 на 3,1 м. Об’єм вантажного простору – від 9 до 12 куб. м. Вантажопідйомність – від 1,5 до 2,5 тонни.
Унікальність пропозиції. Coolon Motors заявляє до 80% локалізації виробництва агрегатів, вузлів та деталей вантажівки в Україні. Робота за проєктом Coolon розпочалася з розробки власного електродвигуна, який відповідає всім сучасним нормам енергоефективності та електромагнітної сумісності.
Coolon використовує акумулятор Coolbatt власної розробки. Його ємність може становити від 30 до 60 кВт-год, акумулятор виготовляється з китайських елементів. Запас ходу вантажівки становитиме від 200 до 300 км. Виробництво авто відбуватиметься на орендованих потужностях у Львові.
Завдяки високому рівню локалізації виробництва Coolon Motors забезпечив найнижчу цінову пропозицію на ринку – очікувана вартість першої української електровантажівки – від $16 000. Пілотний зразок вантажівки Coolon уже виготовлено. Компанія отримала 2000 передзамовлень.
Що потрібно й навіщо. Інвестиційний раунд Seed за проєктом Coolon, який передбачає створення першої черги виробництва вантажівки – до 2000 одиниць на рік у 2024 році, потребує інвестицій у $4 млн.
Структура витрат проєкту на Seed-стадії:
Вихід на планову виробничу потужність у 2000 вантажівок у 2024 році має забезпечити $9,770 млн валового прибутку.
Друга черга виробництва (2024–2025) передбачає будівництво власного заводу в індустріальному парку, виробництво до 20 000 автівок на рік, експорт на ринок ЄС і світові ринки. Необхідні інвестиції – $50 млн.
Оцінка редакції. Враховуючи всі параметри проєкту: високий рівень локалізації, низька собівартість, компетентна технічна команда тощо, проєкт має величезний потенціал. Ризики більше криються у виробничих потужностях, надійності вузлів, тому команда насамперед шукає Smart-інвесторів, які, крім коштів, також зможуть долучити до проєкту власні компетенції та досвід у автомобілебудівній галузі.
Міністудія з постійним керованим світлодіодним освітленням. Вона надає можливість контролювати освітлення для детальної зйомки об'єктів. Складається з трьох модулів розміром 500Х500 мм, кожен з яких містить 25 світових блоків по 25 LED-елементів.
Проблема. Перше, на що дивиться потенційний покупець інтернет-магазину, – це зображення товару. Досвід власників онлайнових магазинів свідчить: неякісне зображення з поганим освітленням вкрай негативно впливає на продажі. Натомість чітке та якісне фото навіть уживаних речей здатне забезпечити їхню швидку реалізацію. Замовити професійну «фотосесію» для кожної одиниці товару – доволі затратна справа. Так само, як і придбати власне професійне обладнання для фотозйомки.
Розв'язання. Проєкт Photon покликаний зробити доступною фотозйомку з якісним освітленням навіть для невеликих нішевих інтернет-магазинів.
За допомогою Photon Light Module System вдома, в офісі чи в магазині можна отримати якісний візуальний контент будь-якого об'єкту. Переваги міністудії: компактний розмір, автоматичний режим керування, простий монтаж, обладнання для фотозйомки, що є дешевшим за студійне.
Після збирання та підключення до блоку живлення, кожен модуль під’єднується до Wi-Fi. Керування модулями здійснюється за допомогою відображення світлових сцен на екрані пристрою (смартфона) шляхом налаштування сцен або завантаження попередніх налаштувань.
Конфігурація модулів змінюється відповідно до розміру об'єкта зйомки та фону. Система також дозволяє підключити більш ніж три модулі.
Унікальність пропозиції. Міністудія Photon не вимагає жодних професійних навичок. Проєкт уже довів, що розробка має попит на ринку – реалізовано кілька сотень комплектів міністудій. Зокрема, на Kickstarter стартап продав 138 комплектів, ще 150 комплектів було реалізовано в Японії. Наразі відбувається масштабування виробництва.
Собівартість комплекту становить близько $250, а його реалізація успішно відбувалася зі 100%-вою націнкою, тоді як дилери в Японії продавали міністудії вже за $1000. Ємність ринку подібних пристроїв до 2025 року може сягнути близько $4 млрд.
Фактично така міністудія потрібна кожному, хто займається інтернет-продажами.
Що потрібно й навіщо. Проєкт потребує близько $300 000 інвестицій. Із них $100 000 необхідні для закриття поточних витрат і випуску комплектів, замовлених на Kickstarter. А $200 000 – для створення виробництва міністудії Photon в Україні. Масштабування виробництва дозволить зменшити ціну для замовлення до $400.
Оцінка редакції. Проєкт задовольняє наявий попит на ринку, але, імовірно, цільова аудиторія може бути визначена помилково. Засновники переконують, що це будуть власники інтернет-магазинів та виробники, що продають свої товари на інтернет-платформах. При цьому вартість обладнання в $1000 робить його не достатньо доступним для мас-маркету. Можливо, переорієнтація на професійних фотографів та студії дасть більший потенціал.
Перший в Україні сервіс, який надає автомобілі у володіння за підпискою.
Проблема. Придбання авто власним коштом покупця або в кредит вимагає проходження складних процедур: надання довідок про доходи, виписки, докази походження грошей, дозволи від родичів та складні багатосторінкові договори. Альтернативна форма володіння автомобілем – лізинг – доступний лише для юридичних осіб, а для фізичних осіб наразі він відсутній.
Розв'язання. Проєкт побудовано на недосконалості фінансової системи автобізнесу. Drivovo як сервісна компанія ставить перед собою завдання максимально оптимізувати та скоротити час для всіх процедур, які передують отриманню автомобіля в користування. Клієнт платить за входження дуже невеликі гроші, немає жодних скритих комісій.
Сервіс Drivovo позбавляє клієнта необхідності сплачувати 20–30% першого внеску під час придбання автівки в кредит. Не потрібно також витрачатися на страховку та інші обов’язкові внески, а розірвати договір можна без штрафів.
Засновник проєкту Максим Соловйов пояснює: «Якщо порівнювати вартість нашої послуги з купівлею автомобіля в кредит, то наша буде на 3% дорожчою. Проте люди платять нам ці додаткові гроші за легкий і простий вхід – отримання авто у володіння. Користуйтеся своїм автомобілем, не думаючи про його утримання та подальший продаж. Лише швидкість, комфорт і задоволення».
Унікальність пропозиції. У вартість місячної підписки Drivovo входять усі послуги з технічного обслуговування автомобіля, окрім купівлі пального. Драйвери Drivovo переганяють авто на техобслуговування та повертають клієнту, що заощаджує час і відповідно гроші останнього. Проєкт надає корпоративну «парасольку» за страховкою, залагоджує конфліктні ситуації в разі ДТП, надає підмінне авто на час ремонту. Наприкінці періоду підписки клієнт отримує право на викуп автомобіля.
До того ж це єдиний сервіс, який проводить нічні тест-драйви для потенційних клієнтів. «Drivovo – це не про гроші, це про побудову friendly community, для тих хто цінує час і комфорт», – переконаний засновник проєкту.
Що потрібно й навіщо. Мета сервісу – за 3-4 роки зрости до 7000 автомобілів і розповсюдити Drivovo на регіони України. Зараз парк Drivovo нараховує 52 автівки; на наступний рік уже замовлено 300 нових авто.
Максим Соловйов зазначає: проєкт Drivovo не шукає грошей, а розглядає варіанти для підготовки франшиз або залучення коштів під 12–15% річних у валюті.
«Ми заробляємо на дисконтах від автодилерів, від станцій техобслуговування. Тобто вхідна ціна автомобіля – така сама, як в автосалоні, але за деякими брендами ми маємо дисконт більший, ніж у салоні», – уточнив засновник проєкту.
Оцінка редакції. Актуальним і привабливим виглядає і підхід «користуватися, а не володіти», реалізований сервісом. Через нинішню швидкість розвитку технологій об'єкт володіння занадто швидко застаріває в очах власника. Drivovo же дозволяє перейти на більш якісну або нову модель уже під час підписки. Аналогічно вчинити можна й при зростанні апетитів клієнта з огляду на суб'єктивні чинники: збільшення зарплати, вимог і потреб – що цілком природно для представників IT-сектору, які є цільовими клієнтами. Зворотний бік цієї можливості поновлення – те, що «застарілі» та невикуплені автомобілі залишаються на балансі компанії. Утім, цю проблему напевно можна розв'язати маркетинговими інструментами. На кожен товар знайдеться свій покупець. Наразі компанія не потребує інвестицій у капітал, але шукає регіональних партнерів для відкриття франшиз і розширення географії обслуговування.