Кількість активних карток – тобто таких, за якими за попередній місяць була зроблена хоча б одна транзакція, – один із найважливіших показників банківського бізнесу. Із жовтня 2021-го по жовтень 2022 року кількість активних карток сукупно в українській банківській системі зросла на 2,4 млн штук. Лідерами зростання були ПриватБанк, monobank (УніверсалБанк), також значна кількість нових карток додалися в А-Банку, Укргазбанку, банку «Восток» тощо.
Проте, якщо подивитися на карткову статистику з 1 січня 2022 року по 1 вересня 2022 року, то українські банки, зокрема найбільші, втратили понад 1,8 млн активних карток. Тренд зростання можна побачити лише в ПриватБанку.
Скорочення карток ще більше прискорює падіння сервісної складової доходів банків, а також демонструє відтік клієнтів, повернути яких навіть у повоєнний час буде вже складно.
Mind проаналізував основні чинники, які вплинули на кількість банківських карток, і переконався: тенденція зумовлена не лише війною.
Скорочення кількості клієнтів банків через відтік українців за кордон. Це найочевидніший та найбільш глобальний чинник, що вплинув на картковий сегмент.
Згідно з даними ООН, майже 7,8 млн українців були вимушені стати біженцями у країнах Європи, з них 4,8 млн отримали статус тимчасового захисту.
Вплив цього чинника рівномірний та всеохоплюючий – скорочення кількості карт відбувається майже за всіма банками. Проте є чіткий географічно-воєнний тренд. «Скорочення активних карток пов’язано зі зниженням активності за картками, відкритими на окупованих територіях», – повідомили Mind у пресслужбі Ощадбанку.
Щодо українців за кордоном, но по мірі затягування свого перебування, вони цілком логічно переходять на обслуговування у місцевих фінустановах.
«Відповідно до нашого аналізу, дедалі більше клієнтів за кордоном переходять на оплати картками іноземних банків, адже саме туди надходять соціальні виплати, а також зарплати, коли українці працевлаштовуються в країнах Європи тощо. І їхні українські картки набувають статусу неактивних», – кажуть у пресслужбі Sense Bank (раніше – Альфа-Банк).
Винятком із загальної ситуації є окремі державні банки, що масово обслуговують військовослужбовців. «Виплати грошового утримання військовослужбовцям у 2022 році зросли у кілька разів, тому цей сегмент має вибухові темпи розвитку», – додають у Sense Bank. Це частково пояснює, чому зростання в період з січня по вересень є лише у ПриватБанку – через нього проходять найбільші обсяги виплат військовим.
Ефект високої бази. Велику роль у зростанні кількості «пластику» (який включає в себе віртуальні картки, NFC тощо) відіграла державна програма «єПідтримка». За нею люди, що мали щеплення проти COVID-19, могли відкрити для себе спеціальну картку та отримати 1000 грн допомоги. Згідно з повідомленнями Міністерства економіки, від самого початку у програмі брали участь шість банків: monobank, Альфа-банк, А-Банк, ПриватБанк, Укргазбанк, Ощадбанк. Через те, що використання вже наявного рахунку в банку було не передбачено, в системі з’явилася велика кількість абсолютно нових активних карток.
Основне зростання кількості карток припало на другу половину 2021 року, коли банки готувалися до запуску «єПідтримки».
активні картки на 1.12.21 | активні картки на 1.8.21 | різниця | ||
Всього | 43 809 555 | 41 675 162 | 2 134 393 | |
1 | ПриватБанк | 23 541 383 | 22 877 464 | 663 919 |
2 | Ощадбанк | 6 174 710 | 6 002 711 | 171 999 |
3 | Універсал Банк | 4 964 197 | 4 156 915 | 807 282 |
4 | Райффайзен Банк | 2 274 953 | 2134 308 | 140 645 |
5 | ПУМБ | 1 231 658 | 1 173 630 | 58 028 |
6 | Альфа-банк | 1 094 601 | 1 001 446 | 93 155 |
7 | Укрсиббанк | 1 083 688 | 1 063 832 | 19 856 |
8 | Укргазбанк | 497 398 | 464 223 | 33 175 |
9 | А – БАНК | 645 743 | 576 525 | 69 218 |
10 | ОТП банк | 463 135 | 439 086 | 24 049 |
11 | Укрексімбанк | 206 507 | 214 117 | -7 610 |
12 | «Південний» | 198 049 | 198 209 | -160 |
13 | ТАСкомбанк | 171 910 | 127 002 | 44 908 |
14 | КРЕДІ АГРІКОЛЬ | 194 849 | 187 728 | 7 121 |
15 | «Восток» | 231 758 | 214 046 | 17 712 |
У 2022 році цей чинник мав помірний вплив, оскільки люди, які мали право на підтримку, вже володіли необхідною карткою. А знявши гроші, як правило, нею не користувались. Дещо пожвавило користування цими картками надання фінансової допомоги від держави внутрішньо переміщеним особам: нарахування для ВПО провадилися на ту ж «єПідтримку», прив’язану до застосунку «ДіЯ».
Підвищення вимог до клієнтів. У Sense Bank називають ще одну причину скорочення кількості активних карток: посилення вимог до клієнтів при оформленні кредитів. Відповідно, скоротилася і кількість активних кредитних карток. Як раніше писав Mind, більшість кредитних програм працюють переважно через державні проєкти та короткострокові позики для фізосіб, щодо яких банки впевнені у їхній платоспроможності.
Проте в 2022 році діяли і чинники, які, навпаки, спонукали до більш активного використання банківських карток. Серед них, зокрема:
Політика банків щодо пролонгації «придатності» карток. Усі без винятку банки на початку війни ухвалили рішення про автоматичне продовження терміну дії карток. «Це дозволило фізичним особам продовжити використовувати їх і далі. Але при цьому не всі онлайн-операції з таких карток доступні, що, ймовірно, спонукало людей оформлювати нові картки», – припускає голова правління Юнекс Банку Іван Світек.
«Валютний туризм», який був дуже активним навесні цього року. Так звані валютні туристи, які заробляли на різниці курсів у прикордонних регіонах, відкривали багато карток у різних банках. І якийсь час цей тренд був дуже масштабним.
Міграція клієнтів з небанківських сервісів. Альтернативні банківським платіжні сервіси багато років боролися за громадян, які з різних причин не користувалися банківськими мобільними та віддаленими сервісами або просто шукали для себе «план Б». Йшлося про декілька мільйонів громадян – пенсіонерів, жителів сіл, людей, що звикли до «кнопкових» мобільних телефонів, тощо. Проте у 2022 році банки все відіграли назад.
Частина з цих людей через війну були вимушені мігрувати у інші регіони України або за кордон. Вони почали все ж таки звертатися до банків та відкривати там рахунки. «Через війну та міграцію велика кількість людей понесли кошти у банки та відкрили собі картки, щоб постійно мати доступ до грошей. Бо переїжджати під час війни з готівкою небезпечно», – пояснює фінансовий аналітик Василь Невмержицький, додаючи, що така клієнтська поведінка зрештою дала приріст кількості активних карток.
Небанківським сервісам, у свою чергу, довелося відмовитися від низки амбітних планів. Наприклад, телеком-гігант «Київстар» у 2022 році призупинив програму «Смарт-Гроші». «Компанія вирішила припинити її розвиток у зв’язку із зміною стратегії. Будучи лідером телеком-галузі та маючи велику відповідальність перед громадянами, компанія вважає за необхідне направити всі ресурси на відновлення зруйнованої внаслідок повномасштабної війни інфраструктури, а також на продовження диджиталізації країни через розвиток 4G», – кажуть у пресслужбі «Київстар».
Активніша цифровізація процесу оформлення карток. «Зараз відкрити рахунок та випустити віртуальну карту до нього в режимі онлайн можна щонайменше у десяти українських банках. З одного боку, це свобода, з іншого – конкуренція. Отже, у фізосіб з'явився простий, ніяк не обмежений географічно вибір між кількома тарифними пропозиціями, відсотками по залишках тощо», – зазначає Іван Світек.
Усе разом призвело до зростання кількості активних карток за рік із жовтня 2021-го по жовтень 2022 року та пом’якшило падіння ринку з початком війни.
Назва банку | Кількість (штук, одиниць) | |||||||||||||
електронних платіжних засобів, термін дії яких не закінчився (в обігу) | активні картки на 1.10.22 | активні картки на 1.10.21 | банківських пристроїв само-обслуговування | платіжних терміналів | Кількість пунктів продажу товарів/наданих послуг, одиниць | |||||||||
різниця | загальна | банкоматів | з них, депозитних банкоматів | ПТКС | загальна | торговельних | із них безконтактних | банківських | із них безконтактних | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||
Всього | 108779635 | 45185474 | 42807034 | 2378440 | 28355 | 15420 | 2543 | 12935 | 355314 | 346218 | 334928 | 9096 | 4489 | 305227 |
ПриватБанк | 47533024 | 25664560 | 23305753 | 2358807 | 16712 | 6621 | 1207 | 10091 | 213701 | 212127 | 201625 | 1574 | 1382 | 185955 |
Ощадбанк | 16605342 | 5994740 | 6056042 | -61302 | 5161 | 2700 | 57 | 2461 | 71960 | 69261 | 69261 | 2699 | 716 | 47101 |
Універсал банк | 13774444 | 5719372 | 4552098 | 1167274 | 21 | 21 | 15 | 39 | 3 | 3 | 36 | 36 | 6118 | |
Райффайзен Банк | 7115721 | 2060734 | 2215994 | -155260 | 1742 | 1501 | 554 | 241 | 25761 | 25005 | 24914 | 756 | 19147 | |
ПУМБ | 4631307 | 862977 | 1193625 | -330648 | 469 | 469 | 5 | 5518 | 5159 | 4792 | 359 | 359 | 7226 | |
Альфа-Банк | 3462506 | 791439 | 1049423 | -257984 | 491 | 491 | 213 | 9887 | 9669 | 9667 | 218 | 218 | 10022 | |
А – БАНК | 3435158 | 740281 | 618938 | 121343 | 1578 | 1376 | 1376 | 202 | 3828 | |||||
ТАСкомбанк | 2360617 | 132915 | 150831 | -17916 | 106 | 106 | 71 | 1446 | 1359 | 1359 | 87 | 3215 | ||
Укрсиббанк | 2144577 | 932912 | 1070136 | -137224 | 678 | 676 | 113 | 2 | 6140 | 5424 | 5424 | 716 | 716 | 6442 |
Укргазбанк | 1986926 | 547900 | 476573 | 71327 | 675 | 675 | 43 | 1497 | 1106 | 1106 | 391 | 391 | 342 | |
ОТП банк | 1530735 | 358710 | 452464 | -93754 | 146 | 146 | 129 | 146 | 1 | 1 | 145 | 7 | ||
«Восток» | 598650 | 239540 | 225675 | 13865 | 69 | 69 | 1 | 4764 | 4661 | 4661 | 103 | 103 | 4746 | |
«Укрексімбанк» | 453989 | 171885 | 208831 | -36946 | 341 | 341 | 27 | 1282 | 1171 | 1046 | 111 | 13 | 1047 | |
Кредобанк | 439181 | 146649 | 147544 | -895 | 326 | 240 | 86 | 162 | 24 | 138 | 4 | |||
«Південний» | 394870 | 149093 | 197989 | -48896 | 130 | 109 | 21 | 2364 | 2244 | 2124 | 120 | 119 | 2081 | |
Креді Агріколь | 384871 | 167126 | 191174 | -24048 | 268 | 268 | 40 | 161 | 161 | 161 | 19 |
За рахунок чого не «просіла» карткова статистика ПриватБанку? Як уже зазначалося, ПриватБанк став єдиним банком, який у період активної фази війни зберіг позитивну динаміку кількості активних карток.
«З початку року станом на 1.11.2022 кількість емітованих банком карток збільшилася на понад 930 000, а кількість нових клієнтів – на 613 000. Причини збільшення кількості клієнтів – довіра до банку, стабільна робота банку та всіх його систем і сервісів, робота мережі банку та швидке відновлення мережі на деокупованих територіях», – каже Олег Серга, заступник керівника напрямку зовнішніх та внутрішніх комунікацій ПриватБанку.
У «Приваті» заперечують вплив державних програм на зростання кількості карток*. «Наприклад, банк як оператор із виплати допомоги за міжнародними програмами виплачує кошти на картки будь-якого банку, вказані клієнтами у заявці на допомогу», – уточнює Олег Серга.
За його словами, банк переніс усі процеси та дані до хмарних сховищ за кордоном. «Це було зроблено у рекордні строки. Тому робота банку та його сервісів не залежить від ситуації з енергопостачанням, можливої фізичної вразливості обладнання чи хакерських атак. Ми активно підтримуємо безконтактні платежі, стимулюємо торговців, розширюємо мережу терміналів, пропонуємо технологічні рішення, які працюють навіть без світла. Як тільки буде наша Перемога – нам є, що цікавого запропонувати клієнтам», – розповідає Олег Серга.
*Зауважимо: інші банкіри також частково погоджуються, що порівняно з масштабнішими чинниками, державні програми не мали у 2022 році значного впливу.
«Більшість державних програм допомоги українцям побудовані на базі картки «єПідтримка». І якихось значних бюрократичних обмежень для банку, щоби розпочати її випуск, я не бачу. Є технічні складнощі, якщо банк хоче налаштувати процес дистанційного оформлення, але їх можна подолати. Наприклад, ми почали випускати такі карти восени», – каже Іван Світек.
Чого чекати наступного року? Конкуренція за клієнта зростатиме, а отже з’являтимуться нові послуги та покращуватиметься якість уже існуючих. «Наприклад, я очікую, що більшість банків поверне відсотки на залишок за картами – статистика структури портфелів банків показує, що це потрібно клієнтам», – розповідає Іван Світек. За його прогнозами, активізується карткове кредитування, ймовірно, банки будуть активнішими в частині програм кешбек.
У Sense Bank вважають, що 2023 року збережеться тренд збільшення кількості цифрових карток, які використовують українці, – тобто таких, під які не потрібен фізичний «пластик». «Так, уже зараз 95% карток оформлюються через Sense SuperApp. Сам процес забирає лише декілька хвилин завдяки віддаленій ідентифікації. Крім того, ми очікуємо зростання обсягів онлайн-платежів. Це стосується як і безпосередньо покупок в інтернеті, так і оплат за надані послуги», – кажуть у Sense Bank.
Ключовим трендом буде подальший перехід в онлайн. В очах приватних клієнтів процедура відкриття рахунку у відділенні все частіше виглядає анахронізмом. «Будь-який банк, який має намір працювати в роздрібному сегменті, змушений буде тягнутися до цього мінімального стандарту», – вважає Іван Світек.
Ще однією тенденцією, на думку Михайла Коміссарука, голови наглядової ради банку «Фамільний», 2023 року стане консолідація роздрібного ринку. «Буде загальне зростання та перетікання у приватний сектор», – резюмує він, наголошуючи, що повноцінно цей тренд зможе оформитися вже у повоєнний період.