$1 млн від SMRK: чому фонд інвестував у AI-стартап Osavul

Та до чого тут Центр протидії дезінформації при РНБО

Засновники стартапу Дмитро Плєшаков і Влад Тісленко
ФБ-сторінка Дмитра Плєшакова

Osavul – зовсім молодий український AI-стартап, створений у березні 2022 року. Втім нещодавно він уже залучив $1 млн від венчурного фонду SMRK в межах seed-раунду. Osavul фокусується на інформаційній безпеці та протидії дезінформації. Команда націлена на нішу національної безпеки.

Mind розбирався, чим зацікавив стартап SMRK, куди підуть залучені кошти, які ринки хоче відкрити компанія, де розміщується команда та чи не вимагає фонд її виїзду за кордон.

Про суть Osavul і те, чим він привабив фонд

Стартап розробляє рішення в галузі інформаційної безпеки, протидії дезінформації та аналізу інформаційного середовища. Компанію заснували Дмитро Плєшаков і Дмитро Білаш. «Osavul будують круті та досвідчені підприємці, які продали свій попередній AI-стартап NASDAQ-listed компанії», – коментує партнер SMRK Влад Тісленко.

У фонді кажуть, що інвестували в Osavul, бо розробка вирішує гостру проблему розповсюдження шкідливої інформації: виявляє дезінформацію та координовані інформаційні атаки. Технологія побудована на АІ-алгоритмах. Стартап використовує штучний інтелект для аналізу як контенту, так і поведінкових сигналів, а також виявлення зловмисних дій. Рішення аналізує часові моделі активності, координацію акаунтів, наративи, що просуваються.

«Osavul виник як відповідь на російське вторгнення в Україну», – розповідає співзасновник стартапу Дмитро Плєшаков. З початком повномаштабної війни команда почала працювали як волонтерська технологічна команда з урядом і неурядовими організаціями. Пропрацювавши з командами, засновники знайшли прогалину у сфері аналізу й протидії дезінформації та поступово почали будувати софт, який закриває ці проблеми. Запропоновані рішення стали основою для створення першої версії Osavul. Волонтерська діяльність переросла в повноцінний стартап.

Про користувачів і можливу монетизацію

Бізнес-модель стартапу – Enterprise SaaS. Зараз програмне забезпечення Osavul імплементовано та використовується Центром протидії дезінформації при РНБО України й іншими українськими відомствами із сектору безпеки та оборони. Засновники їх не розкривають. Для українських держорганів, які працюють на оборону України, команда працює pro bono.

Чи є інші джерела прибутку в компанії? Команда не коментує.

«Нам подобається обрана стратегія розвитку стартапу. Особливо той факт, що продукт робиться для використання державними агенціями та великим бізнесом», – зазначає партнер SMRK Влад Тісленко. У стартапу немає клієнтів за кордоном. Втім у SMRK очікують, що високий потенціал масштабування проєкту компенсує ці ризики.

Про конкурентів

Ними є компанії, які застосовують АІ- та LMM-моделі для боротьби з дезінформацією: Primer.ai, Logically, Blackbird. «Ринок протидії дезінформації швидко зростає. Однією з причин є повномасштабне вторгнення», – пояснює Влад Тісленко.

У Osavul кажуть, що вони більше сфокусовані на ніші національної безпеки. «Тоді як деякі з наших конкурентів зосереджені на бізнесі, ми фокусуємося на національній безпеці через наш досвід участі у війні. Це зумовлює вищі вимоги до продуктивності, безпеки та деяких аналітичних функцій», – розповідають про конкурентну перевагу в компанії.

Ще одна фішка – окрім роботи із загальнодоступними джерелами (медіа, Twitter, YouTube), Osavul може знаходити й аналізувати наративи в закритих (Telegram та Discord). Стартап має технологію для виявлення скоординованих медіаатак. Коли аналітик досліджує наратив, рішення надає інформацію, чи розвивається він органічно, чи є скоординованим і неавтентичним поштовхом із боку групи акаунтів або медіа. 

Про інвестиції

На першому етапі в проєкт були вкладені власні кошти, але суму інвестицій у компанії не розголошують. Пізніше стартап залучив $1 млн від SMRK. Тепер фонд володіє до 20% акцій стартапу. «SMRK і наша компанія мають спільні цінності, тому працюємо разом», – кажуть засновники Osavul. Влад Тісленко зазначає, що фонд не втручається в операційну діяльність. «Однак ми активний лід-інвестор, ділимося своїм досвідом і нетворком із підприємцями», – додає він.

Залучені кошти підуть на маркетинг і розвиток технологічної платформи, зокрема, інтеграції технологій Large Language Models, що допоможе поліпшити аналіз інформаційного середовища. У планах команди – експансія на міжнародні ринки та співпраця із закордонними компаніями й урядовими організаціями. Osavul цілиться на країни Європи й ринок США. «Наша команда готова співпрацювати з демократичними країнами, урядовими та громадськими організаціями, бізнесами, які розділяють наші цінності та спрямовані на боротьбу з дезінформацією», – кажуть у Osavul.

Про команду

Частина команди перебуває в Україні, але фонд не вимагає виїзду. «Навіть навпаки, ми за розвиток українських офісів», – каже Влад Тісленко. Стартап має сформовану senior-команду й технологічних спеціалістів, що працюють з основними продуктами. У технологічній команді 12 спеціалістів. У планах – розбудова sales-команди, а також наймання спеціалістів для роботи з міжнародними партнерами та клієнтами.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS