Як автомобіль поступово перетворюється на смартфон із двигуном та колесами? Коли з'являться цілком автономні авто? Завдяки чому компанія Tesla потіснила конкурентів на ринку страхування? Як автогіганти можуть зменшити київські затори? Про це й багато іншого на зустрічі з журналістами розповів віцепрезидент автомобільного напряму Intellias Олександр Одуха. Mind вибрав найцікавіші факти та цитати.
Intellias – одна з найбільших українських IT-компаній (понад 2500 фахівців, вісім R&D-центрів в Україні, Польщі та Сербії). Спеціалізується на розробці для автопрому, навігації, фінансової та телекомунікаційної індустрії. Понад 170 млн автомобілів у всьому світі вже використовують технології від Intellias.
Шукати цей «Грааль» колег по ринку підштовхнула Tesla. З її подачі автогіганти почали інвестувати в чотири ключові ніші. А – autonomous cars (автопілоти, автомобілі без водія, керма тощо). C – connected cars (авто підключені до інтернету, з можливістю обмінюватися даними, споживати їх тощо). E – electric cars (екологічне авто, заміна двигуна внутрішнього згоряння на електричні батареї). S – shared cars (переосмислення потреби в приватному авто, автомобіль як сервіс).
Автогіганти не мають великих ризиків для їхнього бізнесу в масштабі двох років. Є не критичні ризики в перспективі трьох-п'яти років. Але вони бачать великі проблеми в масштабі 5+ років, якщо не змінюватимуться. Тому вже зараз шукають рішення та вкладають у ці «чотири тузи».
Протягом найближчих п'яти років навряд чи з'являться повністю автономні авто. В індустрії прийнято вважати, що існує п'ять рівнів автоматизації водіння: Driver assistance (допомога водієві, наприклад, адаптивний круїз-контроль), Partial Driving Automation (часткова автоматизація водіння, коли авто самостійно прискорює або уповільнює рух і коригує кермо в необхідному напрямку), Conditional Driving Automation (авто може самостійно керувати своїм рухом, проте водій мусить стежити за ситуацією), High Driving Automation (здебільшого втручання людини не потрібне, проте ці можливості обмежені певними умовами – геозоною, затором на дорозі тощо), Full Driving Automation (авто може керувати своїм рухом у будь-якій ситуації та за будь-яких умов).
«Я ж вважаю, що є лише два рівні: авто їде самостійно чи ні. Поки людина не зможе прибрати руки з керма, а очі – з дороги, це не автономне водіння, а системи допомоги водієві. Так, Ілон Маск ще з 2017 року заявляє про запуск невдовзі автономних таксі тощо. Але перехід на повністю автономний рівень потребує цілої «купи» заліза, софту та часу. Зараз використовується підхід: давайте продумаємо всі можливі сценарії на дорозі, кожен із них 300 разів покажемо авто, і воно саме поїде. Але потім на дорогу виїжджає евакуатор, який буксирує евакуатор із КАМАЗом…», – роздумує Олександр Одуха.
Нещодавно Mercedes представив авто, що має систему автономності третього рівня. А на четвертий рівень автогіганти зможуть вийти за два-три роки. Хоча кілька виробників уже заявили про випуск наприкінці 2022–2023-го.
Також найближчими роками варто очікувати на експерименти з автономними вантажними перевезеннями та громадським транспортом.
Сьогодні в Європі розробляються регламенти для обов'язкової інтеграції Intelligent Speed Assistant в автомобілі. Ці асистенти «знатимуть» швидкісні обмеження кожної дороги чи міста та не дозволятимуть водієві їх перевищувати. Наступним кроком може стати поєднання систем таких помічників зі страховими компаніями. Якщо водій регулярно перевищуватиме швидкісний ліміт, йому доведеться купувати дорожчу страховку.
Connected cars, або «підключені автомобілі», дуже полегшують процес оновлення програмного забезпечення авто. Достатньо підключитися до Wi-Fi – і оновлення буде завантажено в авто, як на телефон. Але поки що Tesla – чи не єдина компанія, яка це робить.
Connected cars також допомогли Tesla успішно вистрілити на зарегульованому та непростому ринку страхування. За скоринговою моделлю збираються дані про автівку та водія, а система оцінює ризики. Але оцінює дуже узагальнено. Наприклад, один водій із двома дітьми в салоні «низько літає», а інший їздить дуже обережно. А підключені до інтернету машини Tesla надають дані про стиль водіння кожного водія. У результаті компанія змогла точніше оцінювати рівні ризику, знизити ціну страховки в два-три рази та посунути конкурентів.
Водночас усе, що підключено до інтернету, – приманка для хакерів. З 2017 року кількість кібератак на автомобілі зросла на 607%. І крадіжка персональних даних – ще половина проблеми. Наприклад, нещодавно хакер заявив, що має повний доступ до 21 авто Tesla в різних країнах і може робити з ними все, що завгодно: повернути на зустрічну смугу тощо. Тому зараз на ринку з'явився цілий прошарок компаній, що займаються автокібербезпекою.
Електрокари вже стали повсякденністю. У 2021 році лише Tesla продала 1 млн своїх автівок. Але зростання ринку стримує «невелика» проблема: електрокари потрібно заряджати. Поки що ж мережі зарядних станцій нормально розвинені лише в містах. Тоді як, наприклад, подорож із Києва до Карпат може стати ще тією пригодою.
Цей нюанс стимулює автогігантів розробляти комплексні навігаційні системи, які б допомагали водієві будувати оптимальні маршрути. Вони враховують багато чинників: наявність зарядних станцій поблизу, швидкість зарядки, завантаженість станцій, ландшафт дороги тощо. А також corner-кейси, коли нормальна логіка перестає працювати. Наприклад, навігатор пропонує від'їхати на 2 км до зарядки, що знаходиться в іншій країні. При цьому маршрут буде максимально оптимізовано.
97% часу літаки проводять у повітрі, а авто майже стільки ж стоять на парковці. У майбутньому автомобіль може перетворитися з індивідуального транспортного засобу на загальний сервіс. Цьому сприятиме поява автономних авто, які можуть забирати пасажирів на спеціальних ділянках дороги та висаджувати в потрібній точці.
Нещодавно Київ опинився на третьому місці в рейтингу міст світу з найбільшими заторами. Розвиток каршерингу може допомогти в розв’язанні цієї проблеми: зменшити кількість машин, зокрема й запаркованих на тротуарах, зони паркінгу біля будинків тощо.
Автогіганти розуміють, що єдиний варіант вижити у світі з меншою кількістю авто – самим ставати операторами sharing-парків. Наприклад, BMW вже пропонує програмно-апаратні комплекси для компаній, які бажають відкрити такі парки.
«Ми перебуваємо всередині важливих змін сприйняття автомобіля. Раніше виробники заробляли під час продажу авто і згодом трохи – на сервісному обслуговуванні. Зараз автовиробники хочуть перетворити автомобіль на revenue stream – постійне джерело доходів для компанії», – упевнений Олександр Одуха.
Чим більше з'являтиметься автономних автівок – тим більше вільного часу буде у водія. А коли з'являється вільний час у клієнта – компанія намагається його монетизувати. Як в історії зі смартфонами. А автомобіль поступово стає таким гаджетом.
У майбутньому очікується інтеграція автомобіля з Netflix та іншими подібними компаніями. Авто надаватиме можливість споживати та монетизувати контент. Наприклад, Daimler уже озвучив ідею продавати підписку, яка розблокує деякі додаткові функції в їхньому авто. Так, в одному з електромобілів пропонується підписка, що дозволить збільшити кут підрулювання задньою віссю з 4 до 11 градусів.