Затяжне піке: як довго ще протримається російська цивільна авіація та від чого це залежить

У спробах зберегти за собою небо рф вдається до ремонту літаків у третіх країнах і сірого імпорту запчастин

Фото: depositphotos.com

Рік тому частина експертів прогнозували, що російські літаки перестануть підійматися в небо вже за 6–9 місяців. Однак сподівання виявилися передчасними. За даними росавіації, пасажирообіг перевізників за підсумками 2022 року становив 227,7 млрд пасажиро-кілометрів, що лише на 6,4% нижче, ніж у 2021 році. Опинившись під санкціями, росія націоналізувала західні літаки та зараз вдається до різного роду сірих схем для їх ремонту. У такий спосіб у рф планують протриматися до 2030 року, а потім перейти на флот власного виробництва.

Mind розбирався, які саме схеми агресор використовує для ремонту іноземних літаків, хто у цьому допомагає та чи дійсно російські літаки зможуть виконувати свої рейси ще сім років.

Які санкції були накладені на російську авіацію? Після повномасштабного вторгнення росії в Україну наші західні партнери – США, ЄС, Велика Британія та низка інших країн – запровадили обмеження на польоти для російських авіакомпаній, маючи на меті ізолювати агресора та притиснути економічно. Крім того, було заборонено експортувати до рф товари й технології, що використовуються в авіації і космічній галузі, а також страхувати й обслуговувати повітряні судна.

Санкції запровадили і виробники літаків – європейська компанія Airbus та американська Boeing припинили технічне обслуговування російських авіакомпаній і постачання запчастин, обмежили доступ до найважливіших онлайн-посібників і документації щодо усунення несправностей, а Агентство з авіаційної безпеки Євросоюзу (EASA) зупинило дію ліцензій десятків російських авіаперевізників. 

Чим відповіла росія? Президент рф підписав закон, яким дозволив російським авіакомпаніям експлуатувати іноземні літаки, що знаходяться в лізингу, без іноземного сертифіката. Повітряні судна перереєстрували в росії. Іноземним власникам вдалося повернути лише 80 із 700 літаків. Загальна сума такої «націоналізації» оцінюється в $20 млрд.

Міністр транспорту рф віталій савельєв визнав, що рішення росії не віддавати лізингові літаки на вимогу власників є крадіжкою. «Вони (літаки. – Mind) не будуть обслуговуватися на Заході, їх навіть не випустять через те, що ми забрали чужу власність», – заявив він.

Скільки повітряного флоту має росія? Загалом, станом на квітень минулого року повітряний флот налічував 1101 пасажирський літак, із яких 738 – іноземного виробництва (різні типи Boeing та Airbus) і 359 – російського (Як-42, Sukhoi Superjet 100 і регіональні Іл-114-300, Ан-26, Ан-24, Ан-38, Як-40). Частка іноземних літаків у пасажирських комерційних перевезеннях становила 67,1%. При цьому на них припадало 95% пасажирообігу.  За даними російських ЗМІ, на кінець грудня 2022 року число повітряних суден, які можуть бути використані для перевезення пасажирів, скоротилося до 800 одиниць.

Чому так? Опинившись під санкціями та не маючи доступу до технічного обслуговування, російські авіакомпанії почали розбирати літаки, щоб забезпечити запасні частини. Таку пораду авіакомпанії отримали від власного уряду торік у червні, а вже в грудні її було узаконено. Це явище отримало назву «канібалізм», хоча в росавіації таким грубим висловлюванням не дуже задоволені, мовляв, практика нормальна для всього світу.

До чого ще вдається рф? Ще в березні минулого року росавіація видала сертифікат провайдеру «аерофлоту» з технічного обслуговування та ремонту повітряних суден для виконання техобслуговування літаків Boeing та Airbus, розуміючи, що ремонтувати тепер доведеться власними силами.

Проте постала проблема з комплектуючими. росавіація та мінтранс рф дозволили використання неоригінальних запчастин для ремонтів літаків. Окрім того, авіакомпанії використовують вживані запчастини. Але вартість ремонтів зросла через те, що їх постачають обхідними шляхами, використовуючи сірий імпорт із «дружніх» рф країн. Усе це, за словами авіаексперта Богдана Долінце, призводить до того, що, крім зниження показників безпеки, вартість володіння повітряними суднами для рф стає дорожчою.

Ще одна схема обходу санкцій – ремонт на відповідних підприємствах, які розташовуються в третіх країнах. Наприклад, торік влітку росія уклала з Іраном угоду на ремонт літаків. А у квітні 2023-го «аерофлот» заявив, що вперше в історії відправив туди літак на ремонт.

«Широкофюзеляжний лайнер Airbus A330-300 з реєстраційним номером RA – 73700 перелетів до Тегерана, де повітряне судно обслужать технічні фахівці найбільшого іранського перевізника Mahan Air», – йдеться в повідомленні. Ремонтувати свої літаки росія може також в Китаї та інших країнах Азії. Проте простежити точний перелік країн, які допомагають рф, за словами експертів, зараз складно.

Чи є вже наслідки? Так, з осені минулого року почали з'являтися новини про несправності російських бортів. У листопаді в Іркутську в пасажирського літака Airbus «Уральських авіаліній» при посадці луснули шини, у одного з літаків Boeing авіакомпанії Nordwind тріснуло лобове скло, а в грудні Boeing цієї ж компанії, який прямував за маршрутом санкт-петербург – Гоа, здійснив екстрену посадку через плавну розгерметизацію у гермокабіні.

Із січня цього року інциденти почастішали. Причому одна з найпоширеніших проблем – шасі. Ні в одному з випадків ніхто не постраждав, але ситуації ілюструють, що «самопочуття» російської авіації за минулий рік значно погіршилося. «Стан російської авіації міжнародною організацією цивільної авіації ІКАО оцінюється як небезпечний. Зараз пішли перші... спрацював не людський, а технічний фактор. Почали сипатися вузли й деталі літаків, які належно не обслуговуються», – коментував ситуацію авіаційний експерт Валерій Романенко.

Чи будуть у рф власні літаки? Так, будуть. Принаймні саме на це й розраховує російська влада. До 2030 року там планують замінити іноземний флот на власний. Для прикладу, «аерофлот» уже замовив 339 російських лайнерів. Проте для виробництва власних бортів росія використовувала західні комплектуючі. «Навіть якщо буде така спроба, знадобиться від 5 до 10–12 років, щоб повністю замінити західні складові в російській техніці», – говорить Богдан Долінце.

Постає питання не лише заміни західних складових у самих літаках, а й ремонту заводів, на яких їх планують виробляти. Російські підприємства військово-промислового комплексу експлуатують велику кількість виробничого обладнання країн ЄС і США. «Якщо вони не зможуть підтримувати або ремонтувати виробниче обладнання, тоді навіть перспектива виготовити хоча б частину таких літаків до умовного 2040 року виглядає малореалістичною», – додає експерт.

Які обсяги перевезень у російських авіакомпаній? Російські авіакомпанії відмовилися від рейсів до США, країн Західної Європи та союзників, натомість збільшили кількість рейсів до Таїланду, Туреччини та ОАЕ, а також Вірменії, Киргизстану й Таджикистану. За даними росавіації, пасажирообіг перевізників за підсумками 2022 року становив 227,7 млрд пасажиро-кілометрів, що лише на 6,4% нижче, ніж у 2021-му.

Чи можна розраховувати, що в перспективі росія зовсім не зможе літати? Імовірно, так, але є нюанси. Стан російської авіації дійсно погіршується, а ремонт і виготовлення нових та сучасних бортів зараз великою мірою залежить від західних компонентів.

З 2022 року лунали різні оцінки експертів, які говорили про те, що російська авіація зможе вижити до 2025 року. Проте, вони ґрунтувалися на тому, що запроваджені санкції буде неможливо або практично неможливо обходити. На практиці ми бачимо зовсім іншу картину.

Це пов'язано не тільки з окремими країнами, а й загалом з авіаційною спільнотою. Наприкінці минулого року ІКАО виступила за пом'якшення або навіть часткове зняття санкцій із рф, ґрунтуючись на побоюваннях більш серйозних катастроф. Такі сигнали від міжнародної авіаційної спільноти стимулюють деякі країни допомагати рф обходити обмеження. Тому можна сказати, що міцність російського флоту зараз повністю залежить від дотримання санкційної політики всіма учасниками світового авіаційного співтовариства.

«За таких умов терміни складно обчислити. Якщо гайки не будуть закручувати, то їхні літаки можуть літати довше ніж до 2025 року. Можливо, до 2028 чи навіть 2030 року», – резюмує Богдан Долінце.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS